CRM

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Mikä on CRM-järjestelmä?

Lyhenne CRM tulee englanninkielisistä sanoista Customer Relationship Management. Suoraan suomeksi käännettynä tämä tarkoittaa siis asiakassuhteiden hallintaa. Kun puhutaan CRM-järjestelmästä, tarkoitetaan asiakkuudenhallintajärjestelmää.

Kyseessä on perinteisesti järjestelmä, joka auttaa myyntihenkilöstöä pitämään asiakkaistaan tehokkaammin huolta. Samanaikaisesti myös myynnin johto pystyy seuraamaan henkilöstönsä myyntiaktiviteetteja tarkemmin ja johtamaan myyntiä kokonaisvaltaisesti paremmin. Ohjelmistojen kehityksen myötä nykyään voidaankin jo puhua varsin laajoista kaupallisista työkaluista. Niinpä esimerkiksi markkinointitoimet saadaan integroitua mukaan myynnin tekemiseen. Moderneilla CRM-järjestelmillä saadaan luotua vaikkapa tehokkaita markkinoinnin automaatioita ja kampanjoita.

Milloin kannattaa hankinta CRM-järjestelmän hankintaa?

Yleisesti voidaan todeta, että paras ratkaisu on hankkia asiakkuudenhallintajärjestelmä jo yrityksen alkuvaiheessa. Jokainen yritys todennäköisesti tavoittelee liiketoimintansa kehitystä vuosien varrella, joten järjestelmällinen kaupallinen tekeminen alkutaipaleelta asti on erittäin suositeltavaa. Todellisuudessa moni yritys voi alkuvaiheessa ajatella, että pienelle asiakasmäärälle ei vielä tarvita CRM-järjestelmää, koska asiakkuudet pysyvät hallinnassa ilmankin. Nopeasti voidaan olla kuitenkin siinä onnellisessa tilanteessa, jossa joko asiakasmäärä tai myyntihenkilöstön määrä (tai molemmat) ovat kasvaneet vauhdilla. Silloin joudutaan hyppäämään vauhdilla liikkuvaan junaan, kun CRM-järjestelmää tuodaan mukaan kasvavaan liiketoimintaan.

Kaksi miestä istuu tietokonene ääressä.
CRM-järjestelmä tukee kaikkea liiketoimintaa. Kuva: Unsplash.com.

Ota CRM-järjestelmästä kaikki irti. 3 selkeintä hyötyä!

On syytä muistaa, että CRM-järjestelmä on nimenomaan työkalu, joka auttaa koko organisaatiota palvelemaan asiakkaita paremmin. Se vaatii jokaiselta työntekijältä sitoutumista ja yhteisesti sovittujen pelisääntöjen noudattamista.

  • Läpinäkyvyys

On tärkeää, että kaikki tarvittavat tiedot kirjataan CRM-järjestelmään sovitusti. Läpinäkyvyys on yksi suurimpia saavutettavia hyötyjä. Täydelliseen läpinäkyvyyteen ei kuitenkaan ole mahdollista päästä, jos asiakkaiden yhteystiedot tai muistiinpanot myyntipalavereista ovat liian suppeita. Kiire onkin CRM-järjestelmän päivittäiseen käyttöön liittyvä pahin vihollinen. Järjestelmän ylläpitoon tai tietojen syöttämiseen on varattava kunnolla aikaa, jotta varmistetaan se, että kaikki tarvittavat tiedot löytyvät järjestelmästä.

  • Parempi liiketoiminnan suunnittelu

Kun myynti kirjaa tiedot kattavasti tekemästään asiakastyöstä, CRM-järjestelmä ohjaa parhaimmillaan koko yrityksen toimintaa. Sen avulla koko liiketoimintaa pystytään suunnittelemaan tehokkaasti kattavien myyntiennusteiden pohjalta.

  • Myynnin tuki

CRM-järjestelmä tehostaa myös yleisesti koko myynnin toimintaa. Sen avulla tunnistetaan tarkasti myyntisyklit ja asiakaskäyttäytyminen. Myös myyjien suoriutumista ja henkilökohtaisia eroja pystytään seuraamaan tehokkaasti. Jokaisen yrityksen sisältä löytyy runsaasti dataa, mutta se ei välttämättä ole saatavilla kaikille selkeästi luettavassa muodossa. CRM-järjestelmä onkin parhaimmillaan koko organisaation yhteinen työkalu kohti parempaa menestystä.

Tutustu aiheeseen tarkemmin lukemalla artikkelimme Ota CRM-järjestelmästä kaikki irti.

Uusi CRM-järjestelmä hankintalistalla. Muista nämä!

CRM-järjestelmän hankintaan kannattaa aina perehtyä huolella. Kyseessä on kattava ja monipuolinen prosessi, joka vaatii organisaatiolta aikaa. Lähtökohta on se, että järjestelmää tullaan käyttämään monia vuosia, joten hankintaprosessi on syytä tehdä aina oman yrityksen tarpeiden ja kasvutavoitteiden kautta. Parhaimmillaan CRM-järjestelmä voi tuoda yrityksellesi jopa kilpailuetua. Jokainen yritys tunnistaa parhaiten omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Näin ollen CRM-järjestelmän hankintaa vauhdittavat asiat voivat olla jokaisessa yrityksessä erilaiset. Samoin jotkut yritykset hakevat tukea vain myynnin johtamiseen, kun taas toiset kaipaavat monipuolista myynnin ja markkinoinnin työkalua. Kaikki nämä asiat on syytä huomioida kattavasti, kun suunnittelet CRM-järjestelmän hankintaa.

Lue lisää kattavammin artikkelistamme Näin valitset CRM-järjestelmän yrityksellesi.

Myynnin tehostaminen CRM-järjestelmän avulla

CRM-järjestelmä on siis alun perin myynnin tueksi kehitetty järjestelmä, kuten nimi ”Customer Relationship Management” kertoo. Asiakasmäärien kasvaessa yhteydenpidon säännöllisyydestä pitää huolehtia, jotta koko myyntiputken hallinta olisi tehokkaampaa. Kyseessä on pitkäjänteiseen tekemiseen perustuva järjestelmä, jonka hyödyt yleensä näkyvät myös myyntituloksissa pitkällä tähtäimellä.

Yrityksen myyntiprosessit ja myynnin eri vaiheet sisältävät valtavan määrän tietoa ja aikataulutettuja tehtäviä. Tähän CRM-järjestelmä tarjoaa ratkaisun. Kaupallisten toimintojen hallinta tehostuu huomattavasti laadukkaan CRM-järjestelmän avulla. On tärkeää, että jokainen myyntihenkilö käyttää aikansa oikeisiin asioihin juuri oikealla hetkellä.

Moni myyntihenkilö saattaa suhtautua CRM-järjestelmään alkuun negatiivisesti ja nähdä järjestelmän haastavaksi nimenomaan ajankäytön kannalta. Tulokset kuitenkin osoittavat, että CRM-järjestelmän käyttö kasvattaa yrityksen liikevaihtoa tehostamalla yksittäisiä prosesseja.

Lue lisää myynnin tehostamisesta CRM-järjestelmän avulla.

Mitä CRM-järjestelmiä kannattaa harkita?

Markkinoilla on tällä hetkellä runsaasti erilaisia CRM-järjestelmiä. Jokainen varmasti löytää itselleen parhaan vaihtoehdon, kunhan jaksaa perehtyä eri vaihtoehtoihin huolella. Positiivinen asia eri järjestelmissä on se, että saatavilla on eri laajuisia paketteja. Tämä mahdollistaa sen, että voit lähteä liikkeelle suppeammalla palvelupaketilla ja siirtyä laajempaan vaihtoehtoon liiketoimintasi kasvaessa.

Hankintavaiheessa kannattaa pohtia, hankitaanko CRM-järjestelmä vain myynnin vai myös markkinoinnin työkaluksi. Pipedrive tunnetaan tehokkaana myynnin ohjelmistona, jossa kaikki ominaisuudet on rakennettu enemmän myyntitoimintojen ympärille. Hubspot puolestaan keskittyy ominaisuuksissaan myös markkinoinnin, asiakaspalvelun ja sisällöntuotannon tehostamiseen. Myyntiä unohtamatta!

CRM-järjestelmän hankinta on siis jokaisen yrityksen henkilökohtainen prosessi, johon naapurin kokemukset eivät anna suurta painoarvoa. Ellei naapuri sitten satu olemaan täysin identtinen liiketoiminnaltaan. Tarpeet ovat yksilöllisiä ja ne määräävät, minkälainen CRM-järjestelmä sopii juuri sinun yrityksesi tehostamiseen.

Lue tästä artikkelimme, jossa vertailemme Hubspotia ja Pipedriveä.

Tutustu myös CRM-järjestelmien arvosteluihin

Arvostelut

Linked Helper

4.5/5

Tässä arvostelussa tutustutaan Linked Helper -työkaluun ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tehostaa LinkedInin käyttöä. Käymme läpi, miten tämä ohjelmisto automatisoi yhteydenottoja ja verkoston hallintaa, auttaen erityisesti myynnin, markkinoinnin ja rekrytoinnin ammattilaisia hyödyntämään LinkedInin täyden potentiaalin.

Kategoria:

Hinta alkaen:

$15 / kk per käyttäjä

Custobar

3.4/5

Custobar on pilvipohjainen markkinoinnin automaatioalusta, joka on suunniteltu auttamaan kaikenkokoisia yrityksiä luomaan, käynnistämään ja hallitsemaan markkinointikampanjoita. Alustan avulla organisaatiot voivat kerätä ja tallentaa tietoja myynnistä, markkinoinnista, viestinnästä ja asiakaspalvelusta useista lähteistä.

Hinta alkaen:

195 eur / kk
Capsule logo

Capsule CRM

4.3/5

CRM-järjestelmä on oleellinen osa myynnin kokonaisuutta kaikissa yrityksissä. Pienenkin asiakasmassan systemaattinen hallinta sisältää valtavan määrän yksityiskohtia. Samoin jo kahden henkilön myyntitiimi vaatii toiminnan tehostamiseksi jonkinlaisen asiakkuudenhallintajärjestelmän, jotta jokainen myyntihenkilö osaa tehdä oikeita asioita. Capsule CRM on järjestelmä, johon monen pienemmän yrityksen olisi syytä tutustua. Tämä Capsule CRM arvostelu perehtyy siihen, millainen järjestelmä oikein on kyseessä.

Kategoria:

Hinta alkaen:

0€/kk per käyttäjä (max. 2 käyttäjää)
Keap logo

Keap CRM

4.2/5

CRM-järjestelmä on erittäin tärkeä työkalu jokaiseen yritykseen. Pienikin myyntitiimi osaa toimia tehokkaammin, kun se hyödyntää päivittäisessä työssään oikein mitoitettua CRM-järjestelmää. Keap tunnetaan erityisesti asiakkuudenhallintajärjestelmänä, joka soveltuu parhaiten pienempien yritysten käyttöön.

Kategoria:

Hinta alkaen:

129 dollaria /kk per 2 käyttäjää, asiakasmäärä 1500kpl

monday CRM

4.7/5

Monday on laaja ohjelmisto, joka palvelee monia yrityksen eri funktioita. Se tunnetaan kenties parhaiten laajana projektinhallintatyökaluna, mutta monday on myös kattava myynnin CRM-järjestelmä. Tässä arvostelussa perehdytään monday-sovellukseen nimenomaan myynnin tarpeiden kautta.

Kategoria:

Hinta alkaen:

12€/kk per käyttäjä (minimi 3 käyttäjää)

Salesforce

4.1/5

Salesforce ratkaisee asiakassuhteiden hallintaan liittyviä ongelmia. Sen tarkoituksena on yhdistää yritykset ja kuluttajat. Sovellus tarjoaa yhtenäisen alustan, josta yritys voi seurata asiakkuuksien hallintaan liittyvien useiden osa-alueiden toimintaa.

Kategoria:

Hinta alkaen:

25 €/kk käyttäjältä
blogit