Mikä WooCommerce on?
WooCommerce on WordPressin lisäosa, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Se mahdollistaa WordPress-kotisivujen muuttamisen verkkokauppa-alustaksi, ja se on nopeasti saavuttanut suosiota käyttäjien keskuudessa. Lisäosan asennus on yksinkertainen ja sen hallinta ja käyttö tapahtuu samalla käyttöliittymällä kuin WordPress-kotisivujenkin, joka tekee siitä myös yksinkertaisen käyttää. Käytännössä lisäosassa on kaikki mitä voi tarvita verkossa omien tuotteiden ja palvelujen myyntiin aina tuote-esittelystä toimitusvaihtoehtoihin asti.
Kenelle ja mihin ongelmaan WooCommerce tuo ratkaisun?
Yhä useammin yritykset tarvitsevat kotisivujen lisäksi verkkokauppaa ja usein ongelmana on ollut saada molemmat ratkaisut toimimaan sujuvasti keskenään. WooCommorce on kehitetty juuri tähän ongelmaan ratkaisuksi ja kaikki mitä tarvitaan verkossa myymiseen on koottu yhteen lisäosaan. Perinteisesti on yrittäjän pitänyt hankkia useita sovelluksia verkkokauppansa pohjalle, mutta WooCommercessa kaikki tarvittava on integroituna yhteen ja samaan. Lisäksi sovellus on maksuton, joten isoja alkuinvestointeja ei tarvita.
Ominaisuudet
Woocommerce maksutavat
WooCommerce tarjoaa omat maksutavat suoraan lisäosan mukana. Maksuissa on tuettuna korttimaksut ja myös Apple Pay on helppo asentaa maksutavaksi. Maksutavoista ei tarvitse maksaa kuukausimaksua, vaan niistä veloitetaan pieni prosentuaalinen maksu, jonka voi huomioida omassa hinnoittelussaan. Rahaliikennettä on helppo seurata ja ne on tilitettävissä nopeasti yrityksen omalle tilille. Apple Pay on kasvattanut suosiotaan asiakkaiden maksutavoissa, joka näkyy myös tätä maksutapaa tarjoavien yritysten myynnissä merkittävänä kasvuna.
Suositut maksujärjestelmät Woocommerce-verkkokauppaan:
- Paytrail
- Checkout Finland
- Klarna
- Visma Pay
Yllämainittujen maksujärjestelmien ansiosta Woocommercen maksutavoiksi voidaan valita suomalaisten pankkien verkkopankkimaksut sekä Mobilepay. Lisäksi Klarnan kautta voi saada mahdollisuuden laskulla tai osa-maksulla myymiseen.
Woocommerce toimitustavat
WooCommerce tarjoaa suoraan toimitusvaihtoehtoina amerikkalaisen USPS:n ja DHL:n palvelut omina yhteistyökumppaneinaan. Näistä DHL on etenkin suomalaisen yrittäjän kannalta hyvä ratkaisu lähetysten toimitustavaksi, kun Suomen Posti tai Matkahuollon lähetykset eivät tule WooCommercen mukana automaattisesti, vaan ne pitää edelleen hoitaa itse ja perinteisesti copy-pastella asiakkaan tiedoista halutun toimitustavan tietoihin. Kaikilla suomalaisilla toimitustavoilla on kuitenkin mahdollisuus netissä tehtävään lähetyksen kirjaamiseen, joka helpottaa logistiikkaprosessia olennaisesti.
Monipuoliset integraatiot
Lisäosa keskustelee monipuolisesti muiden ohjelmien, kuten Mailchimp-sähköpostisovelluksen ja Google Adwordsin kanssa, joka tekee siitä varsin näppärän työkalun yrityksen kaikkeen markkinointiin ja myyntiin liittyen. WooCommercella on mahdollista luoda kanta-asiakasohjelma, tarjota kuponkeja, luoda eri kanaviin maksullisia mainoksia ja myydä tuotteita esimerkiksi Amazonissa tai eBayssä. Kaikkien näiden tilit on synkronoitavissa WooCommercen kanssa ja tällä toiminnolla saadaan merkittävästi kasvatettua potentiaalisten asiakkaiden ja myynnin määrää.
Hinta
WooCommerce on ilmainen lisäosa, jossa ei ole lisenssimaksuja. Jotkut yritykset tarjoavat WordPressin ja WooCommoercen asennusta ja ylläpitoa maksusta, mutta näitä voi hallinnoida myös itse. Avoimen lähdekoodin sovelluksia monesti epäillään toiminnoiltaan heikommiksi kuin maksullisia, mutta WooCommerce päihittää tällaiset epäilyt helposti. Kotisivujen yhteyteen tullut verkkokauppa skaalautuu täysin palvelun käyttäjän tarpeita vastaaviksi ja WooCommerce onkin yksi parhaimmista ilmaisista lisäosista WordPressiä käyttäville yrityksille, joita on saatavilla.
Arvostelu
WooCommerce on näppärä lisäosa yritykselle, jolla on tarvetta verkkokaupalle. Sen asennus kotisivujen yhteyteen on yksinkertainen ja monipuolisilla ominaisuuksilla saa sovelluksesta helposti rakennettua toimivan verkkokaupparatkaisun ilman monimutkaisia sopimuksia maksuja välittävien ja toimituksista vastaavien yritysten kanssa. Sovellus on räätälöitävissä täysin vastaamaan yrityksen brändiä ja sen ylläpito on yksinkertaista eikä vaadi koodausosaamista. Käyttöliittymä on yksinkertainen ja selkeä käyttää ja sieltä löytyy kaikki ominaisuuden joita aloittava verkkokauppa voi tarvita.
Etenkin aloittavalle verkkokauppaa tarvitsevalle yritykselle WooCommerce on näppärä ja edullinen työkalu, koska siitä ei tarvitse maksaa kalliita lisenssimaksuja eikä sen lisäksi välttämättä tarvita esimerkiksi maksutapoihin tai toimituksiin liittyviä sopimuksia ellei sitten halua jotain tiettyä maksutapaa tai toimitusta tarjota asiakkaalle. Se on laajennettavissa ja muokattavissa täysin yrityksen tarpeita vastaavaksi. Se on yksi parhaimmista ja hyödyllisimmistä ilmaisista lisäosista, joita yrittäjä voi tarvita yrittäjäuransa aikana.
WooCommerce kokemuksia
Seuraavat kokemukset on kerätty aidoilta käyttäjiltä g2.com sekä capterra.com verkkosivuilta.
Mistä käyttäjät ovat erityisesti pitäneet:
- Paras WordPress-lisäosa niille, jotka haluavat pystyttää verkkokaupan ilmaiseksi.
- Nopea pystyttää ja sopii useille erilaisille tuotteille ja palveluille.
- Hyvä yhteensopivuus eri teemojen ja muiden lisäosien kanssa. Toimii hyvin eri sivurakentajien, kuten elementorin…
- Helppokäyttöinen jopa niille, joille teknologia ja verkkosivut eivät ole kaikista tutuimpia.
Missä on parannettavaa:
- Vaikka Woocommerce on lähtökohtaisesti ilmainen, se tarjoaa erilaisia maksullisia laajennuksia. Kokonaishinta voi nopeasti nousta, mikäli laajennuksia ottaa runsaasti käyttöön. Saatavilla on myös ilmaisia laajennuksia.
- Woocommerce on saanut kritiikkiä asennusprosessistaan. Sitä pidetään hämmentävänä ja kömpelönä.
Millaisia hyötyjä Woocommerce on tuonut
” Lisäsimme sivuillemme Woocommerce-verkkokaupan. Olemme onnistuneet lisäämään myyntiä Wooocommercen avulla.”
”Woocommercen avulla olemme ratkaisseet kaikki tilausten tekemiseen liittyvät ongelmat verkkosivuillamme. Aiemmin emme voineet ottaa tilauksia vastaan sivujemme kautta. Nyt asiakkaamme voivat helposti tehdä tilauksen Woocommerce-verkkokaupan kautta.”
”Perustin verkkokaupan helposti Woocommercen avulla. Erillisen Woocommerce puhelinsovelluksen kautta san puhelimeeni ilmituksia uusista tilauksista, pystyn tulostamaan lähetystarrat sekä hallita varastoa kätevästi ilman tietokonetta.”
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut-sivulta.
Suosittuja verkkokauppa-alustoja
Lue tekemämme arvostelu:
- BigCommerce on avoimen lähdekoodin sovellus, jolla voi kattaa kaiken sen mitä tarvitsee verkkokaupan rakentamisessa ja ylläpidossa.
- WooCommerce on WordPressin lisäosa, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Woocommercen avulla rakennat oman verkkokaupan helposti ja edullisesti.
- Shopify yksinkertainen, mutta monipuolinen verkkokauppa-alusta, joka mahdollistaa oman verkkokaupan avaamisen nopeasti ilman syvällistä osaamista ohjelmoinnista tai verkkosivujen rakentamisesta.
Tutustu myös näihin verkkokauppa-alustoihin (arvostelu tulossa!)
- MyCashFlow on yksi suosituin kotimainen verkkokauppapalvelu, jonka avulla luot yrityksellesi kasvavan ja menestyvän verkkokaupan.
- Vilkas on kotimainen ja helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta.
- Clover Shop on suomalaisesta osaamisesta ja luovasta hulluudesta syntynyt verkkokauppaohjelmisto. Sen avulla pystytät helposti ja nopeasti oman verkkokaupan.
- Magento on yksi suosituimmista ja käytetyimmistä verkkokauppa-alustoista.
- Refox on ainoita ohjelmistoja koko maailmassa, jossa kaikki yrityksen tärkeimmät työkalut löytyy yhdestä paketista. ERP, verkkokauppa, toiminnanohjausjärjestelmä, varastonhallinta, reskontra sisältyvät kaikki ReFoxiin.
Tutustu suosittuihin blogeihin
Miten rakentaa verkkosivut helposti? Esittelyssä helppokäyttöiset verkkosivualustat
WordPress-lisäosat verkkosivujen tukena
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.