CRM-järjestelmä myynnin tukena

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Artikkelin sisältö

Asiakkuudenhallinta tai Customer relationship management (CRM) on yrityksen myynnin tueksi kehitetty järjestelmä. Se helpottaa yrityksen yhteydenpitoa mahdollisiin asiakkaisiin sekä tukee myyntiputken hallitsemisessa. Myös myynnin yleinen tuottavuus paranee. Myyntihenkilöiden joukossa CRM ei varsinaisesti ole vielä saanut tuulta siipiensä alle. Järjestelmän tuottamat hyödyt eivät näy saman tien, vaan ennemminkin vasta pitkässä juoksussa. Sen tuottamat hyödyt koko yrityksen tulokseen ovat kuitenkin odottamisen arvoiset, tämä artikkeli perehtyy tarkemmin niihin.

CRM-järjestelmän hyödyt myyntihenkilöille ja yritykselle

Kaksi suurinta haastetta yrityksen myyntityössä ovat yleisesti ottaen liidien arvottaminen ja niiden seuranta sekä erilaisten myyntiaktiviteettien priorisoiminen. CRM-järjestelmä toimii ikään kuin yleisenä varastotilana yhteystiedoille, mahdollisille myynneille, aktiviteeteille sekä aikataulutetuille suunnitelmille. Näin kaikki tieto löytyy aina helposti yhdestä paikasta. Järjestelmä muodostaa myös viikoittaiset tai kuukausittaiset raportit tehdyistä myyntitehtävistä. Se lajittelee mahdollisia asiakkaita sekä olemassa olevaa asiakaskuntaa siihen asetettujen tekijöiden perusteella ja helpottaa siten segmentointia.

Mainos:

Myyntihenkilöiden on oltava ajan tasalla asiakkaidensa toiveista ja tarpeista voidakseen tarjota juuri kunkin asiakkaan tilanteeseen sopivaa palvelua tai tuotetta. Hyvä asiakaspalvelu on jokaisen yrityksen kulmakivi, ja mikä olisikaan sen parempaa palvelua kuin asiakkaan tarpeen ennakointi. CRM-järjestelmä auttaa sekä tiedon keräämisessä että sen säilyttämisessä ja lajittelemisessa tarvittaviin osastoihin. Järjestelmän helpottaessa ja tukiessa niin monessa päivittäisessä askareessa myyntihenkilöille jää enemmän aikaa keskittyä olennaiseen, eli kaupan tekoon.

Käyttämällä CRM-järjestelmää yritys saa strategista tukea toimintaansa, apua asiakassuhteiden luomiseen, ylläpitämiseen ja hallintaan. Järjestelmä vahvistaa yrityksen liiketoimintaa ja parantaa yksittäisten prosessien tehokkuutta. Myynnin tehostamisessa taustalla on usein tarve kehittää kannattavuutta. Ennen kannattavuuden kehittämiseen ryhtymistä on selvitettävä, mikä yrityksen toiminnassa menee pieleen. Usein tarkastelun kohteeksi asetetaan kohtaamispisteet, joissa asiakas voisi kaivata apua. CRM-järjestelmästä saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavat muutokset prosesseissa ja lopulta parantaa liikevaihtoa.

Tutustu!

CRM-järjestelmien arvostelut sekä kaikki blogipostaukset

CRM-järjestelmän käyttäminen

Saadakseen kaikki CRM-järjestelmän tuottamat hyödyt irti on myyntihenkilöiden tehtävä päivittäin töitä sen kanssa. Lisäksi koko myyntitiimin on muistettava synkronisoida omat tietonsa ja aktiviteettinsa järjestelmään, jotta yritys saisi siitä varmasti kaiken mahdollisen hyödyn irti. Mitä enemmän tietoa järjestelmään kirjataan, sitä helpompi myyntitiimin on saavuttaa tavoitteensa. Järjestelmän käytöstä on tehty mahdollisimman helppoa, jotta sen sujauttaminen osaksi arkea olisi mahdollisimman näppärää. Se toimii samalla teholla alustasta riippumatta.

Järjestelmästästä voi löytyä esimerkiksi näkymä myyntiputkesta, joka näyttää myyjälle visuaalisesti jokaisen yksittäisen vaiheen tehtyjen kauppojen taustalta. Siten koko myyntitiimi ymmärtää myyntiprosessien rakenteen, prioriteetit ja huomiota vaativat kohteet. Näkymän tilastotyökalu vastaa kaikkiin myyjää päivittäin piinaaviin kysymyksiin. Se näyttää henkilökohtaisen myyntiputken kunnon ja osoittaa parannusta vaativat kohdat kaupan teossa. Erilaisilla suodattamilla myyntiputkesta saadaan tarkempaa analyysiä omasta suoriutumisesta vieläkin nopeammin ja helpommin. Myyntiputki on mukautettavissa kullekin myyjälle henkilökohtaisesti sopivaksi.

Tarvittaessa myyjä voi lisätä tai poistaa yksittäisiä myynnin prosesseja myyntiputkessa, mikäli ne eivät sovi hänen työskentelytapoihin. Myynnin vaiheiden lisäksi myyntiputkeen voidaan lisätä muita suoritteita tai tiimijäseniä, ilman rajoituksia. Toiminnot voidaan nimetä niille sopivimmalla tavalla. Jos järjestelmästä löytyy ominaisuuksia, joita ei nähdä tällä hetkellä tarpeellisiksi, ne voidaan ottaa pois käytöstä ja palauttaa tarvittaessa myöhemmin. Myyntiputken käyttäminen on tehty helpoksi, myös se asettuu hyvin kaikille alustoille.

Miksi käyttää CRM-järjestelmää?

CRM-järjestelmä on ensisijaisesti myyjien työtä helpottava ohjelmisto, joka päivittäisellä käytöllä luo useita etuja koko yritykselle. Se tehostaa myyntiä varastoimalla, päivittämällä ja luokittelemalla myynnin edistämisessä tarvittavaa tietoa. Henkilökohtaisella myyntiputki näkymällä yksittäisen myyjän työskentelyä voidaan tehostaa tuottamalla analyysiä juuri hänen toimiensa heikoista kohdista. CRM-järjestelmän säännöllinen käyttö säästää myyjän aikaa ja parantaa myynnin yleistä tuottavuutta. Pitkällä juoksulla CRM-järjestelmän käyttö kasvattaa yrityksen liikevaihtoa tehostamalla yksittäisiä prosesseja.

CRM-järjestelmän avulla myyntitiimin tehokkuus kasvaa.
CRM-järjestelmä tukee yrityksen myyntitiimin tehokkuutta ja tarjousten klousaamista. Pipedrive on hyvä esimerkki myyntiä tehostavasta CRM-järjestelmästä

Paras CRM-järjestelmä myynnin tueksi

CRM-järjestelmiä on useita erilaisia. Yksi keskittyy enemmän asiakaspalveluun kun toinen taas on enemmän suuntautunut sähkäpostimarkkinointiin. Tarjolla on myös kokonaisvaltaisia ratkaisuja useiden eri kokonaisuuksien hallitsemiseksi. Hyvä esimerkki jälkimmäisestä ohjelmasta on Hubspot, joka on yksi monipuolisimmista CRM-järjestelmistä tällä hetkellä.

Jos on tarvetta ainoastaan ottaa CRM-järjestelmä myynnin tueksi, kannattaa kääntyä Pipedriven puoleen. Pipedrive on erinomainen CRM-järjestelmä vauhdittamaan yrityksen myyntiä. Se on kokeneiden myyntialan ammattilaisten kehittämä monipuolinen myynninhallinta -ja CRM-järjestelmä. Pipedriven avulla myyjät osaavat paremmin priorisoida kauppoja, seuraamaan suorituksiaan sekä ennustamaan myyntituottojaan.

Hubspot vai Pipedrive?

Kumpi kannattaa valita yrityksen CRM-järjestelmäksi, Hubspot vai Pipedrive? Otimme kummatkin vertailuun. Lue arvioimme!
HubSpot vai Pipedrive? CRM-järjestelmät vertailussa

Tutustu CRM-järjestelmien arvosteluihin

Softia.fi:n sivuilta löydät seuraavien CRM-järjestelmien arvostelut (avautuu uuteen välilehteen):

Freshworks CRM

ActiveCampaign

HubSpot

Pipedrive

Lue seuraavaksi

Kumpi kannattaa valita yrityksen CRM-järjestelmäksi, Hubspot vai Pipedrive? Otimme kummatkin vertailuun. Lue arvioimme!
HubSpot vai Pipedrive? CRM-järjestelmät vertailussa

Mikä on CRM-järjestelmä ja mitä hyötyä siitä on yritykselle? Lue kirjoituksemme aiheesta:

Mikä on CRM-järjestelmä – 10 hyötyä yritykselle

Etsitkö CRM-järjestelmää, mutta et tiedä mistä aloittaisit? Lue oppaamme “Näin valitset CRM-järjestelmän yrityksellesi”:

Näin valitset CRM-järjestelmän yrityksellesi

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Vote count: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Pidit sisältöä hyödyllisenä

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa!

Ikävä kuulla, ettei sisältö ollut hyödyllinen

Auta meitä kehittämään sisältöämme

Kerro missä voisimme olla parempia

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.