Google Data Studio on markkinoijan liittolainen – näin hyödynnät sitä tehokkaammin

Jaa artikkeli

Kannettava tietokone pöydällä, näytöllä analytiikkatyökalu.

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Data on markkinoijan ystävä, liittolainen ja renki. Data tarjoaa kallisarvoista tietoa markkinointitoimien tehosta ja vaikuttavuudesta. Data paljastaa, mihin toimiin kannattaa panostaa. Data tuo siis arvokasta tietoa päätöksentekoon.

Datan kanssa työskentely ei ole aina suoraviivaista. Datan kerääminen voi viedä aikaa ja se voi tuntua mutkikkaalta ja vaivalloiselta. Datan analysointi ei myöskään ole aivan yksinkertaista. Dataa voidaan tulkita väärin, mikä ei edistä tehokasta päätöksentekoa.

Datan kanssa työskennellessä luonnollisesti kaikista oleellisin ja valaisevin työvaihe on datan analysointi, ei mekaaninen datan kerääminen. Kun datan kerääminen on mahdollisimman pitkälle automatisoitu, voi markkinointi- ja myyntitiimi keskittyä oleelliseen, eli datan tulkitsemiseen ja oleellisen tiedon poimimiseen, joka viedään jalostettavaksi päätöksentekoon.

Markkinoilla on erilaisia dataa kerääviä ohjelmistoja, kuten verkkosivun dataa keräävä Google Analytics ja eri alustojen omat analytiikkatyökalut. Yksi merkittävimmistä datatyökaluista on vuonna 2016 julkaistu

Mainos:

Google Data Studio.

Google-hakukone tietokoneen näytöllä.
Google-hakukone. Kuva: Unsplash.com.

Mikä on Google Data Studio?

Google Data Studio on ilmainen Google Marketing Platform -kokonaisuuteen kuuluva alusta. Sen avulla voidaan kätevästi visualisoida dataa ja luoda ja jakaa erilaisia raportteja. Se on hyvin mukautuva, sillä tietoa voidaan visualisoida monella eri tapaa. Google Data Studiolle vaihtoehtoinen palvelu on muun muassa Microsoftin kehittelemä pilvipohjainen Power BI -datatyökalu.

Data Studion ehdoton valttikortti on, että sillä voidaan näyttää kaikki oleellinen data yhdessä paikassa. Kirjautumista eri järjestelmiin ei siis tarvita, vaan kaikki haluttu tieto voidaan näyttää samassa näkymässä. Google Data Studio on erinomainen renki, koska käyttäjä voi itse määritellä mitä dataa haluaa nähdä. Dataa ei kuitenkaan keräänny Data Studioon automaattisesti, vaan se vaatii erillisiä toimenpiteitä.

Datan voi viedä Google Data Studioon Google Sheets -raporteilla

Google Data Studioon voi viedä dataa useilla tavoilla. Helpoksi koettu ja yleinen tapa on ladata ensin datan lähteestä Google Sheets -raportti, joka tuodaan Google Data Studioon. Google Sheets on ilmainen pilvipohjainen taulukkolaskentasovellus.

Datan päivittäminen Google Data Studioon Google Sheets -raporteilla on erityisen työlästä silloin, kun käsiteltävänä on erimerkiksi usean eri asiakkaan, yhteistyökumppanin, tai tiimin data. Prosessia hidastaa se, kun dataa kerätään useasta somekanavasta, verkkokaupoista, tai muista lähteistä. Google Sheets -raportteja voidaan joutua lataamaan päivittäin monta kertaa. Tämä vie helposti ison loven työpäivästä.

Datan vieminen Google Data Studioon Google Sheets -raporteilla voi olla ilmaista ja suhteellisen helppoa, mutta siihen käytetty aika on aina pois muista työtehtävistä, kuten datan analysoinnista.  Kun datan keräämiseen kuluu toistuvasti paljon aikaa, voi olla tarpeen etsiä tapa hypätä Google sheets -prosessin yli ja siirtyä suoraan tarkastelemaan Data Studiossa olevaa dataa.

Markkinoilla on useita työkaluja, joiden avulla datan siirtämistä Google Data Studioon voidaan nopeuttaa, helpottaa ja automatisoida. Ohjelmiston hankkiminen voi tulla ajankohtaiseksi silloin, kun datan siirtämiseen menee usein kohtuuttoman paljon aikaa ja resursseja.

Koodinpätkää tietokoneen näytöllä.
Datan päivittäminen voi olla työlästä ja aikaa vievää. Kuva: Unsplash.com.

Palveluntarjoajia datan keräämisen automatisointiin

Kuten sanottu, useaan eri markkinointikanavaan kirjautuminen ja sieltä analytiikan kerääminen voi olla työlästä. Prosessi muuttuu huomattavasti helpommaksi, kun ottaa käyttöön erillisen datan siirron työkalun. Esimerkkejä tällaisista sovelluksista ovat Supermetrics ja Windsor.ai.

Supermetrics

Supermetrics on alusta datan siirtämiseen ja visualisointiin. Supermetrics markkinoi itseään työkaluna, joka kirjaimellisesti tuo kaiken oleellisen markkinointidatan yhteen paikkaan.

Supermetrics toimii lisäosana erilaisille raportointisovelluksille, kuten Google Data Studiolle. Sen avulla voidaan tuoda dataa yli kymmenistä lähteistä, kuten Google Analyticsista, Facebook Adsista, Twitter Adsista ja Linkedin Adsista.

Supermetricsin perushintaisella versiolla voi yhdistää yhden datalähteen Google Data Studioon. Sovellus sopii apuvälineeksi erityisesti silloin, kun käsiteltävänä on usean asiakkaan tai yhteistyökumppanien data, jota kerätään useasta lähteestä. Supermetrics tarjoaa verkkosivuillaan myös monipuolisen blogin, jossa annetaan vinkkejä datan käsittelyyn ja visualisointiin.

Supermetricsia on kehuttu helppokäyttöiseksi. Yritys on saanut myös kiitosta asiakaspalvelun ja tuen laadusta ongelmatilanteissa.

Lue Supermetrics-arvostelumme.

Windsor.ai

Windsor.ai on työkalu, jolla yritys voi seurata asiakaspolkuja ja markkinointitoimien tehokkuutta. Sovelluksen avulla yritys voi integroida kaikki markkinointitiedot yhteen näkymään, jossa dataa voi visualisoida eri tavoin.

Supermetricsin tavoin Windsor.ai mahdollistaa analytiikkadatan siirron automaattisesti eri järjestelmistä suoraan Google Data Studioon tai muuhun datan visualisoinnin työkaluun. Kerätyn datan siirtäminen Windsor.ai-alustalta vie vain muutaman minuutin. Google Data Studion lisäksi Windsor.ai on yhteensopiva esimerkiksi Excelin, Google Sheetsin ja Power BI:n kanssa.

Lue Windsor.ai-arvostelumme.

Oikea työkalu datan keräämiseen löytyy testaamalla

Google Data Studiota voi käyttää hyvin myös ilman erillistä työkalua. Tällöin datan siirto on kuitenkin manuaalista ja aikaa vievää. Markkinoijalla tai yrittäjällä ei kuitenkaan välttämättä ole varaa hankkia erillistä työkalua datan keräämiseen. Markkinoija tai yrittäjä voi joutua laskemaan, maksaisiko datatyökalu itsensä takaisin ajan kanssa.

On hyvä kokeilla eri työkaluja ennen päätöksentekoa. Sekä Supermetrics että Windsor.ai tarjoavat ilmaisen kokeilujakson, jota varten järjestelmiin ei tarvitse syöttää luottokorttitietoja. Ilmaisen kokeilujakson aikana käyttäjä saa hyvän kuvan siitä, miten sovellus toimii, vapauttaako se työaikaa muihin tehtäviin ja tekeekö se ylipäätään datan käsittelystä ja analysoinnista helpompaa ja nopeampaa.

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.