CRM-järjestelmä tehostaa yrityksen arkea huomattavasti. Kun haluat valita yrityksellesi parhaan CRM-järjestelmän, kannattaa huomioida muutama tärkeä kohta. Aluksi on tietenkin tunnistettava yrityksen tarpeet ja vaatimukset, eli mitä oikeastaan tarvitaan. Valintaa valmistellessa on hyvä tutkia erilaisia CRM-järjestelmän tyyppejä ja arvioida niiden ominaisuuksia. Tarjolla on järjestelmiä pelkästään myynnin tueksi tai kokonaisvaltaisempia vaihtoehtoja, joiden avulla hallitset niin myyntiä, markkinointia kuin asiakaspalveluakin. Merkittävää roolia näyttelee tottakai myös hinta. Järjestelmän myyjästä kannattaa ottaa selvää ja ottaa CRM koekäyttöön ennen päätöksen tekoa. Monet ohjelmistot on mahdollista saada testiin ennen varsinaisen ostopäätöksen tekemistä.
Mitä CRM tarkoittaa?
Aluksi on hyvä selventää mikä CRM-järjestelmä on. CRM-järjestelmä on asiakkuuksien hallintaan tarkoitettu ohjelmisto. Se on tarkoitettu auttamaan kontaktien, myynnin ja eri tuottavuustekijöiden hallinnoimisessa. CRM-järjestelmällä siis hallitaan lähes kaikkia yrityksen suhteita ja asiakkaiden kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Hyvin valittu CRM-järjestelmä luo yritykselle useita etuja. Monet yritykset käyttävät esimerkiksi CRM-järjestelmää myynnin tukena.
Perehdy rauhassa vaihtoehtoihin
Minkä tahansa ohjelmistoratkaisun valitseminen ei ole kuin tutun tuotteen poimimista lähikaupan hyllyltä, vaan se vaatii kärsivällisyyttä ja omistautumista. Sama pätee myös silloin, kun ollaan valitsemassa yrityksellesi sopivaa CRM-ratkaisua. Hankinnan tehtyäsi sitä ei oikein voi enää palauttaa, eikä tilalle noin vain saa toista. Hätiköimisen sijaan kannattaa siis käyttää aikaa ja tutkia vaihtoehtoja huolellisesti. Olet todennäköisesti etsimässä paitsi parasta, myös yrityksellesi sopivinta CRM:ää.
Käytössä voi olla luokkansa paras CRM-työkalu, jonka rahalla voi ostaa, mutta jos se ei vastaa vaatimuksia, sijoitus on hyödytön. On siis tärkeää, että saat alusta alkaen tarvittavat tiedot ja resurssit järkevän arvioinnin tekemiseen. Kun hankinta on käsillä, teet sen luottavaisin mielin ja päätös perustuu jo kerättyyn tietoon.
Todennäköisesti CRM-ohjelmisto tulee olemaan yksi tärkeimmistä työkaluista teknologiapinossasi. CRM-tilastot ja tutkimukset vahvistavat sen merkitystä ja sen käytöstä saatavia etuja. Parhaat myyntitiimit käyttävät vahvasti CRM-järjestelmiä toimintansa parantamiseen. CRM-ohjelmisto voi parantaa myyntiennusteiden tarkkuutta, tuottavuutta ja kokonaismyyntiä, eli se tuo selkeitä etuja yritykselle.
CRM-teollisuus kasvaa nopeaa vauhtia ja CRM -ohjelmistojen käyttöönotto on yleistymässä entisestään. Tosiasiat ja luvut ovat pakottavia syitä CRM:n käyttöön.
Tarpeiden tunnistaminen
Liiketoimintasi vaatimukset sanelevat, millaista CRM-työkalua ja ominaisuuksia tarvitset. Ensimmäinen kysymys on: tarvitsetko todella CRM:ää? Aihetta voi lähestyä myös konkreettisten ongelmien käsittelyllä. Syitä CRM-järjestelmän käyttöönottamiseksi voi olla monia. Niitä voivat olla muun muassa vaikeus löytää asiakastietoja, huono asiakasviestintä, kyvyttömyys luoda tai säilyttää uskollisia asiakkaita, pitkä tai pidentynyt myyntisykli, vaikeuksia agenttien aikataulujen hallinnassa, huono näkyvyys tai vaikkapa työntekijän heikko suorituskyky. Muitakin haasteita voi olla. Tavoitteesi saattaa olla yhdistää kaikki edellä mainitut ja virtaviivaistaa myyntiprosesseja ja toimintaa. Nämä ovat tavoitteesi ja vaatimuksesi. Tämän tarkistuslistan avulla voit käydä läpi tarjolla olevia vaihtoehtoja.
Tutki erilaisia CRM-tyyppejä
Valitettavasti ei ole yhtä kaikille sopivaa CRM-ohjelmistoa. Lähimpänä tällaista olisi perustoiminnallinen CRM-järjestelmä, joka tarjoaa yhteisen alustan ja yhden asiakastiedon, jonka myynti-, markkinointi- ja tukiyksiköt voivat käsitellä. Tämä ratkaisee asiakastietojen löytämisen vaikeuden, koska kaikki kolme yksikköänne käyttävät yhtä keskitettyä tietokantaa yhteystietojen ja asiakastietojen osalta.
Toimivalla CRM:llä voit hyödyntää kolmea pääominaisuutta: myyntiautomaatio analysoidaksesi liidin asiakassuhteeseen; markkinoinnin automaatio markkinointiprosessien ja -kampanjoiden virtaviivaistamiseksi; ja palveluautomaatio asiakaspalvelun ja tuen hallintaan. Tämä voi olla ihanteellinen CRM, jos etsit monipuolista CRM-ratkaisua.
Käy läpi ohjelmiston ominaisuudet
Tämä on yleensä se osa, johon perehtyminen vaatii ylimääräistä aikaa. Tärkeimpiä ominaisuuksia, joita kannattaa tarkastella ovat muun muassa:
- CRM-järjestelmän päätoiminnot
- yhteistyöominaisuudet
- mahdollisuus yrityskohtaiseen räätälöintiin
- integroiminen yrityksen muihin käytössä oleviin ohjelmiin
- helppokäyttöisyys
- turvallisuus
- tukipalvelut
Hyvän CRM-järjestelmän ominaisuuksia
Koska tarjolla on monenlaisia ohjelmistoja, kannattaa varmistaa, että CRM -ohjelmisto on varustettu seuraavilla työkaluilla ja ominaisuuksilla:
- liidien hallinta koko elinkaaren ajan
- yhteystietojen hallinta
- liidin ja myyntitehtävien, prosessien sekä työnkulun automatisointi
- kampanjanhallinta
- sähköpostin seuranta
- sosiaalisen median hallinta
- koontinäytöt ja raportit
Tarkista myös, että valittu CRM-järjestelmä toimii mobiilisovelluksena, jotta voit käyttää järjestelmää myös liikkeellä ollessasi.
Myyjä voi tarjota muita työkaluja ja ominaisuuksia hinnoittelusuunnitelmasta ja paketeista riippuen.
Vaihtoehtoja yrityksen CRM-järjestelmäksi
Softia.fi:n sivuilta löydät seuraavien CRM-järjestelmien arvostelut (avautuu uuteen välilehteen):
Lue seuraavaksi
- CRM-järjestelmä pk-yrityksen myynnin tehostajana
- Kumpi CRM-järjestelmä kannattaa valita? Pipedrive ja monday vertailussa.
- Mondayn CRM-järjestelmä myynnin tehostajana
- CRM-järjestelmä – näin saat siitä kaiken irti
- CRM-järjestelmä myynnin tukena
- Näin valitset CRM-järjestelmän yrityksellesi
- Hubspot vai Pipedrive – CRM-järjestelmät testissä
- CRM-järjestelmä – kaikki mitä siitä pitää tietää
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.