Mitä on markkinoinnin automaatio?
Markkinoinnin automaatio auttaa yrityksiä automatisoimaan sellaisia markkinoinnin prosesseja, jotka toistuvat samanlaisina ja jotka voi ajoittaa tiettyihin vaiheisiin asiakkaan matkalla. Markkinoinnin automaation avulla viestintä on sekä isoille yleisöille tarkoitettua että henkilökohtaista riippuen siitä, mistä asiakas tai prospekti on ollut kiinnostunut sivustollanne.
Markkinoinnin automaatio on yksinkertaisimmillaan sitä, että yrityksestänne, tuotteistanne tai palveluistanne kiinnostunut henkilö jättää sähköpostiosoitteensa verkkosivuillenne ja tilaa uutiskirjeen. Uutiskirje voi sisältää vaikkapa suosituksen oppaan lataamisesta. Asiakkaan ladattua oppaan markkinoinnin automaatio tunnistaa, kun blogi on ladattu ja vaikkapa luettukin – viikon kuluessa asiakas saa seurantaviestin, joka suosittelee taas uutta sisältöä.
Samalla markkinoinnin automaatiojärjestelmä kerää tietoa siitä, kuka viestin tai sivustolinkin on avannut ja montako kertaa, kuka on päätynyt uutiskirjeen kautta millekin verkkosivulle tai kuinka kauan sisältöjenne parissa on vietetty aikaa.
Markkinoinnin automaatio vähentää markkinointihenkilöstön manuaalista työtä, hankkii tehokkaasti liidejä ja helpottaa myyntitiimin työtä. Markkinoinnin automaation työkalut kokoavat yhteen asiakkaista kertyvää dataa, kuten tilastoja ja tietoa asiakkaan käyttäytymisestä sivustolla, sosiaalisen median hallintatyökaluja, verkkosivuanalytiikkaa sekä uutiskirjetyökaluja.
Markkinoinnin automaatio vaatii laadukasta sisältöä ja vahvaa asiakkaiden tarpeiden tuntemusta. Markkinoinnin automaatiolla voi kasvattaa prospektien kiinnostusta ja ostohalukkuutta, pitää nykyiset asiakkaat kiinnostuneina ja sitoutuneina ja tehostaa myyntiä seuraamalla, millaiset sisällöt kutakin asiakasta kiinnostavat.
Markkinoinnin automaation hyödyt
Hyvin tehtynä markkinoinnin automaatiosta on paljon hyötyä niin yrityksen liikevaihdolle, asiakastyytyväisyydelle kuin markkinoinnin tekijöille. Listaamme 6 suurinta hyötyä:
1. Pura siilot
Markkinointi ja myynti ovat joskus hyvin erillään toisistaan, eikä aitoa dialogia käydä. Markkinoinnin automaatio auttaa keräämänsä datan perusteella markkinointitiimiä ymmärtämään, mikä asiakkaita ja prospekteja eniten kiinnostaa. Näin markkinointi saa ideoita ja inspiraatiota tulevien tekstien ja sisältöjen tuottamiseen. Myynti puolestaan saa markkinoinnilta suoraa tietoa siitä, ketkä asiakkaista ovat valmiimpia ostamaan ja keille tarvitsee vielä tarjota uusia, kiinnostavia sisältöjä.
2. Tiimien aikaa säästyy
Markkinointitiimi voi lisätä aikaa kestävää sisältöä, kuten videoita, oppaita ja blogeja, markkinoinnin automaatiosykliin vaikka kuinka monta kappaletta – kunhan ne ovat yhä relevantteja ja mielenkiintoisia. Myyntitiimi taas voi käyttää energiaansa vain lämpimimmiksi todettuihin liideihin ja asiakkuuksiin, eikä kylmäsoittoihin kulu niin paljoa aikaa.
3. CRM on ajan tasalla
Yhdistämällä markkinoinnin automaation ja CRM:n asiakasrekisterinne pysyy ajan tasalla. CRM:ään integroituna näette nopeasti, kuka asiakkaistanne on kiinnostunein mistäkin sisällöstänne tai palvelustanne – ja kuka kenties ei enää saa viestejä vaihdettuaan työpaikkaa.
4. Myynti kasvaa
Kun asiakas saa sähköpostiinsa tarjouksia tai tietoa, joka perustuu hänen aiempaan osto- tai verkkosivukäyttäytymiseensä, hän ostaa todennäköisemmin vielä lisää tuotteita tai palveluita. Asiakasta ei ole siis tarkoitus pommittaa turhanpäiväisellä massasisällöllä, vaan lähettää hänelle aidosti häntä palvelevaa sisältöä sopivin väliajoin.
5. Asiakastyytyväisyys pysyy korkealla
Aiempaan liittyen, onko jotain ärsyttävämpää, kuin päivittäin sähköpostia tukkivat massaviestit, joissa ei ole mitään itselle sopivaa tai kiinnostavaa? Markkinoinnin automaation avulla asiakas saa paremmin kohdennettua sisältöä, eikä turhaudu yritykseltänne tulevaan roskapostiin.
6. Huomaa ongelmakohdat ja kehitä toimintaanne
Millaiset viestit jäävät klikkaamatta, moniko irtisanoutuu uutiskirjelistalta? Lisääkö moni tuotteita ostoskoriin, mutta ei koskaan siirry ostamaan niitä? Jättääkö moni yhteydenottopyynnön verkkosivuillanne, mutta se ei siirry eteenpäin myynnin tehtävälistalle? Markkinoinnin automaation ja CRM:n yhteispelin avulla huomaatte, mitä kehitettävää omassa toiminnassanne tai verkkosivuissanne on ja voitte parantaa asiakaskokemusta myös tällä keinoin.
Markkinoinnin automaation hinta
Markkinoinnin automaatiojärjestelmän voi saada käyttöönsä muutamalla kymmenellä eurolla. Tärkeintä on kuitenkin pohtia, millaisia ominaisuuksia yrityksenne tarvitsee tässä vaiheessa, ja millaisia ominaisuuksia on ehkä tärkeää saada myöhemmin käyttöön.
Mailchimp
Mailchimp on helppokäyttöinen sähköpostityökalu, jossa voi luoda uutiskirjeitä, laskeutumissivuja ja hallita somekanavia. Mailchimp on integroitavissa esimerkiksi WordPressin kanssa. Mailchimpin saa käyttöönsä myös ilmaiseksi, mutta maksulliseen versioon pääsee käsiksi noin kymmenellä eurolla kuukaudessa.
Kiinnostuitko Mailchimpista? Lue arvostelumme!
Hubspot
Hubspot on helppo ottaa käyttöön laajan Hubspot Academy -videokirjaston avulla, joka opettaa käyttämään Hubspotia ja sen lukuisia ominaisuuksia tehokkaasti. Hubspot tarjoaa lukuisia integrointimahdollisuuksia erilaisiin CRM-järjestelmiin, kuten Salesforceen. Edullisimmillaan Hubspotin saa käyttöönsä 42 Yhdysvaltain dollarilla kuukaudessa, Enterprise-tason palvelu kustantaa 3200 dollaria.
Kiinnostuitko Hubspotista? Lue arvostelumme!
Sharpspring
Sharpspring sisältää markkinoinnin automaatiojärjestelmän lisäksi myös helppokäyttöisen CRM:n sekä esimerkiksi aloitussivun rakentajan, chat-robotin, lomakkeet, mediakeskuksen, sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin optimoinnin. Sharpspringin kuukausihinta alkaa 399 Yhdysvaltain dollarista kuukaudessa.
Kiinnostuitko Sharpspringistä? Lue arvostelumme!
Customer.io
Customer.io on tehokas ja helppokäyttöinen sähköposti- ja markkinointiautomaatioalusta, joka auttaa yrityksiä luomaan dataan perustuvia markkinointikampanjoita. Tämä Customer.io arvostelu esittelee ohjelmiston kohdeyleisöjä, ominaisuuksia, hinnoittelusuunnitelmia ja käyttäjäkokemuksia.
Kiinnostuitko Customer.iosta? Lue arvostelumme!
Kaipaatko apua markkinoinnin automaatioon?
Valoa Digital on kasvutoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajasti markkinoinnin, analytiikan ja raportoinnin palveluja.
Tutustu muihin artikkeleihin
- Lisää tuottavuutta tehokkaasti ChatGPT-kehotteiden avulla
- Ilmaiset projektinhallinnan ohjelmistot – hyötyä vai ei?
- Suomenkielinen tekoälysisältö – Parhaat softat suomeksi
- Miten hyödyntää tekoälyä hakukoneoptimoinnissa?
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.