Parhaat tekoälyä hyödyntävät softat markkinointidatan visualisointiin

Jaa artikkeli

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Monen muun ohella, on tekoäly mullistanut myös markkinoinnin analytiikan. Datavisualisointiohjelmistot hyödyntävät tätä teknologiaa täysimääräisesti. Tekoäly kykenee analysoimaan valtavia tietomääriä nopeasti ja tehokkaasti, joka taas auttaa markkinoijia löytämään arvokasta tietoa ja tekemään parempia päätöksiä jatkon suhteen. 

Kerätyn datan visualisointia varten olevat softat ovat tärkeä työkalu markkinoinnin analytiikassa. Ne mahdollistavat valtavien tietomäärien esittämisen muodossa, jonka katsoja pystyy helposti hahmottamaan. 

Varsinainen markkinointidata voidaan jakaa kolmeen eri kategoriaan: itsehankittuun sekä toisen ja kolmannen osapuolen hankkimaan. Itsehankittu asiakasanalytiikka voi olla vaikkapa dataa asiakkaan käyttäytymisestä nettisivuilla. Näihin kuuluvat esimerkiksi segmentointi ostosten tai tilausten pohjalta, asiakaspalautteet ja asiakaspalvelukokemuksen parantaminen sekä uutiskirjeiden ja mainonnan personointi.

Toisen osapuolen datalla tarkoitetaan kumppanin hankkimaa tietoa. Tällaista tietoa ovat mm. nettisivujen kävijöihin perustuva segmentointi, käyttäjäkokemuksen parantaminen tarjoamalla kävijöille juuri heitä kiinnostavaa sisältöä, kampanjoiden tehokkuuden mittaaminen sekä tutkimusdata.

Kolmannen osapuolen data taas on ulkopuolisen tuottamaa. Siihen lasketaan esimerkiksi personoitujen kohderyhmien kasaaminen, markkinointikampanjoiden suunnittelu, demografisten tietojen kerääminen sekä asiakkaiden kiinnostuksenkohteiden määrittely.

Tärkeimmät ominaisuudet 

Kun datavisualisointiohjelmistoa valitaan pk-yritykselle, on hyvä kiinnittää huomiota tiettyihin avainominaisuuksiin. Ohjelmistossa tulisi olla helppokäyttöinen käyttöliittymä, joka mahdollistaa nopean ja intuitiivisen tiedon visualisoinnin. Sen pitäisi myös tukea erilaisia visualisointityökaluja ja -tyylejä, jotta brändin ilme pysyy samana. 

Tietysti tärkein ominaisuus on se, että ohjelmisto tarjoaa monipuoliset analysointityökalut tiedon käsittelyyn. Sen tulisi kyetä suorittamaan monimutkaista datan käsittelyä, kuten segmentointia, klusterointia ja ennustavaa analytiikkaa. Lisäksi integraatiomahdollisuudet ovat avainasemassa. Hyvä datavisualisointiohjelmisto pystyy integroitumaan muihin markkinoinnin analytiikan työkaluihin ja tietolähteisiin, kuten CRM-järjestelmiin ja verkkosivuanalytiikkaan. Näin kaiken tiedon saa käyttöön yhdestä paikasta. 

Sopivaa datavisualisointiohjelmistoa yritykselle valittaessa, kannattaa huomioida seuraavat vinkit:

  • Määrittele yrityksen tarpeet ja tavoitteet. Selvitä, millaisia tietoja halutaan visualisoida ja mitä datavisualisoinnilla halutaan saavuttaa. Näiden ominaisuuksien perusteella on ohjelmistoa helpompi valita.
  • Tutki eri vaihtoehtoja huolellisesti. Vertaile datavisualisointiohjelmistoja sekä niiden ominaisuuksia. Ominaisuuksissa saattaa olla variaatioita, vaikka perustoiminnot olisivat saman kaltaiset. Tutustu käyttäjäarvioihin ja suosituksiin, sillä niistä saa lisää tietoa ohjelmiston toimivuudesta ja käytettävyydestä. 
  • Jos ohjelmistossa on tarjolla maksuton kokeilu, testaa sitä. Useat datavisualisointiohjelmistot tarjoavat ilmaisen kokeiluversion, jolla voi testata ohjelmiston toimivuutta ja siten sopivuutta omalle yritykselle. Hyödynnä tätä mahdollisuutta ennen ostopäätöksen tekemistä.
  • Huomioi integraatiomahdollisuudet. Varmista, että valitsemasi datavisualisointiohjelmisto integroituu muihin yrityksen käytössä oleviin markkinoinnin analytiikan työkaluihin ja tietokantoihin. 
Datan visualisointia varten olevat softat ovat tärkeä työkalu markkinoinnin analytiikassa. Kuva: Pixabay.com

Suosittuja ohjelmistoja

Markkinoilta löytyy useita suosittuja ohjelmistovaihtoehtoja datavisualisointiin. Business intelligence, eli BI-ohjelmistot on suunniteltu keräämään eri järjestelmistä oleellista dataa systemaattisesti tutkien ja analysoiden sitä. Mitä enemmän järjestelmiä on integroitu BI-ohjelmistoon, sitä paremmin liiketoiminnan data on hyödynnettävissä. 

Yksi suosituimmista alan ohjelmista on Tableau, joka tarjoaa monipuoliset ominaisuudet ja helppokäyttöisen käyttöliittymän. Se auttaa ihmisiä ja organisaatioita toimimaan enemmän tiedon käsittelyn kautta. Mitä tulee datavisualisointiin, Tableaun sanotaan olevan markkinoiden johtava vaihtoehtona. Analytiikka-alustana se helpottaa sekä nopeuttaa tietojen tutkimista. Tableau pystyy integroitumaan muihin markkinoinnin analytiikan työkaluihin ja tietolähteisiin. 

Toinen suosittu vaihtoehto on Power BI, joka on Microsoftin kehittämä maksuton datavisualisointiohjelmisto. Tällä raportointi- ja analysointipalvelulla dataa pystyy visualisoimaan ilman suurempia teknisiä taitoja. Dataa voi yhdistellä omista tietokannoista ja järjestelmistä, tiedostoista, netistä tai intranetistä sekä pilvipalveluista. Power BI tarjoaa vahvat analytiikkatyökalut, mutta integrointimahdollisuudet rajoittuvat ainoastaan muiden Microsoftin tuotteiden kanssa.

Lisäksi on Qlik Sense, josta löytyy interaktiivinen käyttöliittymä ja monipuoliset analytiikkatyökalut. Myös Qlik Sense pystyy myös integroitumaan eri tietolähteisiin tarjoten ennustavaa analytiikkaa. Qlik Sensen ainutlaatuinen Associative-tekniikka on muista softista poikkeava. Se tarjoaa käyttäjilleen tietolukukoulutuksia sekä -palveluja, jotka helpottavat ratkaisuiden tekoa.

Viimeisimpänä, muttei kliseisesti vähäisimpänä mainintana kotimainen softa BI Book. Kyseessä on näppärä, dynaaminen raportointialusta, joka tuottaa visuaalisesti selkeää sisältöä halutusta datasta. Raporttien visuaalinen ilme on käyttäjän muokattavissa. BI Bookin tekijöiden mukaan yritysten raportoinnin tulisi olla mahdollisimman helppoa ja hyödyllistä. Se onkin ollut BI Bookin tavoite alusta alkaen. 

Vertailu eri ominaisuuksista ja hinnoittelusta

Oheisessa taulukossa on vertailua eri datavisualisointiohjelmistojen ominaisuuksista sekä suuntaa antavaa hinnoittelua. Hinnoittelu voi vaihdella käyttäjämäärän, ominaisuuksien ja yrityksen koosta riippuen. 

OhjelmistoOminaisuudetHinnoittelu
TableauMonipuoliset analytiikkatyökalut, helppokäyttöinen käyttöliittymäHinta alkaen 70 eur / kuukausi
Power BIVahvat integraatiomahdollisuudet, Microsoft-ekosysteemiMaksuton versio. Pro- ja Premium-toiminnot maksullisia, hinta alkaen 10 eur / kuukausi
Qlik SenseInteraktiivinen käyttöliittymä, ennustava analytiikkaHinta alkaen 30 eur / kuukausi
BI BookDynaaminen raportointialusta, selkeä visualisointiHinta alkaen 75 eur / kuukausi

Suosittelemme tutustumaan tarkemmin kunkin ohjelmiston verkkosivuihin ajantasaisten tietojen saamiseksi.

Mikäli työprosessien helpottaminen houkuttelee, kannattaa tekoälyä testata tähänkin hommaan. Tekoälyn avulla datamääristä pystyy tunnistamaan merkittäviä yhteyksiä ja poikkeamia. Näin voi löytyä sellaista arvokasta tietoa, joka muuten voisi jäädä huomaamatta. Lisäksi se tunnistaa trendejä ja löytää erilaisia käyttäytymismalleja. 

Tutustu lisää

Lue lisää tekoälystä.

  • ChatGPT:tä voidaan käyttää monenlaisiin tehtäviin, kuten asiakaspalveluun, liidien sekä sisällön luomiseen.
  • Jasper on tehokas tekoälysovellus, joka pystyy tuottamaan suuren määrän sisältöä nopeasti.
  • Writesonic on tekoälyllä toimiva kirjoitusalusta, jonka avulla on helppo tuottaa laadukasta sisältöä nopeasti ja tehokkaasti.
  • Copy.ai on edistynyt tekoälyavustaja, joka on suunniteltu auttamaan kaikissa kirjoitustarpeissa.
  • Rytr on suhteellisen uusi tekoälypohjainen kirjoitustyökalu, joka on omalla tavallaan ehtinyt jo keikuttaa markkinoiden venettä. 
  • Chatbot-työkaluista tehokkaimpiin lukeutuu Merlin, joka on OpenAI:n ChatGPT Plus -lisäosa.
  • Frase on innovatiivinen SEO-työkalu, joka käyttää tekoälyä auttaakseen yrityksiä optimoimaan sisältöä ja parantamaan hakukonesijoituksia.
  • Browse on helpoin tapa poimia ja tutkia tietoja, miltä tahansa verkkosivustolta.
  • Scalenut on tekoälyyn perustuva markkinoinnin automatisointialusta, joka on suunniteltu auttamaan yrityksiä parantamaan markkinointistrategioitaan. 
  • Craftly kuvailee olevansa edistyksellinen markkinointityökalu, hyödyntää koneoppimista sekä tekoälyä markkinointistrategioiden parantamiseen.
  • Sembly AI on älykäs avustaja, joka litteroi ja tekee kokousmuistiinpanoja jokaisesta online-kokouksesta. 
  • Texta on tekoälyllä toimiva kirjoitusassistentti, joka avustaa monenlaisissa tehtävissä sähköpostien kirjoittamisesta raporttien ja esitysten luomiseen. Texta perustuu koneoppimisalgoritmeihin.
  • Synthesia lupaa ammattitason videoita vartissa. Sen missiona on antaa kaikille mahdollisuus tehdä videosisältöä – ilman kameroita, mikrofoneja tai studioita.
  • Poised tarjoaa toimivaa viestintäopastusta, antaen yksityistä ja suojattua palautetta puhe-esityksistä tai haastatteluista, jonka vain käyttäjä itse näkee.
  • ElevenLabs on puheälytyökalu, joka tarjoaa joukon ominaisuuksia, jotka auttavat yrityksiä luomaan korkealaatuista äänisisältöä.
  • Mymind on tekoälyyn perustuva alusta, joka auttaa käyttäjiä automatisoimaan tehtäviä, säästämään aikaa ja parantamaan tuottavuutta. 

Aiheeseen liittyvät blogit

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 5 / 5. Arvioiden määrä: 2

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Työajanseuranta

Otta arvostelu

Mikä on Otta? Otta (ent. Visma Entry) on kaikille toimialoille ja kaikenkokoisille yrityksille suunnattu työajanseurantajärjestelmä. Ottalla kirjaat, tarkistat ja hyväksyt työtunnit sekä tulkitset työajan niin selaimessa, mobiilisovelluksessa kuin perinteisellä leimauslaitteellakin, reaaliaikaisesti. Miksi

Lue arvostelu
SEO

Surfer AI arvostelu

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sisällön muokkaamista siihen muotoon, että hakukoneet, kuten Google tai Microsoft Bing, reagoivat sisältöön herkemmin. Näin hakukoneita houkutteleva sisältö nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän klikkauksia.  Surfer AI on Surfer

Lue arvostelu
Mainonta

Luna AI arvostelu

Nykypäivän nopeatempoisessa ja kilpailevassa liiketoimintaympäristössä on syytä pysyä liidien ja markkinointiprosessien kärjessä. Tässä kohtaa Luna AI tulee peliin. Luna AI on tehokas työkalu, joka tekoälyn avulla voi kehittää liiketoimintastrategiaansa eteenpäin. Se on

Lue arvostelu

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.