Miten aloittaa markkinoinnin automaatio

Jaa artikkeli

Taululla lukee sana Audience eli yleisö.

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatio auttaa yrityksiä automatisoimaan sellaisia markkinoinnin prosesseja, jotka toistuvat samanlaisina ja jotka voi ajoittaa tiettyihin vaiheisiin asiakkaan matkalla. Markkinoinnin automaation avulla viestintä on sekä isoille yleisöille tarkoitettua että henkilökohtaista riippuen siitä, mistä asiakas tai prospekti on ollut kiinnostunut sivustollanne. 

Markkinoinnin automaatio on yksinkertaisimmillaan sitä, että yrityksestänne, tuotteistanne tai palveluistanne kiinnostunut henkilö jättää sähköpostiosoitteensa verkkosivuillenne ja tilaa uutiskirjeen. Uutiskirje voi sisältää vaikkapa suosituksen oppaan lataamisesta. Asiakkaan ladattua oppaan markkinoinnin automaatio tunnistaa, kun blogi on ladattu ja vaikkapa luettukin – viikon kuluessa asiakas saa seurantaviestin, joka suosittelee taas uutta sisältöä. 

Samalla markkinoinnin automaatiojärjestelmä kerää tietoa siitä, kuka viestin tai sivustolinkin on avannut ja montako kertaa, kuka on päätynyt uutiskirjeen kautta millekin verkkosivulle tai kuinka kauan sisältöjenne parissa on vietetty aikaa. 

Markkinoinnin automaatio vähentää markkinointihenkilöstön manuaalista työtä, hankkii tehokkaasti liidejä ja helpottaa myyntitiimin työtä. Markkinoinnin automaation työkalut kokoavat yhteen asiakkaista kertyvää dataa, kuten tilastoja ja tietoa asiakkaan käyttäytymisestä sivustolla, sosiaalisen median hallintatyökaluja, verkkosivuanalytiikkaa sekä uutiskirjetyökaluja. 

Markkinoinnin automaatio vaatii laadukasta sisältöä ja vahvaa asiakkaiden tarpeiden tuntemusta. Markkinoinnin automaatiolla voi kasvattaa prospektien kiinnostusta ja ostohalukkuutta, pitää nykyiset asiakkaat kiinnostuneina ja sitoutuneina ja tehostaa myyntiä seuraamalla, millaiset sisällöt kutakin asiakasta kiinnostavat. 

Keltapaitainen henkilö kirjoittaa kannettavalla tietokoneella.
Markkinoinnin automaatio vaatii laadukasta sisältöä ja vahvaa asiakkaiden tarpeiden tuntemusta. Kuva: Unsplash.com.

Markkinoinnin automaation hyödyt 

Hyvin tehtynä markkinoinnin automaatiosta on paljon hyötyä niin yrityksen liikevaihdolle, asiakastyytyväisyydelle kuin markkinoinnin tekijöille. Listaamme 6 suurinta hyötyä: 

1. Pura siilot

Markkinointi ja myynti ovat joskus hyvin erillään toisistaan, eikä aitoa dialogia käydä. Markkinoinnin automaatio auttaa keräämänsä datan perusteella markkinointitiimiä ymmärtämään, mikä asiakkaita ja prospekteja eniten kiinnostaa. Näin markkinointi saa ideoita ja inspiraatiota tulevien tekstien ja sisältöjen tuottamiseen. Myynti puolestaan saa markkinoinnilta suoraa tietoa siitä, ketkä asiakkaista ovat valmiimpia ostamaan ja keille tarvitsee vielä tarjota uusia, kiinnostavia sisältöjä. 

2. Tiimien aikaa säästyy

Markkinointitiimi voi lisätä aikaa kestävää sisältöä, kuten videoita, oppaita ja blogeja, markkinoinnin automaatiosykliin vaikka kuinka monta kappaletta – kunhan ne ovat yhä relevantteja ja mielenkiintoisia. Myyntitiimi taas voi käyttää energiaansa vain lämpimimmiksi todettuihin liideihin ja asiakkuuksiin, eikä kylmäsoittoihin kulu niin paljoa aikaa. 

3. CRM on ajan tasalla

Yhdistämällä markkinoinnin automaation ja CRM:n asiakasrekisterinne pysyy ajan tasalla. CRM:ään integroituna näette nopeasti, kuka asiakkaistanne on kiinnostunein mistäkin sisällöstänne tai palvelustanne – ja kuka kenties ei enää saa viestejä vaihdettuaan työpaikkaa. 

Mainos:

4. Myynti kasvaa

Kun asiakas saa sähköpostiinsa tarjouksia tai tietoa, joka perustuu hänen aiempaan osto- tai verkkosivukäyttäytymiseensä, hän ostaa todennäköisemmin vielä lisää tuotteita tai palveluita. Asiakasta ei ole siis tarkoitus pommittaa turhanpäiväisellä massasisällöllä, vaan lähettää hänelle aidosti häntä palvelevaa sisältöä sopivin väliajoin. 

5. Asiakastyytyväisyys pysyy korkealla

Aiempaan liittyen, onko jotain ärsyttävämpää, kuin päivittäin sähköpostia tukkivat massaviestit, joissa ei ole mitään itselle sopivaa tai kiinnostavaa? Markkinoinnin automaation avulla asiakas saa paremmin kohdennettua sisältöä, eikä turhaudu yritykseltänne tulevaan roskapostiin. 

6. Huomaa ongelmakohdat ja kehitä toimintaanne

Millaiset viestit jäävät klikkaamatta, moniko irtisanoutuu uutiskirjelistalta? Lisääkö moni tuotteita ostoskoriin, mutta ei koskaan siirry ostamaan niitä? Jättääkö moni yhteydenottopyynnön verkkosivuillanne, mutta se ei siirry eteenpäin myynnin tehtävälistalle? Markkinoinnin automaation ja CRM:n yhteispelin avulla huomaatte, mitä kehitettävää omassa toiminnassanne tai verkkosivuissanne on ja voitte parantaa asiakaskokemusta myös tällä keinoin. 

Markkinoinnin automaation hinta

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän voi saada käyttöönsä muutamalla kymmenellä eurolla. Tärkeintä on kuitenkin pohtia, millaisia ominaisuuksia yrityksenne tarvitsee tässä vaiheessa, ja millaisia ominaisuuksia on ehkä tärkeää saada myöhemmin käyttöön. 

Mailchimp 

Mailchimp on helppokäyttöinen sähköpostityökalu, jossa voi luoda uutiskirjeitä, laskeutumissivuja ja hallita somekanavia. Mailchimp on integroitavissa esimerkiksi WordPressin kanssa. Mailchimpin saa käyttöönsä myös ilmaiseksi, mutta maksulliseen versioon pääsee käsiksi noin kymmenellä eurolla kuukaudessa. 

Kiinnostuitko Mailchimpista? Lue arvostelumme!

Hubspot

Hubspot on helppo ottaa käyttöön laajan Hubspot Academy -videokirjaston avulla, joka opettaa käyttämään Hubspotia ja sen lukuisia ominaisuuksia tehokkaasti. Hubspot tarjoaa lukuisia integrointimahdollisuuksia erilaisiin CRM-järjestelmiin, kuten Salesforceen. Edullisimmillaan Hubspotin saa käyttöönsä 42 Yhdysvaltain dollarilla kuukaudessa, Enterprise-tason palvelu kustantaa 3200 dollaria. 

Kiinnostuitko Hubspotista? Lue arvostelumme!

Sharpspring

Sharpspring sisältää markkinoinnin automaatiojärjestelmän lisäksi myös helppokäyttöisen CRM:n sekä esimerkiksi aloitussivun rakentajan, chat-robotin, lomakkeet, mediakeskuksen, sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin optimoinnin. Sharpspringin kuukausihinta alkaa 399 Yhdysvaltain dollarista kuukaudessa. 

Kiinnostuitko Sharpspringistä? Lue arvostelumme!

Kaipaatko apua markkinoinnin automaatioon?

Valoa Digital on kasvutoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajasti markkinoinnin, analytiikan ja raportoinnin palveluja.

Tutustu muihin artikkeleihin

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.