Mitä tarkoittaa WordPress-sivustonhakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa toimintaa, jossa WordPress-verkkosivusto muokataan Googlelle ja muiden hakukoneille ymmärrettäväksi ja helposti löydettäväksi. Tässä kirjoituksessa puhutaan WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnista, koska WordPress on yksi suosituimmista verkkosivualustoista. Hakukoneoptimoinnin periaatteet koskevat kuitenkin myös muita alustoja.
Miksi yrityksen tulisi panostaa hakukoneoptimointiin?
Hakukoneoptimointi voi viedä varsin paljon aikaa ja se voi tuntua aluksi monimutkaiselta ja työläältä. Jokaisen yrityksen kannattaisi kuitenkin panostaa siihen, sillä hakukoneoptimoitu sisältö nousee paremmille sijoituksille Google-hakutuloksissa.
Hakukoneoptimoitu sisältö tuo tehokkaammin sivustolle potentiaalista liikennettä ja potentiaalinen liikenne lisää myyntiä. Oleellista on, että verkkosivuston sisältö vastaa sitä mitä potentiaaliset asiakkaat hakevat, jotta liikenne muuttuu rahaksi.
Hakukoneoptimoinnin oleellinen etu on se, että sen avulla yritys saa laadukasta liikennettä sivustolleen ilmaiseksi. Toki Googlelta voi myös ostaa mainospaikkoja. Moni yritys panostaa sekä Google-mainontaan että orgaanisten eli ei-maksettujen sisältöjen hakukoneoptimointiin. Tässä artikkelissa käsitellään jälkimmäistä.
Mistä lähteä liikkeelle – 5 askelta hakukoneoptimointiin
1. ”Content is King” eli sisältö on kuningas
Hakukoneoptimoinnin kannalta kenties oleellisin asia on sivustosi sisältö. Potentiaalinen asiakkaasi haluaa tietää, mihin ongelmaan tuotteesi tai palvelusi tarjoaa ratkaisun ja miksi tuotteesi tai palvelusi kannattaa ostaa juuri edustamaltasi yritykseltä. Lisäksi potentiaalinen asiakkaasi voi haluta lukea lisää yrityksestäsi, sen historiasta ja arvoista.
Sisällöntuotanto on hyvä aloittaa avainsanatutkimuksella. Avainsanatutkimuksessa selvitetään, millä hakutermeillä käyttäjät saapuvat sivustollesi eli mitkä ovat yrityksesi kannalta oleellisia sanoja. Avainsanatutkimusta voi tehdä esimerkiksi keywordtool-työkalulla. Kun avainsanatutkimus on tehty, voi sisältöjä rakentaa yrityksesi kannalta tärkeiden avainsanojen ympärille.
Hakukoneoptimoinnin kannalta on oleellista, että sivustolla on tarpeeksi tekstiä. Tekstin määrää tärkeämpää on kuitenkin sen laatu. Tekstin tulisi olla luonnollista, sujuvaa ja hyvin kirjoitettua, siis sellaista mitä ihan oikeasti lukija jaksaa lukea.Sivuston sisältöjä suunnitellessa kannattaa välttää niin sanottuja tuplasisältöjä. Varmista, että jokainen sivu on sisällöltään uniikki. Älä myöskään toista samaa avainsanaa monella sivulla, vaan keskity yhdellä sivulla yhteen avainsanaan.
2. Minimoi sivustoasi hidastavat tekijät
Hakukoneet suosivat nopeita sivustoja. Sivuston nopeus vaikuttaa oleellisesti käyttäjäystävällisyyteen, sillä harva jaksaa odotella kauaa sivuston latautumista.
Sivuston nopeuteen vaikuttaa moni asia. Jotkut palvelimet ovat toisia nopeampia, joten sivuston sijainnilla on väliä. Lisäksi jotkut lisäosat hidastavat sivustoa, joten käytä niitä harkiten. Sivustolle ei kannata asettaa liikaa ponnahdusikkunoita, sillä ne ärsyttävät käyttäjää ja näin vähentävät käyttäjäystävällisyyttä.
Sivuston välimuisti (cache) vaikuttaa sivuston nopeuteen luontaisesti. Välimuisti auttaa sivustoa pyörimään myös silloin, kun sivustolle iskee kävijäpiikki. Välimuisti on siis ikään kuin kaupan varasto; kun varastoon tilataan tarpeeksi usein lisää tavaraa, ei se lopu kesken äkillisen asiakasryntäyksen sattuessa.
3. Optimoi kuvat
Kuvat tuovat verkkosivustolle visuaalisuutta ja tarjoavat sivuston käyttäjälle lisätietoa. Ilmaisia kuvia voi etsiä esimerkiksi Unsplashista.
Kun tuot kuvia WordPressiin, aseta kuvalle jokin konkreettinen ja ymmärrettävä nimi. Lisäksi kuva tulisi olla tarpeeksi pieni, jotta se ei hidasta sivua. Kuvien optimointiin voi käyttää erillistä lisäosaa, kuten Ewww Image Optimizera.
Kuvalle tulee lisätä vaihtoehtoinen teksti eli niin sanottu ALT-teksti, joka tulee näkyviin esimerkiksi silloin, kun käyttäjän selain on estänyt kuvat. Mitä oleellisemmassa asemassa kuva on, sitä tärkeämpää ALT-teksti on asettaa. Jos esimerkiksi myyt kenkiä, kuvaile ALT-tekstissä mahdollisimman tarkasti kenkien muoto, väri ja muut tunnusmerkit.
Kuvalle kannattaa asettaa selkeä ja kuvaava kuvateksti. Muista kirjoittaa kuvatekstiin kuvaajan nimi. Jos olet ladannut kuvan esimerkiksi Unplashista, kirjoita Kuva: Unplash.com.
4. Linkkejä, linkkejä, linkkejä!
Hakukoneoptimoinnissa tärkeää on tarkistaa, että sivustosi URL-osoitteet ovat ymmärrettäviä ja kuvaavia. Harva haluaa klikata epämääräisiltä näyttäviä linkkejä, saati jakaa niitä.
Google arvostaa sivustoja, joissa on sisäisiä linkkejä. Sisäiset linkit voivat johtaa sivuillasi oleviin artikkeleihin, sisältösivuihin ja blogikirjoituksiin. Huomioi tämä, kun suunnittelet sivustosi sisältöjä.
Yksi todella hyvä tapa saada hakukoneet rakastamaan sivustoasi on hankkia ulkoisia linkkejä – eli ulkopuolisilla ja mahdollisimman laadukkailla sivuilla olevia linkkejä, jotka johdattavat sivustollesi. Tällaisia linkkejä ei niin vain hankita, vaan pitää tuottaa niin kiinnostavaa, arvokasta ja informatiivista sisältöä, että niitä halutaan linkittää ulkopuolisille sivustoille. Voit konkreettisesti myös lähestyä sellaisia tahoja, joita uskot sisältösi kiinnostavan ja tarjota jotain vastapalvelukseksi sivustosi linkityksestä.
Hakukonenäkyvyytesi paranee silloin, kun sisältöjäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa. Anna siis sivustosi kävijöille tähän mahdollisuus. Lisää sivustollesi esimerkiksi Facebookin, Twitterin ja LinkedInin jakonapit.
3. Murupolku, XML-sivustokartta ja SSL-varmenne
Hakukoneoptimoinnin kannalta kannattaa ottaa huomioon muutama tekninen asia. Hakukoneet suosivat turvallisia sivustoja, joten varmista että sivustollasi on SSL-varmenne. Tämä takaa sen, että sivuston käyttäjän ja palvelimen välinen yhteys on salattu.
Varmista, että käytössäsi on XML sivukartta. Tämän avulla pystyt listaamaan sivustosi yksittäiset sivut, sekä kertomaan Googlelle mitkä niistä ovat tärkeimpiä. Murupolku taas on tekstipätkä, joka kertoo kävijälle missä kohtaa sivua kävijä on sillä hetkellä menossa. Esimerkiksi kenkien verkkokaupassa murupolku voisi olla kengät->naisten kengät->kesäkengät->balleriinat. Murupolun avulla käyttäjän on helpompi navigoida sivustollasi.
Vinkkejä WordPress-sivuston hakukoneoptimointiin käytettävistä työkaluista
Jos hakukoneoptimointi tuntuu liian raskaalta ja työläältä, niin onneksi on olemassa lukuisia optimointia helpottavia työkaluja. Tässä lueteltu muutama, joiden käyttöönottoa kannattaa harkita.
Yoast SEO
Yoast SEO on monipuolinen työkalu, joka kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Työkalu auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston rakennetta ja sisältöä parantaen sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa. Yoast SEO -työkalulla luot esimerkiksi metaotsikoita ja tageja. Se myös luo hakukoneoptimoinnin kannalta oleellisen XML sivukartan.
Google Search Console
Ilmaisella Google Search Console -työkalulla on useita hyötyjä. Sen avulla voit seurata ja optimoida verkkosivusi näkyvyyttä. Saat verkkosivusi näkymään Googlen hakutuloksilla lähettämällä linkin Google Search Consolen kautta suoraan hakukoneeseen. Työkalu auttaa myös löytämään sivustosi kannalta oleellisia avainsanoja.
SEMrush
SEMrush-sovellus auttaa sivustoasi tavoittamaan mahdollisimman laajan yleisön. Sovellus paljastaa sivustosi puutteet, kuten puuttuvat metatiedot, tuplasisällöt ja muut tekniset ongelmat. SEMrush sisältää myös linkkien sekä avainsanojen löytämiseen ja seuraamiseen tarkoitettuja toimintoja.
WP Rocket
WP Rocket on monipuolinen työkalu sivuston nopeuttamiseen. Lisäosalla voit pakata ja purkaa laajojakin sivuja suoraan selaimessa, mikä edesauttaa sivustosi nopeaa latautumista. WP Rocket -työkalulla välimuistin hyödyntäminen on helpompaa ja sujuvampaa.
Lue lisää
Arvostelut:
Kaipaatko apukäsiä hakukoneoptimointiin? Selaa ja löydä tarpeisiisi sopiva freelancer kotimaisen Freedomlyn valikoimasta.
Lue lisää: Digitaalisten palvelujen markkinapaikka Freedomly syntyi kahden yrittäjän omasta tarpeesta
Lue arvostelu: Freedomlyn arvostelu
Tutustu artikkeleihin
- Mitä vuonna 2024 kannattaa vaatia web-analytiikkatyökalulta? Piwik PRO ja Google Analytics 4 vertailu
- WordPress vs. Webflow
- Looker Studio on markkinoijan liittolainen – näin hyödynnät sitä tehokkaammin
- Verkkosivualustat esittelyssä
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.