Google Analytics 4 arvostelu

Google Analytics 4 on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. Ohjelma tutkii verkkosivun kävijävirtaa sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta, ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Google Analytics 4 sopii erinomaisesti pienien tiimien varaan rakentuville, pienille ja keskisuurille yrityksille.

Artikkelin sisältö

Hinta alkaen : perusversio ilmainen, Google Analytics 360: 150 000 $
Kenelle : Kaikenkokoisille yrityksille, yhdistyksille ja verkkokauppiaille
4.7/5
Android, iOS, Selain

Lue lisää, katso kaikki ominaisuudet sekä tarkemmat hintatiedot:

Softia.fi:n arvostelut sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Google Analytics 4 Googlen tarjoama ilmainen työkalu web-analytiikkaan. Analytiikkatyökalusta on mahdollista nähdä verkkosivujen kävijävirtaa sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta, ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Google Analytics 4 sopii erinomaisesti työkaluksi kaikenkokoisille yrityksille.

Google Analytics 4:sta on mahdollista käyttää sekä evästeitä hyödyntävään että evästeettömään seurantaan. Silloin kun evästeet ovat käytössä, sivustolla on oltava evästeilmoitus, jonka voi asettaa esimerkiksi lisäosana, sekä tietosuojaseloste. Tällöin analytiikka ei toimi ilman, että käyttäjä hyväksyy evästeet.

Mikä Google Analytics 4 on?

Google Analytics 4 eli GA4 on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. Se on yksi lukuisista ilmaisista Googlen työkaluista, joista muita ovat muun muassa Google Search Console ja Looker Studio. GA4 on Googlen analytiikkatyökalun uusin versio, joka voidaan pitää monin tavoin edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempänä.

Universal Analytics ei enää 1.7.2023 jälkeen kerää dataa, mutta sitä voi tarkastella vielä vuoden 2023 loppuun saakka.

Universal Analyticsin tavoin GA4 tutkii verkkosivun kävijävirtaa määrällisestä ja laadullisesta näkökulmasta ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Verkkoanalytikan työkalu kerää ja visualisoi tietoja verkkosivun kävijöistä, heidän määrän kehityksestä ja tekemistä toimista verkkosivuilla. Kaikki tämä on oleellista tietoa, jota yritys voi hyödyntää monella tavalla liiketoiminnan suunnittelussa sekä nettisivujen ja markkinoinnin kehittämisessä.  Työkalun avulla ymmärrät:

  • mistä liikenteen lähteistä tulijat ovat laadukkaampia
  • mitkä digimarkkinoinnin toimenpiteesi toimivat parhaiten
  • mitkä sivustosi sivut eivät houkuttele kävijöitä.
Videolla näet, kuinka saat Google Analytics 4:sen käyttöön.

Kenelle Google Analytics 4 sopii?

  • Google Analytics 4 sopii kaikenkokoisille yrityksille web-analytiikkatyökaluksi. Pienille ja keskisuurille yrityksille se sopii erityisen hyvin siksi, koska se on ilmainen.
  • Verkkokauppiaille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelman hyödyntämisestä verkkokauppansa analytiikassa ja kehittämisessä.
  • Yhdistyksille ja erilaisilla järjestöille sekä myös yksityishenkilöille, jotka haluavat analysoida nettisivujensa liikennettä.

Mainos:

Google Analytics 4:sen uudet ominaisuudet

Laitteiden välinen raportointi

Google Analytics 4:sen merkittävimmistä ominaisuuksista on laitteiden välinen raportointi, jonka ansiosta voit tarkastella sivuston vierailijan polkua kokonaisvaltaisesti, vierailivatpa he mobiililaitteella, tietokoneella tai tabletilla, tai vierailivatpa he selaimessa tai mobiilisovelluksessa.

Tekoälyn ennusteet

Google Analytics 4 hyödyntää tekoälyä käyttöliittymässään. Työkalu voi sisältää tekoälyennusteita, jotka tekevät oletuksia kohderyhmien käyttäytymisestä. Tekoäly tarjoaa jopa tietoja mahdollisista tuloista, joita tietyt asiakassegmentit voisivat tuottaa yritykselle.

Tapahtumiin perustuva seuranta

Aikaisemmin Universal Analytics seurasi tapahtumia erilaisina toimintoina, kuten klikkauksina tai tiedostojen latauksina. Nyt GA4:ssa kaikki toiminnot ovat vain tapahtumia, joiden tiedot sisällytetään raportteihin. Tapahtumia on erilaisia, kuten suositellut tapahtumat ja mukautetut tapahtumat. Suositellut tapahtumat kattavat tiedonkeruun yleisimmät skenaariot, mukautetut tapahtumat voi käyttäjä asettaa itse mieltymysten mukaan.

Domainien välinen seuranta

GA4:ssa yrityksellä voi olla useita seurannassa olevia verkkosivuston verkkotunnuksia eli domaineja. Ominaisuuden ansiosta voidaan havaita käyttäjän liikkuvan verkkotunnusten välillä tarjoten paljon kattavamman kuvan vierailijoidesi käyttäjäpolusta.

Lisätietoja GA4:sen ominaisuuksista tarjoaa Valoa Digital Oy.

GA4 käyttöönotto

GA4:sen saa käyttöön seuraamalla näitä ohjeita:

  1. Analytics-tilin luominen:
    • Siirry osoitteeseen https://analytics.google.com.
    • Jos luot Analytics-tiliä ensimmäistä kertaa, klikkaa “Tervetuloa käyttämään Google Analyticsia” -kohdasta “Aloita mittaus”.
    • Jos sinulla on jo Analytics-tili ja haluat luoda uuden tilin, klikkaa “Järjestelmänvalvoja”-kohdan “Tili”-sarakkeesta “Luo tili”.
    • Lisää tilin nimi ja määritä datan jakamisasetukset. Klikkaa “Seuraava” ja lisää mittauskokonaisuus.
  2. Uuden Google Analytics 4 -mittauskokonaisuuden luominen:
    • Varmista, että olet valinnut oikean tilin “Järjestelmänvalvoja”-sivun “Tili”-sarakkeesta.
    • Klikkaa “Mittauskokonaisuus”-sarakkeesta “Luo mittauskokonaisuus”.
    • Nimeä mittauskokonaisuus, valitse raportoinnin aikavyöhyke ja valuutta. Klikkaa “Seuraava” ja valitse, miten aiot käyttää Google Analyticsia.
  3. Datastriimin lisääminen:
    • Varmista, että olet valinnut oikean tilin ja mittauskokonaisuuden “Järjestelmänvalvoja”-sivulta.
    • Klikkaa “Mittauskokonaisuus”-sarakkeesta “Datastriimit” ja sitten “Lisää striimi”.
    • Valitse joko iOS-sovellus, Android-sovellus tai Sivusto ja seuraa ohjeita datan keräämiseksi.

Koko ohje Googlen omilla sivuille.

Google Analytics 4 näyttää, kuinka monta uutta käyttäjää verkkosivustolla on ollut viimeisen 30 minuutin aikana.
GA4 tarjoaa kattavan työkalun verkkosivuston analytiikkaan.

Google Analytics 4 hinta

GA4 on maksuton. Maksullinen Google Analytics 360 on suunnattu suuremmille yrityksille. Tämä ohjelmisto maksaakin jo 150 000 dollaria vuodessa. Lisärahaa vastaan saa toki lisäominaisuuksia, joista suuret yritykset ovat valmiita maksamaan.

Google Analytics 4 kokemuksia

Google Analytics 4:sta edeltävän Universal Analyticsin käyttäjät ovat kokeneet Googlen analytiikkatyökalun antavan selkeitä tuloksia, joiden ansiosta yrittäjät ovat helposti nähneet mitä heidän tulee tehdä saavuttaakseen parempaa menestystä hakutuloksissa. Se on saanut kritiikkiä siitä, että sitä on voinut olla paikoitellen hankala käyttää.

GA4 on suhteellisen tuore uudistus, joten kirkasta konsensusta sen käyttökokemuksesta ei vielä ole. Universal Analyticsiinkin tottuneille käyttäjille GA4:sen käyttöönotto voi tuntua aluksi haasteelliselta, koska monet ominaisuudet ja käyttöliittymä ovat muuttuneet. GA4 on kuitenkin monin tavoin ominaisuuksiltaan edeltäjäänsä kehittyneempi, mutta sen käyttöönotto vaatii aikaa, perehtymistä ja osaamista analytiikkatyökaluista.

Google Analytics 4 -analytiikkatyökalu näyttää uusien sivuston kävijöiden määrän taulukossa.
Ga4:sen avulla pystyt seuraamaan kävijän polkua.

Google Analytics 4 arvostelu

Google Analytics 4 on monin tavoin edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempi. Muun muassa keskittyminen sessioiden ja sivulatausten sijaan käyttäjään ja tämän polkuun on yksi odotetuista parannuksista. GA4:ssa käyttäjän polkua on mahdollista seurata yli laiterajojen, vieraileepa tämä verkkosivulla mobiililaitteella tai tietokoneella, tai mobiilisovelluksessa.

Universal Analyticsiin verrattuna GA4 sisältää kehittyneemmän perusseurannan, ja se näyttää dataa täydellisempänä kuin Universal Analytics, jossa osa datasta suodattuu pois. Lisäksi tekoälyominaisuuksien ansiosta GA4 voi ennustaa trendejä ja sivuston vierailijoiden käyttäytymistä.

Sekä GA4:sen että Universal Analyticsin heikkouksista on, että niiden käyttö vaatii perehtyneisyyttä ja analytiikkatyökalujen tuntemusta. Google tarjoaa GA4:sen kursseja ja demoja, joihin ehdottomasti kannattaa tutustua. Google Analytics ei ole kuitenkaan turhaan yksi suosituimmista analytiikkatyökaluista, sillä osaavissa käsissä se palvelee käyttäjäänsä erinomaisesti, eikä sen käyttö maksa mitään.

Google Analytics 4 plussat

  • Yhteensopiva muiden Googlen työkalujen kanssa.
  • Sisältää kattavat työkalut vaativaan analytiikkaan.
  • Tarjolla paljon ilmaisia koulutusmateriaaleja GA4:sen käyttöön.

Google Analytics 4 miinukset

  • Käyttöliittymä poikkeaa Universal Analyticsista ja vaatii opettelua
  • Palvelimet sijaitsevat Yhdysvalloissa

Tutustu lisää

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.

Lue lisää web-analytiikasta.

Etsitkö web-analytiikkatyökalua? Tutustu Piwik PRO:hon!

GA4:sen kilpailija Piwik Pro on analytiikkatyökalu, jolla saat käyttöösi kattavat ominaisuudet verkkosivustojesi liikenteen tarkastelemiseen.

Piwik PRO:lla:

  • Saat dataa kävijöistä loukkaamatta näiden yksityisyyttä
  • tiedot tallentuvat turvallisille pilvipalvelimille EU:n sisällä
  • saat tietoa kävijöistä, liikkuivatpa he verkkosivustolla, mobiiliapplikaatiossa, tai heidän ollessa sisään kirjautuneina verkkosivustollasi
  • saat koko raakadatan käyttöösi.

Lue lisää Piwik PRO:sta.

Muita suosittuja web-analytiikan työkaluja

Lue tekemämme arvostelu:

  • Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen.
  • Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.

Työkaluja web-analytiikan raportoinnin tueksi

  • Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalle
  • Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
  • Oribi on Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
  • Funnel tarjoaa helpon ja edullisen tapa yhdistää eri datalähteitä
  • Advertity tekee tiedolla johtamisesta helppoa tarjoamalla kätevän työkalun useasta eri lähteestä tulevan tiedon analysoimiseen ja yhdistämiseen.
  • Improvado on monipuolinen työkalu raportoinnin tueksi, jonka avulla yhdistät eri datalähteet yhdelle alustalle.
  • Rockerbox on apuna tehokkaan cpc-markkinoinnin tekemisessä. Se yhdistää usean eri mainosalustan tiedot yhteen paikkaan.
  • Stitchin avulla yritysten on mahdollista vähentää aikaa, jota menee tietojen keräämisen useasta eri lähteestä.
  • Power BI – Muodosta vaivattomasti yhteys tietoihin sekä mallinna ja visualisoi niitä. Voit luoda tällä tavoin mieleenpainuvia raportteja, joiden mukauttamiseen on käytetty tunnuslukuja ja omaa brändiä.
  • Looker Studio tarjoaa ilmaisen alustan eri lähteistä peräisin olevien tietojen koostamiseen.
  • Adobe Analytics on monipuolinen ja moderni web-analytiikkaohjelmisto.

Aiheeseen liittyvä blogit

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Vaihtoehtoiset sovellukset

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Työajanseuranta

Otta arvostelu

Mikä on Otta? Otta (ent. Visma Entry) on kaikille toimialoille ja kaikenkokoisille yrityksille suunnattu työajanseurantajärjestelmä. Ottalla kirjaat, tarkistat ja hyväksyt työtunnit sekä tulkitset työajan niin selaimessa, mobiilisovelluksessa kuin perinteisellä leimauslaitteellakin, reaaliaikaisesti. Miksi

Lue arvostelu
SEO

Surfer AI arvostelu

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sisällön muokkaamista siihen muotoon, että hakukoneet, kuten Google tai Microsoft Bing, reagoivat sisältöön herkemmin. Näin hakukoneita houkutteleva sisältö nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän klikkauksia.  Surfer AI on Surfer

Lue arvostelu
Mainonta

Luna AI arvostelu

Nykypäivän nopeatempoisessa ja kilpailevassa liiketoimintaympäristössä on syytä pysyä liidien ja markkinointiprosessien kärjessä. Tässä kohtaa Luna AI tulee peliin. Luna AI on tehokas työkalu, joka tekoälyn avulla voi kehittää liiketoimintastrategiaansa eteenpäin. Se on

Lue arvostelu

Käyttäjien kokemuksia

Oletko käyttänyt sovellusta? Kerro oma kokemuksesi alle!

Softia.fi on sovellusten arvosteluihin keskittynyt sivusto. Otathan yhteyttä suoraan sovelluksen kehittäjään, jos tarvitset tukea tai apua sovelluksen käyttöönottoon ja käyttöön liittyen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.