Uhka vai mahdollisuus? Tekoälyn vaikutus sisällöntuotantoon

Jaa artikkeli

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Sisällöntuotanto on tärkeä osa digitaalista markkinointia. Se auttaa lisäämään liikennettä verkkosivustoille hakukoneiden kautta, sitouttamaan käyttäjiä sekä edistämään tarjottavia tuotteita ja palveluja. Tekoälyn (AI) ilmaantuminen kaikkien tavistenkin saataville on mullistanut sisällöntuotantoprosessin.

Tekoälyn vaikutus sisällöntuotantoon on herättänyt paljon keskustelua niin media- kuin markkinointialallakin. Siitä on tullut tehokas työkalu sisällöntuottajille ja se tarjoaa uusia tapoja luoda, optimoida ja jakaa sisältöä. Mutta mikä on tekoälyn todellinen vaikutus sisällöntuotantoon? Onko se uhka vai mahdollisuus? Tässä blogiartikkelissa pohdimme tekoälyn vaikutusta sisällöntuottamiseen ja autamme päättämään, mitä mieltä olet. Itse asiassa, lue tämä artikkeli erittäin tarkasti, sillä se on kirjoitettu yhteistyössä tekoälyn kanssa.

Ennen kuin sukellamme tekoälyn vaikutukseen sisällöntuottamisessa, selvennetään ensin, mitä tekoäly on. Tekoäly on tietojenkäsittelytieteen ala, joka keskittyy sellaisten tietokonejärjestelmien kehittämiseen, jotka voivat ajatella ja oppia itse. Nämä järjestelmät pystyvät analysoimaan suuria määriä dataa ja tekemään loogisia ratkaisuja tai päätöksiä. Tekoälyä on käytetty monissa sovelluksissa, mukaan lukien myös lääketieteelliset diagnoosit, robotiikka ja kielien käsittely.

Tekoälyn vaikutus sisällöntuotantoon – edut

Käyttämällä tekoälyä, pystyy sisällöntuotantoprosessia parantamaan merkittävästi. Sen käytöllä on oikein käytettynä runsaasti potentiaalia muun muassa tuotantomäärien tehostamisessa. Tekoälyä hyödyntämällä sisällöntuottajat voivat luoda tarkoin räätälöityjä sisältöjä, jotka on tehty tietylle kohdeyleisölle. Lisäksi tekoälyä voidaan käyttää analysoimaan olemassa olevaa sisältöä sekä tunnistamaan datassa toistuvia kaavoja. Tämä voi auttaa sisällöntuottajia ymmärtämään, minkä tyyppisestä sisällöstä heidän yleisönsä on eniten kiinnostunut ja siten luoda sisältöä, joka todennäköisemmin houkuttelee heitä.

Nykyään yritykset ovat havahtuneet hakukoneiden tärkeyteen. Tekoälystä on hyötyä sisällön optimointiin juurikin hakukoneita varten. Tekoäly pystyy analysoimaan käyttäjien tietoja ja mieltymyksiä tarjoten kohdennetumpaa sisältöä. Lisäksi se voi auttaa tunnistamaan ajankohtaisia tai muuttuvia trendejä. Tekoälyä voidaan käyttää myös prosessien, kuten muokkauksen, muotoilun ja plagioinnin tarkistamiseen sekä erilaisiin automatisointiin.

Tekoälyn käytöllä on useita etuja. Sitä voidaan käyttää joidenkin sisällöntuotantoprosessien automatisointiin, mikä taas vähentää varsinaiseen tekstin luomiseen kuluvaa aikaa. Siitä huolimatta on aivan ilmeistä, ettei tekoäly toimi pelkästään itsekseen sisällöntuottajana. Toistaiseksi se on vain mukava apu ihmiskirjoittajalle, mutta se ei ole vielä sillä tasolla, että teksti voitaisiin julkaista ilman tarkistusta.

Koodia tietokoneen näytöllä.
Parhaimmillaan tekoäly tukee sisällöntuotantoa. Kuva: Unsplash.com.

Tekoälyn haasteet

Vaikka tekoälyä voidaankin käyttää sisällöntuotannossa prosessin parantamiseen, se voi luonnollisesti tässä vaiheessa kehitystä myös tuoda joitain haasteita. Tekoälyn luomasta sisällöstä puuttuu usein luovuus ja innovatiivisuus, joita kipeästi tarvitaan kiinnostavaan sisältöön. Se oli huomattavissa tämänkin artikkelin tekoprosessissa. Ensimmäinen tekoälyn tarjoama versio oli täynnä toistoa: samoja lauseita sekä kappaleita uudelleen ja uudelleen. Tekoälyllä ei ole kykyä olla persoonallinen. Se kertoo ainoastaan yleistä tietoa sille saatavilla olevista lähteistä. Ja koska se hyödyntää lähteitä, se ei käytä mielikuvitusta tai keksi asioita.

Toinen tekoälyn haaste on mahdollinen yksipuoleinen kerronta sekä asenteellisuus. Tekoälyjärjestelmiä koulutetaan usein suurien datamäärien käsittelyyn, jotka saattavat haluamattakin sisältää aiheen myötä avoimia tai piilotettuja asenteita. Nämä taas voivat heijastua tekoälyn luomaan sisältöön. Sisältö saattaa olla kaikkea muuta kuin houkuttelevaa luettavaa, eikä vastaa ihmisen kirjoittamaa sisältöä tai agendan tavoitetta.

Tekoälyn käytöllä sisällöntuotannossa on siis sekä etuja että haittoja. Tekoälyä voidaan käyttää sisältömarkkinoinnissa automatisoimaan osan mainonnasta sekä aikatauluttamalla sisältöä. Se on hyödynnettävissä optimoimaan sisältöä eri alustoille ja automatisoimaan sosiaalisen median vuorovaikutusta. Tämä voi auttaa markkinoijia tavoittamaan kohdeyleisöään tehokkaammin ja lisäämään tavoittavuuttaan.

Viime kädessä on kuitenkin sisällöntuottajan päätettävä, millainen sisältö sopii parhaiten heidän tarpeisiinsa. Silti tekoälyn kehittyessä sisällön luomisen mahdollisuudet vain kasvavat.

Tutustu aiheeseen tarkemmin

Lue lisää tekoälystä.

Softia.fi:n sivuilta löydät seuraavien tekoälyjärjestelmien arvostelut (avautuu uuteen välilehteen):

  • ChatGPT:tä voidaan käyttää monenlaisiin tehtäviin, kuten asiakaspalveluun, liidien sekä sisällön luomiseen.
  • Jasper on tehokas tekoälysovellus, joka pystyy tuottamaan suuren määrän sisältöä nopeasti.
  • Writesonic on tekoälyllä toimiva kirjoitusalusta, jonka avulla on helppo tuottaa laadukasta sisältöä nopeasti ja tehokkaasti.
  • Copy.ai on edistynyt tekoälyavustaja, joka on suunniteltu auttamaan kaikissa kirjoitustarpeissa.
  • Rytr on suhteellisen uusi tekoälypohjainen kirjoitustyökalu, joka on omalla tavallaan ehtinyt jo keikuttaa markkinoiden venettä. 
  • Chatbot-työkaluista tehokkaimpiin lukeutuu Merlin, joka on OpenAI:n ChatGPT Plus -lisäosa.
  • Frase on innovatiivinen SEO-työkalu, joka käyttää tekoälyä auttaakseen yrityksiä optimoimaan sisältöä ja parantamaan hakukonesijoituksia.
  • Browse on helpoin tapa poimia ja tutkia tietoja, miltä tahansa verkkosivustolta.
  • Scalenut on tekoälyyn perustuva markkinoinnin automatisointialusta, joka on suunniteltu auttamaan yrityksiä parantamaan markkinointistrategioitaan. 
  • Craftly kuvailee olevansa edistyksellinen markkinointityökalu, hyödyntää koneoppimista sekä tekoälyä markkinointistrategioiden parantamiseen.
  • Sembly AI on älykäs avustaja, joka litteroi ja tekee kokousmuistiinpanoja jokaisesta online-kokouksesta. 
  • Texta on tekoälyllä toimiva kirjoitusassistentti, joka avustaa monenlaisissa tehtävissä sähköpostien kirjoittamisesta raporttien ja esitysten luomiseen. Texta perustuu koneoppimisalgoritmeihin.
  • Synthesia
  • Synthesia lupaa ammattitason videoita vartissa. Sen missiona on antaa kaikille mahdollisuus tehdä videosisältöä – ilman kameroita, mikrofoneja tai studioita.
  • Poised tarjoaa toimivaa viestintäopastusta, antaen yksityistä ja suojattua palautetta puhe-esityksistä tai haastatteluista, jonka vain käyttäjä itse näkee.
  • ElevenLabs on puheälytyökalu, joka tarjoaa joukon ominaisuuksia, jotka auttavat yrityksiä luomaan korkealaatuista äänisisältöä.
  • Mymind on tekoälyyn perustuva alusta, joka auttaa käyttäjiä automatisoimaan tehtäviä, säästämään aikaa ja parantamaan tuottavuutta. 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Työajanseuranta

Otta arvostelu

Mikä on Otta? Otta (ent. Visma Entry) on kaikille toimialoille ja kaikenkokoisille yrityksille suunnattu työajanseurantajärjestelmä. Ottalla kirjaat, tarkistat ja hyväksyt työtunnit sekä tulkitset työajan niin selaimessa, mobiilisovelluksessa kuin perinteisellä leimauslaitteellakin, reaaliaikaisesti. Miksi

Lue arvostelu
SEO

Surfer AI arvostelu

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sisällön muokkaamista siihen muotoon, että hakukoneet, kuten Google tai Microsoft Bing, reagoivat sisältöön herkemmin. Näin hakukoneita houkutteleva sisältö nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän klikkauksia.  Surfer AI on Surfer

Lue arvostelu
Mainonta

Luna AI arvostelu

Nykypäivän nopeatempoisessa ja kilpailevassa liiketoimintaympäristössä on syytä pysyä liidien ja markkinointiprosessien kärjessä. Tässä kohtaa Luna AI tulee peliin. Luna AI on tehokas työkalu, joka tekoälyn avulla voi kehittää liiketoimintastrategiaansa eteenpäin. Se on

Lue arvostelu

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.