Hubspot vai Pipedrive – CRM-järjestelmät testissä

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Artikkelin sisältö

Nykyään erilaiset myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun ohjelmistot valtaavat alaa ja tehostavat näitä osa-alueita. Markkinoilla on lukuisia CRM-järjestelmiä, joista jokainen varmasti löytää itselleen tai yritykselleen sopivimman vaihtoehdon. Otimme kaksi suosittua CRM-järjestelmää testiin: HubSpot vs Pipedrive. Kerromme tässä artikkelista niiden tärkeimmät ominaisuudet, hinnoittelun ja milloin niitä kannattaa ottaa käyttöön.

Mitä Hubspot ja Pipedrive ovat?

Sekä Hubspot että Pipedrive ovat monipuolisia ja tehokkaita CRM-järjestelmiä, joiden tehtävänä on tehostaa etenkin yrityksen myyntiä ja markkinointia. Ohjelmien avulla asiantuntijat voivat keskittyä paremmin omaan työhönsä eikä heidän aikaansa enää kulu tavallisiin rutiineihin. Hubspotissa on omat myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja sisältömarkkinnoinnin hubit, joita voidaan käyttää erikseen, mutta yhdessä oikein käytettyinä antavat ne synergiaa kaikille näille osa-alueille. Pipedrive on myös myyntiasiakkuuksien, markkinoinnin CRM-pohjainen työkalu, jossa myyjän työ helpottuu, kun ohjelmasta saadaan kaikki tarvittavat raportit. Hubspot on perustettu vuonna 2006 Yhdysvalloissa. Pipedrive puolestaan on perustettu muutamia vuosia myöhemmin kuin Hubspot ja on virolainen ohjelmistopalveluyritys.

CRM-järjestelmien materiaalipankki!

Lue Softia.fi:n tekemiä CRM-järjestelmien arvosteluita ja lue blogipostaukset aiheen tiimoilta!

Tärkeimpiä ominaisuuksia

Kuten jo mainittu, Hubspot jakautuu useampaan hubiin: myyntiin, markkinointiin, asiakaspalveluun, sisältöjen hallintaan ja uutena hubina on operations, minkä tehtävänä on mm. automatisoida prosesseja. Näitä hubeja voi käyttää joko erikseen, mutta yhdessä käytettynä ne antavat paljon enemmän. Yhdessä käytettynä tietoja voidaan esimerkiksi synkronoida ristiin ja myynnin asiantuntijat saavat paljon tärkeää tietoa asiakkaista.

Monipuolinen Hubspot CRM-järjestelmä tarjoaa muun muassa kattavasti analytiikkaa.

Pipedrivea myydään enemmän myynnin ohjelmistoksi ja siinä ohjelmisto ei ole niin jakautunut kuten Hubspotissa. Pipedrive on suunnitellut myös ominaisuutensa myynnin ympärille. Kummassakin ohjelmistossa voidaan siis mm. hallita kauppoja eli myyntiliidejä, ja seurata viestintää. Kumpikin ohjelma antaa erilaisia raportteja myynnin tueksi eikä myynnin henkilöiden aika mene enää niiden laatimiseen vaan voivat keskittyä suoraan tuotteen tai palvelun myymiseen.

Pipedrive tarjoaa tehokkaan työkalun myynnin tueksi.

Hubspotia käytetään enemmän myös markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja sisältöjen luomisessa, kun taas Pipedrivea enemmän myynnissä. Kumpikin ohjelma antaa hyvät työkalut yrityksien eri osastoille. Hubspot voisi toimia paremmin koko yrityksessä, kun sitä suositellaan käytettäväksi kaikilla osastoilla. Pipedrive puolestaan on hyvä myynnin työkalu yrityksissä, joissa muita osastoja ei välttämättä ole niin paljon.

Hinnoittelu

Sekä Hubspotia että Pipedrivea voidaan käyttää ilmais- eli demoversiolla. Kuitenkin demoversio on tarkoitettu enemmän ohjelmiston tutustumiseen eikä sen pitkäaikaiseen käyttöön. Ilmaisversiot ovat kovin riisutut ja niissä ei ole ohjelmien tärkeimpiä ominaisuuksia. Ne ovat kuitenkin hyviä paikkoja tutustua ja vasta tutustumisen jälkeen päättää, kumpi ohjelma mahdollisesti sopii paremmin omaan yritykseen.

Hubspotin hinnoittelu jakaantuu kolmeen eri pakettiin: Starter, Professional ja Enterprise. Kaikissa näissä on kuukausipohjainen hinnoittelu alkaen Starter -paketin hinnasta 41 € / kk. Professional-paketti sisältää kaikista eniten ominaisuuksia ja hinta on tällöin 740 € / kk. Enterprise-paketti puolestaan on hieman alle 3000 € / kk. Hinnat vaihtelevat todella paljon eri pakettien välillä, ja siksi myös ominaisuudet vaihtelevat merkittävästi. Starter-paketin pystyy ostamaan verkkosivuilta heti, mutta muut paketit räätälöidään myynnin kanssa ja näiden hinnoista saattaa olla mahdollista neuvotella myös hieman. Lisäksi Starter- ja Professional-paketeissa on olemassa myös plus-versiot, joten ne ovat todella räätälöitävissä yrityskohtaisesti.

Siinä, missä Hubspotin hinnoittelu on hieman ehkä sekavakin, niin Pipedrive tarjoaa hieman selkeämmän hinnoittelun. Pipedrivessa on neljä erilaista pakettivaihtoehtoa: Essential, Advanced, Professional ja Enterprise. Alhaisin hinta on Essential-paketissa: 12,50 euroa per käyttäjä per kuukausi ja kallein hinta on Enterprise-paketissa: 99 euroa per käyttäjä per kuukausi. Enterprise-paketin minimikäyttäjämääränä on myös 10 käyttäjää, jolloin hinnaksi tulee 990 euroa per kuukausi. Vaikka Pipedriven hinnoittelu saattaa olla hieman selkeämpi, siihenkin kannattaa kuitenkin tutustua tarkasti. Jos valinta tuntuu olevan vielä vaikeaa yritykselle, Pipedrive kuitenkin suosittelee Professional-pakettia. Professional-paketti onkin kaikki, mitä tarvitaan yhteistyöhön, viestintään ja tuottojen kasvattamiseen.

Mainos:

Hubspot vs Pipedrive – Kumpi valita?

Vertailumme aikana kumpikin ohjelmisto antaa pätevän ja hyvin asiantuntevan kuvan. Ohjelmat on rakennettu hieman eri kanteilta, minkä vuoksi niissä on pieniä eroavaisuuksia. Siinä missä Hubspot tunnetaan todella hyvin ympäri maailman, Pipedrive on vähemmän tunnetumpi. Kummassakin ohjelmassa on tarvittavat myynnin työkalut, mutta jos koko yritys eri osastoineen halutaan saada käyttämään ohjelmaa, saattaa Hubspot olla parempi valinta. Hubspot tukee enemmän muita osastoja kuten markkinointia, asiakaspalvelua ja tällöin tuloksia saadaan paremmin, jos koko yritys käyttää ohjelmaa. Myynti voi hyödyntää asiakaspalvelun kontakteja ja toisinpäin.

Pipedrive ei kuitenkaan jää kauaksi Hubspotin menestyksestä ja se pärjää vertailussamme hyvin. Ohjelmistoa hankkivan yrityksen kannattaa itse tutustua molempiin ohjelmiin ilmais- eli demoversioiden avulla ja sen kautta valita itselleen sopivampi ohjelma. Ilmaisversiot ovat molemmissa ohjelmissa kätevät, ja niiden avulla saa jo laadukasta kuvaa ohjelmista. Lisäksi useamman henkilön kannattaa suorittaa vertailua, sillä se tuo lähtökohtaisesti laajaa näkökulmaa ja näin ollen ohjelman valinta on helpompi tehdä vertailujen jälkeen.

Yhteenveto

Valitseepa yritys kumman ohjelmiston tahansa, on selvää, että myynnin tulokset paranevat ja yrityksen kannattavuus nousee. Oikein käytettyinä molemmat ohjelmistot antavat yritykselle mahdollisuuden saada myyntiä enemmän. Pipedriven puolesta puhuu myös sen suomenkieliset sivut, joiden avulla on helpompi tutustua ohjelmaan. Ohjelmistoihin tutustumiseen kannattaakin käyttää aikaa, sillä molemmat ohjelmistot vaikuttavat sen verran monipuolisilta. Ihan yhdessä illassa tai päivässä ei ohjelmiston valintapäätöstä kannata tehdä, sillä kyseessä on kuitenkin yrityksen merkittävä ja tärkeä päätös.

CRM-järjestelmien arvostelut

Softia.fi:n sivuilta löydät seuraavien CRM-järjestelmien arvostelut (avautuu uuteen välilehteen):

Freshworks CRM

ActiveCampaign

HubSpot

Pipedrive

Lue seuraavaksi

Mikä on CRM-järjestelmä ja mitä hyötyä siitä on yritykselle.
HubSpot vai Pipedrive? CRM-järjestelmät vertailussa

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Vote count: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Pidit sisältöä hyödyllisenä

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa!

Ikävä kuulla, ettei sisältö ollut hyödyllinen

Auta meitä kehittämään sisältöämme

Kerro missä voisimme olla parempia

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.