Mikä on Piwik PRO?
Piwik PRO on verkkosivu- ja applikaatioanalytiikan sovellus, jonka kilpailijoita ovat esimerkiksi Adobe Analytics, Matomo, Google Analytics 4 ja Google Analytics 360. Sovelluksen avulla yritys voi mitata, analysoida ja parantaa yrityksensä asiakkaiden käyttäjäkokemusta ja oppia tuntemaan, miten asiakkaat käyttäytyvät yrityksen sivustolla. Sovellus sopii myös suuremmille organisaatioille EU:n alueella, jotka toimivat sensitiivisen datan parissa, sillä sovellus noudattaa korkeimpia mahdollisia tietoturvastandardeja ja kaikki data pysyy asiakasyritysten omistuksessa EU:n rajojen sisäpuolella.
Kenelle sovellus sopii parhaiten?
- Yritykset, jotka tarvitsevat helppokäyttöistä ja ominaisuuksiltaan laajaa verkkoanalytiikkatyökalua
- Yritykset, jotka kaipaavat korkeaa tietoturvaa ja GDPR-vaatimusten täyttämistä
- Kaupungit
- Terveydenhoito
- Pankit ja vakuutusyhtiöt
- Ministeriöt ja virastot
- Pörssi- ja suuryritykset EU:n alueella
- Pienet yritykset, jotka kaipaavat ilmaisen Google Analyticsin tilalle uutta vastaavaa järjestelmää
Piwik PRO:n ominaisuudet
Piwik PRO tarjoaa monipuolisen kattauksen analytiikan työkaluja. Sovelluksen avulla yritys voi seurata asiakkaan käyttäytymistä verkkosivuilla tai mobiiliapplikaatiossa. Sovelluksessa voidaan seurata myös verkkosivustolle sisään kirjautuneen käyttäjän polkua. Ohjelmisto tarjoaa mahdollisuuden seurata, miten asiakkaat liikkuvat sivustolla ja mitä he tekevät. Sovellus pystyy kertomaan, mistä asiakkaat tulevat ja ovatko he uusia vai nykyisiä asiakkaita. Tiedot ovat saatavissa helppokäyttöisinä raportteina, joita voidaan viedä muihin ohjelmistoihin.
Tärkeä sovelluksen käyttötarkoitus on asiakaspolkujen analysointi. Sovellus tarjoaa selkeän näkymän, jota voidaan käyttää mainonnan ja verkkosivujen heikkojen kohtien analysointiin ja parantamiseen. Tarjolla on valikoima valmiita raportteja, mutta raportteja voi myös helposti muokata mieleisekseen työkalujen avulla. Raporttien avulla voidaan vertailla esimerkiksi eri markkinointikanavien tehokkuutta, sekä minkälaisesta sisällöstä, kuten blogipostauksista, asiakkaat ovat eniten kiinnostuneita. Sisältöä optimoimalla tai personoimalla voidaan esimerkiksi lisätä myyntiä tai yhteydenottoja verkkosivun kautta.
Tarvittaessa sovelluksella voidaan seurata yksittäisiä asiakkaita, jotka ovat antaneet suostumuksensa seurannalle. Sovellus kerää tietoa eri lähteistä, kuten lomakkeista sekä vierailuista sivustolla, ja yhdistää ne yhdeksi näkymäksi. Sen avulla voidaan seurata esimerkiksi asiakkaan tekemien ostosten kokonaissummaa, sivustolla vietettyä kokonaisaikaa, sekä vierailujen tiheyttä. Tämä auttaa personoimaan markkinointikampanjoita tai nettisivujen käyttäjäkokemusta asiakkaille sopivaksi. Yksittäisistä asiakkaista voidaan luoda myös asiakasryhmiä.
Sovelluksen muut ominaisuudet ovat Consent Manager evästeiden suostumusten hallintaan ja Tag Manager seurantakoodien hallintaan. Näiden avulla asiakkaille voidaan tarjota esimerkiksi personoituja pop up -ikkunoita tai muuta sisältöä, sekä varmistaa että näytetty sisältö vastaa asiakkaan antamaa lupaa evästeiden käyttöön. Myös personoidun sisällön toimivuutta ja vaikutusta asiakkaan käyttäytymiseen voidaan analysoida erilaisten raporttien ja kaavioiden avulla. Piwik PRO:ssa on myös Google Ads ja Google Search Console -integraatiot.
Hinta
Piwik PRO:ssa on tarjolla sekä ilmainen että maksullinen versio. Maksuton versio, Piwik PRO Core, on ilmainen aina 500 000 kuukausittaiseen verkkotapahtumaan asti, mikä riittää hyvin useimman pienemmän sivuston tarpeisiin. Tämä vastaa noin alle 100 000 kuukausittaisen kävijän määrää, eli käytännössä palvelu on pienempään tarpeeseen ilmainen. Vasta liikenteen kasvaessa suureksi tai jos muusta syystä halutaan parantaa palvelun tasoa, siirryttäisiin maksulliseen versioon. Palvelun hinta maksullisessa versiossa riippuu asiakasyrityksen tarpeista ja perustuu tarjouspyyntöön, jossa voidaan määritellä tarvittava palvelun taso. Voit esimerkiksi ottaa ilmaisversion testiin ja samalla pyytää tarjousta täyttämällä lomakkeen Piwik PRO:n hinnoittelusivulla. Maksullisen ja ilmaisen version eroja voi myös kätevästi vertailla samalla sivulla.
Kokemuksia
Vuonna 2024 Piwik PRO on saanut käyttäjiltään palautetta helppokäyttöisyydestään ja yksinkertaisuudestaan. He arvostavat sen tarjoamaa sujuvaa käyttökokemusta, joka muistuttaa Google Analyticsin varhaisempia versioita.
Asiakkaat pitävät erityisesti Piwik PRO:n yksinkertaisesta ja suoraviivaisesta käyttöliittymästä, joka mahdollistaa nopean pääsyn tärkeisiin tilastoihin ilman turhaa monimutkaisuutta. Lisäksi Piwik PRO:n käyttöönotto on saanut kiitosta. Käyttäjät ovat kokeneet asennusprosessin sujuvaksi, ja työkalun tarjoamat raportit ovat helposti saatavilla ja ymmärrettäviä.
Yksi Piwik PRO:n arvostetuimmista eduista on tietosuojakeskeisyys. Käyttäjät arvostavat erityisesti työkalun kykyä tarjota tietosuojalainsäädännön mukaisia ratkaisuja, mikä tekee siitä loistavan vaihtoehdon organisaatioille, jotka haluavat varmistaa käyttäjiensä yksityisyyden suojan.
Vaikka Piwik PRO tarjoaa monia etuja, jotkut käyttäjät ovat toivoneet parannuksia tiettyihin ominaisuuksiin, kuten integraatioihin ja tavoitteiden asettamiseen. Näiden toimintojen käyttö voi vaatia enemmän teknistä osaamista, mikä saattaa olla haaste joillekin käyttäjille.
Kaiken kaikkiaan Piwik PRO on saanut käyttäjiltään kiitosta helppokäyttöisyydestään, tietosuojakeskeisyydestään ja monipuolisista räätälöintimahdollisuuksistaan, mikä tekee siitä varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille analytiikkatyökaluille.
Piwik PRO arvostelu
Piwik PRO on kilpailijoitaan huokeampi, ketterä ja helppokäyttöinen vaihtoehto. Ratkaisu palvelee erityisen hyvin toimijoita, joille datan yksityisyys tai sen pitäminen yrityksen omalla palvelimella ovat tärkeitä tekijöitä. Ohjelmisto täyttää erinomaisesti GDPR:n tiukat tietoturvavaatimukset. Ikuisesti ilmainen perusversio on myös ehdoton kilpailuvaltti, ja ominaisuuksia on ilmaisessakin versiossa reilusti. Kiitosta saa myös nopeasti toimiva ja ystävällinen asiakaspalvelu, sekä helppo siirtyminen kilpailijoiden tuotteesta sovelluksen käyttäjäksi.
Miinuspuolena voidaan mainita se, että hinnoittelussa ei ole portaita – jos ilmaisversio ei riitä organisaation käyttöön, voi kaikilla mahdollisilla ominaisuuksilla varustettu maksullinen versio olla kuitenkin tarpeettoman laaja ja ennen kaikkea liian kallis ratkaisu monille pienemmille yrityksille. Lisäksi integraatio kolmansien osapuolien tarjoamien sovellusten kanssa on ainakin toistaiseksi melko niukkaa. Tästä huolimatta maksuttomuus tarjoaa matalan kynnyksen kokeilla tuotetta ja aikaa päätöksentekoon voi ottaa samalla kun testaa palvelua käytännössä.
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.
Suosittuja web-analytiikan työkaluja
Lue tekemämme arvostelu:
- Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.
- Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
- Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen.
- Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
- Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalle
- Google Analytics 4 on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin.
Työkaluja web-analytiikan raportoinnin tueksi (arvostelut tulossa!)
- Funnel.io tarjoaa helpon ja edullisen tapa yhdistää eri datalähteitä
- Advertity tekee tiedolla johtamisesta helppoa tarjoamalla kätevän työkalun useasta eri lähteestä tulevan tiedon analysoimiseen ja yhdistämiseen.
- Improvado on monipuolinen työkalu raportoinnin tueksi, jonka avulla yhdistät eri datalähteet yhdelle alustalle.
- Rockerbox on apuna tehokkaan cpc-markkinoinnin tekemisessä. Se yhdistää usean eri mainosalustan tiedot yhteen paikkaan.
- Stitchin avulla yritysten on mahdollista vähentää aikaa, jota menee tietojen keräämisen useasta eri lähteestä.
- Power BI – Muodosta vaivattomasti yhteys tietoihin sekä mallinna ja visualisoi niitä. Voit luoda tällä tavoin mieleenpainuvia raportteja, joiden mukauttamiseen on käytetty tunnuslukuja ja omaa brändiä.
- Google Data Studio tarjoaa ilmaisen alustan eri lähteistä peräisin olevien tietojen koostamiseen.
- Adobe Analytics on monipuolinen ja moderni web-analytiikkaohjelmisto.
Aiheeseen liittyvä blogit
- Mitä vuonna 2024 kannattaa vaatia web-analytiikkatyökalulta? Piwik PRO ja Google Analytics 4 vertailu
- Looker Studio on markkinoijan liittolainen – näin hyödynnät sitä tehokkaammin
- Web-analytiikka – Suosituimmat työkalut esittelyssä
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 5 / 5. Arvioiden määrä: 2
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.