Parhaat kyselytyökalut B2B-yrityksen tarpeisiin 2022

Jaa artikkeli

Nainen antaa asiakaspalautetta

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Mitä kyselytyökalut ovat? Mitä kyselytyökaluilla voi tehdä? 

Kyselytyökaluilla voi helposti kerätä nykyisten tai potentiaalisten asiakkaiden tai henkilöstön mielipiteitä, palautetta ja ajatuksia tuotteista, palveluista tai vaikkapa yritysmielikuvasta. Kyselytyökaluja on laajasti tarjolla B2B-yritysten tarpeisiin niin ilmaisversioina kuin maksullisina, yritysjärjestelmiin integroitavina versioina.  

Kyselytyökaluilla eli nettikyselyillä voi kerätä tietoa vastaajilta niin avointen kysymysten, erilaisten asteikoiden kuin numeroarvosanojen avulla. Oikein ajoitetulla ja oikein kohdennetulla kyselyllä saa tietoa esimerkiksi asiakas- tai henkilöstötyytyväisyydestä, uuden tuotteen houkuttelevuudesta ja tarpeellisuudesta, vastaajien toiveista tulevaisuutta varten tai siitä, olisiko asiakas halukas suosittelemaan teitä palveluntarjoajana. 

Kyselyn runko on tärkeää miettiä huolellisesti, jotta se ei rasita vastaajaa (pahimmassa tapauksessa vastaaminen jää kesken, kun vastaaja kyllästyy hämäriin kysymyksenasetteluihin ja sivukaupalla jatkuviin kysymyksiin) ja kerää kuitenkin teille arvokasta tietoa ja liiketoiminnalle hyödyllisiä ajatuksia ja vinkkejä. 

Mainos:

Mikä tekee hyvän kyselytyökalun?  

Hyvän kyselytyökalun määritelmiä on varmaankin yhtä monta kuin on kyselytyökalun tarpeita. Paras kyselytyökalu yrityksen tarpeisiin riippuu siitä, mitä haluatte kyselyllä tehdä tai haluatteko sen olevan integroitavissa eri toiminnanohjaus- tai markkinoinnin automaatiojärjestelmiin. Kaikissa kyselytyökaluissa on kuitenkin mahdollisuus kysyä erityyppisiä kysymyksiä – valita asteikolta, kirjoittaa avoimia vastauksia, monivalintavastauksia, antaa arvosanoja ja niin edelleen. 

Mitä kyselytyökalulta voi vaatia? 

Integroitavuus muihin järjestelmiin, kuten CRM:ään 

Kyselyn tuloksia voi olla helpompi analysoida jossakin toisessa järjestelmässä tai asiakaskyselyn tulokset voi olla viisasta tallentaa suoraan CRM:ään. Osassa kyselytyökaluista integroitavuus on otettu huomioon, esimerkiksi Surveypal on helppo integroida PowerBI:hin ja Typeformin tulokset vaikkapa Hubspotiin

Tulosten esittäminen graafeina 

Työkalu saattaa osata myös itse esittää tuloksia graafeina tai prosentteina. Tärkeät avainluvut vaikkapa suosittelijuutta (Net Promoter Score, NPS) koskien on helppo poimia suoraan kyselytyökalun tulossivulta. Monista työkaluista luvut voi tulostaa ulos esimerkiksi suoraan Powerpoint-tiedostoksi tai Excel-työkirjaksi jatkotyöstöä varten. 

Tulosten suodattaminen taustamuuttujan mukaan 

Joissakin työkaluissa tuloksia voi myös suodattaa esimerkiksi vastaajaryhmän mukaisesti. Tällöin on tärkeää kysyä vastaajilta taustamuuttujia selvittäviä kysymyksiä tai määritellä jo etukäteen taustamuuttujat heille, jotka kutsutaan sähköpostitse vastaamaan nettikyselyyn.

Kysymysten ehdollisuus eli kyselyn muuttuminen vastausten perusteella 

Kyselyn voi tehdä myös älykkääksi ehdollisten kysymysten avulla. Antamastaan vastauksesta riippuen vastaaja näkee siis hieman erilaisia jatkokysymyksiä, mikä voi tuottaa parempaa vastaajakokemusta. 

Kyselyssä voidaan esimerkiksi kysyä ”Oletko koskaan vieraillut Helsingin toimistollamme?” kyllä- tai ei-vaihtoehdoin. Mikäli vastaaja valitsee ”kyllä”, hän näkee seuraavaksi liudan kysymyksiä esimerkiksi toimiston viihtyisyydestä, parkkipaikkojen löydettävyydestä sekä siitä, tervehdittiinkö häntä hänen saapuessaan. Mikäli vastaaja valitsee ”ei”, hän ei näe näitä itselleen epärelevantteja kysymyksiä, vaan pääsee suoraan seuraavaan kysymysteemaan. 

Ehdollisten kysymysten mahdollisuus voi korottaa hieman kyselyn hintaa. Vastausten räätälöinti kuitenkin helpottaa vastaajan etenemistä, kun hänen ei tarvitse itse käyttää aikaa sen päättämiseen, onko jokainen kysymys hänelle relevantti tai edes mahdollinen vastata. 

Kaksi naista tutkii seinällä lukevia muistiinpanoja.
Hyvä kyselytyökalu havainnollistaa tulokset graafeina. Kuva: Unsplash.

Mitä yrityksen tulisi huomioida kyselytyökalua valitessa?  

Yksi tärkeimmistä huomioon otettavista asioista on Euroopan Unionin tietosuoja-asetus GDPR: mitä henkilötietoja kyselytyökalu kerää? Mitä lomakkeella kysytään tai mitä tietoa vastaajasta tallentuu vastaamisen yhteydessä? Toisinaan kyselyssä on kuitenkin tärkeää ja olennaista tallentaa henkilötietoa. Esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä selvittäessä on olennainen taustatieto, mistä yrityksestä vastaaja on. 

Lisäksi kun vastaajalle lähetetään kutsu kyselytyökalusta, vastaajan sähköpostiosoite tallentuu kyselytyökaluun. Sähköpostiosoite on sekä tärkeä taustatieto että henkilötietoa. Tietosuojaseloste on aina liitettävä mukaan kyselyitä julkaistessa, jotta vastaajan on mahdollista lukea, minne hänen tietonsa ja vastauksensa tallentuvat ja kuinka pitkäksi ajaksi. 

Tutustu näihin kyselytyökaluihin 

Typeform

Typeformiin on helppo liittää esimerkiksi kuvia tai videoita, jolloin sen avulla on helppoa kerätä palautetta esimerkiksi mielenkiintoisimmista mainoksista tai huomiota herättävimmistä logoista. Typeformista on olemassa ilmaisversio, jonka avulla saa kerättyä rajallisen määrän palautetta. Typeform on tuotteistettu kolmeen eri hintaluokkaan, joista edullisin on 30 euroa kuukaudessa ja hintavin 70 euroa kuukaudessa. 

Kiinnostuitko Typeformista? Lue koko arvostelu.

Questionpro

Questionpro on helppokäyttöinen ja tarjoaa laajan kattauksen erilaisia kysely- ja analyysimenetelmiä. 

Questionpron saa käyttöön ilmaiseksi, mutta edistyneemmän version hinta alkaa 129 Yhdysvaltain dollarin kuukausimaksusta. 

Muista myös kattavampi arvostelumme QuestionProsta. 

Surveypal 

Suomalainen Surveypal on kyselytyökalu, jonka voi yhdistää mihin tahansa järjestelmään. Surveypalilla on paljon valmiita ratkaisuja, mutta myös räätälöinti erilaisiin tarpeisiin onnistuu.

Surveypalilla on useita hinnoitteluratkaisuja, joista edullisin on 19 euroa kuukaudessa, hintavin 59 euroa kuukaudessa.

Joko luit koko arvostelumme Surveypalista?

Kyselytyökalujen kenttä on laaja. Lue kaikki arvostelumme kyselytyökaluista.

Tutustu artikkeleihin

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Verkkosivualusta

SiteGround arvostelu

Mikä on SiteGround? SiteGround on web hosting -palveluntarjoaja, joka tarjoaa kattavia hosting-ratkaisuja, kuten jaetun hostingin, pilvipalvelut ja erikoistuneita WordPress-hosting-vaihtoehtoja. SiteGroundin palvelut sisältävät ilmaisen sivustonsiirron, päivittäiset varmuuskopiot, ja erittäin nopeat palvelimet. Lisäksi asiakastuki

Lue arvostelu
Videoeditointi

InVideo arvostelu

Mikä on InVideo? InVideo on nettiselaimessa toimiva videoiden luomiseen tarkoitettu työkalu, joka tekee videoeditoinnista helppoa ja nopeaa, vaikka sinulla ei olisi aiempaa kokemusta. Se tarjoaa valtavan määrän valmiita mallipohjia, joita voit muokata

Lue arvostelu
CRM

Linked Helper Arvostelu

Mikä on Linked Helper? Linked Helper on automaatio-ohjelmisto, joka on suunniteltu tehostamaan LinkedIn-verkostoitumista ja markkinointia. Sen avulla käyttäjät voivat automatisoida toistuvia tehtäviä, kuten yhteydenottojen ja viestien lähettämistä sekä profiilien katselua.  Linked Helper

Lue arvostelu

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.