Midjourney – 4 tapaa käyttää sitä tehokkaasti työelämässä

Jaa artikkeli

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Uusia tekoälysovelluksia syntyy tällä hetkellä enemmän kuin niitä kuuluisia sieniä sateella. Midjourney, ChatGPT, Dall-E, Jasper ja Writesonic. Nuo nimet vakiinnuttavat paikkansa sovelluksista puhuessa ihan samalla tavalla kuin vaikkapa Microsoftin toimistosovellukset ovat tehneet. Tosin Microsoftin suosituimpiin sovelluksiin on myös tulossa tekoäly vahvasti mukaan, mutta tämä onkin jo kokonaan toinen tarina.

Kuvalliseen sisällöntuotantoon yksi suosituimpia vaihtoehtoja tällä hetkellä on Midjourney. Se nauttii suuresta suosiosta ympäri maailman, ja käyttäjät pääsevät ilahtumaan myös säännöllisistä päivityksistä, joka vie kuvien laatua jatkuvasti paremmalle tasolle. Midjourneyn tuottama laatu on kuitenkin jo nyt niin korkealla tasolla, että kokeneempikin sisällöntuottaja hämmästyy helposti siitä. Keskustelupalstat ovatkin täynnä kommentteja siitä, kuinka tekoälyn tuottamia kuvia on jo nyt vaikea erottaa ”oikeista valokuvista”.

Laadusta ei siis voi kiistellä, joten niinpä onkin syytä pohtia, mihin kaikkeen näin tehokasta työkalua oikein voi käyttää?

Lue myös arvostelumme Midjourneysta.

Midjourney – sisällöntuottajan paras kaveri?

Jokainen sisällöntuottaja törmää varmasti siihen, että hyviä kuvia tarvitaan aina. Jos kirjoitetaan timanttista tekstiä, tarvitaan pääsääntöisesti aina tekstin tueksi myös laadukkaita kuvia. Sellaisia kuvia, jotka tukevat tekstisisältöä ja tekevät kokonaisuudesta yhtenäisen sekä puhuttelevan.

Moni markkinoija tukeutuu toistaiseksi geneerisiin kuvapankkikuviin, jotka saattavat useimpien mielestä olla varsin latteita. Lisäksi ne eivät välttämättä herätä tunteita eivätkä anna sisällöntuottajalle mahdollisuutta erottautua kilpailijoista.

Tekoälyn hienous piilee kuitenkin siinä, että taitava sovelluksien hyödyntäjä pystyy luomaan ihan minkälaisia kuvia tahansa. Vain mielikuvitus ja käyttötaidot ovat rajana. Midjourneyn logiikka perustuu siihen, että käyttäjä kirjoittaa englanniksi ohjeet, minkälaisen kuvan hän haluaa tekoälyn luovan. Kirjalliset ohjeet voivat pitää sisällään tietoja tapahtumapaikasta, valaistuksesta, kuvassa olevasta henkilöstä tai asiasta, kamerasta tai objektiivista, jolla tekoälykuva luodaan ja käytännössä siis mistä tahansa. Luova kirjoittaja pystyy siis taitavilla kirjallisilla ohjeilla luomaan erittäin tarkasti määritellyn kuvan, joka tällöin myös sopii omiin käyttötarkoituksiin mahdollisimman hyvin.

On hyvä muistaa, että esimerkiksi Midjourneyn kohdalla käyttäjän on tilattava maksullinen premium-versio, jotta tekoälykuvia saa hyödyntää kaupallisiin tarkoituksiin, kuten vaikkapa blogeihin yrityksen kotisivuille.

Tekoälyn luomat kuvat pysäyttävät kokeneemmankin sisällöntuottajan. Kuva: Unsplash.com.

Mihin Midjourneyn luomia kuvia voi hyödyntää?

Kuten aiemmin totesimme, hyville kuville on aina käyttöä. Midjourneyn sovellusta käytettäessä saattaa ilmetä kuitenkin eräänlainen vauhtisokeus ja käyttäjä huomaa helposti vain leikkivänsä erilaisilla hauskoilla kuvakomennoilla (prompteilla). Kuva on kuitenkin tunnetusti erittäin vahva markkinoinnin tehostaja ja alla kerrommekin neljä eri esimerkkiä, joissa Midjourneyn kuvista voi olla suuri apu.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on tai ainakin pitäisi olla jokaisen yrityksen markkinointisuunnitelmassa mukana. Somessa pitää aina tähdätä siihen, että erottaudutaan massasta. Kuvat herättävät puhelintaan pikavauhdilla selailevien käyttäjien huomion. Niinpä voitkin laittaa mielikuvituksesi lentoon ja hyödyntää Midjourneyta luomaan mahdollisimman huomiota herättäviä kuvia markkinointisi tueksi.

Esitykset

Powerpoint-esitykset ovat tunnetusti monen yrityselämässä toimivan henkilön painajainen. Kalvosulkeiset on termi, jolla pyritään kuvaamaan puuduttavaa esitystä. Powerpoint pitää automaattisesti sisällään visuaalisia tehosteita ja kuvia, mutta jos haluat oikeasti erottua, laita Midjourney töihin esityksesi piristämiseksi.

Sähköpostit

Sähköpostia tulee meille jokaiselle runsaasti päivittäin. Sitä luetaan todella nopeasti ja käyttäjä heittää turhat ja tylsät sähköpostit herkällä sormella roskakoriin. Erityisesti, jos haluat myydä jotain, sinun pitää herättää tunteita ja huomiota sähköposteissasi. Kuvapankkikuvat eivät välttämättä tässäkään tapauksessa pysty siihen, mutta Midjourneyn avulla voit tehdä myös sähköposteistasi pirteämpiä. Sama pätee tietysti myös laajempiin sähköpostikampanjoihin.

Nettisivut

Laskeutumissivut tai mitkä tahansa nettisivujen osa-alueet pitävät sisällään kuvia, joilla pyritään herättämään tunnetta. Kuvilla halutaan kenties kertoa laadusta tai yrityksen tarinasta tarkemmin. Monessa tapauksessa oikeat valokuvat kertovat tarinaa autenttisesti, mutta joissain tapauksissa myös tekoälyllä luodut kuvat voivat piristää nettisivujen ilmettä.

Vaihtoehtoja on siis paljon. Midjourneyta käyttävän kannattaa myös muistaa hyödyntää komennoissa käyttötarkoituksen kertominen tekoälylle. Eli jos halutaan nimenomaan piristystä nettisivujen grafiikoihin, se kannattaa sisällyttää tekstikomentoon, jotta tekoälyn luoma kuva olisi tarkoituksenmukainen.

Tekoälyn käyttäminen mihin tahansa tarkoitukseen vaatii harjoittelua. Pienet muutokset komennoissa vaikuttavat lopputulokseen ja välillä samaa komentoa kannattaa myös toistaa. Tekoäly saattaakin luoda sinua miellyttävän lopputuloksen vasta neljännellä tai viidennellä kerralla. Positiivinen asia on kuitenkin se, että innokkaita käyttäjiä on todella paljon ja sitä kautta myös inspiroivia ohjeita ja keskusteluita löytyy joka puolelta. Nyt on siis erinomainen hetki aloittaa uuden työkalun opiskelu, joka parhaimmillaan tehostaa työskentelyä oleellisesti.

Oletko kiinnostunut tekoälyn mahdollisuuksista? Tutustu Softian arvosteluihin.

Tutustu lisää

Lue lisää tekoälystä.

  • ChatGPT:tä voidaan käyttää monenlaisiin tehtäviin, kuten asiakaspalveluun, liidien sekä sisällön luomiseen.
  • Jasper on tehokas tekoälysovellus, joka pystyy tuottamaan suuren määrän sisältöä nopeasti.
  • Writesonic on tekoälyllä toimiva kirjoitusalusta, jonka avulla on helppo tuottaa laadukasta sisältöä nopeasti ja tehokkaasti.
  • Copy.ai on edistynyt tekoälyavustaja, joka on suunniteltu auttamaan kaikissa kirjoitustarpeissa.
  • Rytr on suhteellisen uusi tekoälypohjainen kirjoitustyökalu, joka on omalla tavallaan ehtinyt jo keikuttaa markkinoiden venettä. 
  • Chatbot-työkaluista tehokkaimpiin lukeutuu Merlin, joka on OpenAI:n ChatGPT Plus -lisäosa.
  • Frase on innovatiivinen SEO-työkalu, joka käyttää tekoälyä auttaakseen yrityksiä optimoimaan sisältöä ja parantamaan hakukonesijoituksia.
  • Browse on helpoin tapa poimia ja tutkia tietoja, miltä tahansa verkkosivustolta.
  • Scalenut on tekoälyyn perustuva markkinoinnin automatisointialusta, joka on suunniteltu auttamaan yrityksiä parantamaan markkinointistrategioitaan. 
  • Craftly kuvailee olevansa edistyksellinen markkinointityökalu, hyödyntää koneoppimista sekä tekoälyä markkinointistrategioiden parantamiseen.
  • Sembly AI on älykäs avustaja, joka litteroi ja tekee kokousmuistiinpanoja jokaisesta online-kokouksesta. 
  • Texta on tekoälyllä toimiva kirjoitusassistentti, joka avustaa monenlaisissa tehtävissä sähköpostien kirjoittamisesta raporttien ja esitysten luomiseen. Texta perustuu koneoppimisalgoritmeihin.
  • Synthesia
  • Synthesia lupaa ammattitason videoita vartissa. Sen missiona on antaa kaikille mahdollisuus tehdä videosisältöä – ilman kameroita, mikrofoneja tai studioita.
  • Poised tarjoaa toimivaa viestintäopastusta, antaen yksityistä ja suojattua palautetta puhe-esityksistä tai haastatteluista, jonka vain käyttäjä itse näkee.
  • ElevenLabs on puheälytyökalu, joka tarjoaa joukon ominaisuuksia, jotka auttavat yrityksiä luomaan korkealaatuista äänisisältöä.
  • Mymind on tekoälyyn perustuva alusta, joka auttaa käyttäjiä automatisoimaan tehtäviä, säästämään aikaa ja parantamaan tuottavuutta. 

Aiheeseen liittyvät blogit

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Työajanseuranta

Otta arvostelu

Mikä on Otta? Otta (ent. Visma Entry) on kaikille toimialoille ja kaikenkokoisille yrityksille suunnattu työajanseurantajärjestelmä. Ottalla kirjaat, tarkistat ja hyväksyt työtunnit sekä tulkitset työajan niin selaimessa, mobiilisovelluksessa kuin perinteisellä leimauslaitteellakin, reaaliaikaisesti. Miksi

Lue arvostelu
SEO

Surfer AI arvostelu

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sisällön muokkaamista siihen muotoon, että hakukoneet, kuten Google tai Microsoft Bing, reagoivat sisältöön herkemmin. Näin hakukoneita houkutteleva sisältö nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän klikkauksia.  Surfer AI on Surfer

Lue arvostelu
Mainonta

Luna AI arvostelu

Nykypäivän nopeatempoisessa ja kilpailevassa liiketoimintaympäristössä on syytä pysyä liidien ja markkinointiprosessien kärjessä. Tässä kohtaa Luna AI tulee peliin. Luna AI on tehokas työkalu, joka tekoälyn avulla voi kehittää liiketoimintastrategiaansa eteenpäin. Se on

Lue arvostelu

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.