Aikoinaan markkinoinnin tuloksia oli vaikea mitata, mutta nykyisin asiat ovat toisin. Web-analytiikka eli verkkosivujen kävijäseuranta mittaa, mistä kävijät tulevat sivustolle ja mitä he tekevät siellä.
Tiedon keräämiseen on kehitetty lukuisia työkaluja, joista yleisin on Google Analytics. Muitakin hyviä web-analytiikan työkaluja on olemassa, joista esittelemme tässä artikkelissa muutamia.
Pelkkä ohjelma itsessään ei vielä tuota hyötyä, vaan kerättyä tietoa tulee hyödyntää.
Tässä artikkelissa esiteltävät web-analytiikkatyökalut:
- Piwik PRO
- Google Analytics
- Microsoft Clarity
- Oribi
- Matomo
- Leadfeeder
- Supermetrics
Miksi web-analytiikkaa kannattaa kerätä?
Web-analytiikan avulla saadaan selville esimerkiksi, kuinka paljon kävijöitä sivuillasi vierailee ja mistä kävijäliikenne on peräisin. Web-analytiikan myötä saat tärkeää tietoa markkinointisi kannattavuudesta ja toimivuudesta. Web-analytiikka selvittää kätevästi muun muassa, mitkä markkinoinnin toimenpiteet ovat hyviä ja mitä taas pitää parantaa.
Analytiikalla saadaan jatkuvasti kerättyä tärkeää dataa sivustosta. Lisäksi selvitetään, kuinka hyvin sivusto toimii, minkä avulla markkinointia päästään kehittämään tehokkaammaksi ja kannattavammaksi. Arvailun ja mutuilun sijaan saadaan selkeää faktaa.
Korkean tietoturvan työkalu
Piwik PRO
Piwik PRO on digitaalisen analytiikan sovellus, jonka kilpailijoita ovat esimerkiksi Adobe Analytics ja Google Analytics. Sovelluksen avulla yritys voi mitata, analysoida ja parantaa yrityksensä asiakkaiden käyttäjäkokemusta ja oppia tuntemaan, miten asiakkaat käyttäytyvät yrityksen sivustolla. Sovellus sopii erityisesti suuremmille organisaatioille, jotka toimivat sensitiivisen datan parissa, sillä sovellus noudattaa korkeimpia mahdollisia tietoturvastandardeja ja kaikki data pysyy asiakasyritysten omistuksessa. Piwik Pro sopii kuitenkin mille tahansa yritykselle tai taholle, jotka vaativat analytiikkatyökalulta korkeaa tietoturvaa.
Piwik PRO:n tärkeimpiä hyötyjä:
- Sisältää kattavat analytiikan työkalut
- sovelluksessa voidaan seurata myös verkkosivustolle sisälle kirjautuneen käyttäjän polkua
- kattava valikoima raportteja
- kaikki data pysyy asiakasyrityksen omistuksessa.
Ilmaisia web-analytiikkatyökaluja
Google Analytics
Google Analytics on kenties suosituin verkkoanalytiikkatyökalu. Sillä on monia etuja puolellaan; se on ilmainen, helppo asentaa, minkä lisäksi sen perusominaisuudet oppii jokseenkin nopeasti. Google Analyticsiä käytetään selaimella.
Data on tärkeä osa digimarkkinointia, ja Google Analyticsillä sen kerääminen on helppoa. Ohjelma kertoo, kuinka lähelle tavoitteita on päästy ja onko markkinointi vaikuttanut tärkeimpiin kohderyhmiin. Ohjelmalla saadaan siten selville tarkkaa tietoa sivuston toimivuudesta.
Google Analytics myös seuraa sivuston kävijöiden määrää, mistä kanavista he löysivät sivulle ja mitä he tekivät sivulla. Yritys myös oppii tuntemaan asiakkaat entistä paremmin, sillä työkalu antaa tarkkaa demografista tietoa vierailijoista ikää ja sukupuolta myöten. Myös käyttäjäkokemus paranee, sillä ohjelma kertoo sinulle, millaisilla päälaitteilla he vierailevat sivustollasi.
Google Analyticsin tärkeimpiä hyötyjä:
- Ilmainen ja suosituin web-analytiikkatyökalu
- Tavoitteiden asettaminen ja seuraaminen
- Saat selville, mistä ihmiset tulevat sivustollesi ja mitä he tekevät siellä
- Opit tuntemaan asiakkaitasi entistä paremmin
- Mahdollisuus parantaa käyttäjäkokemusta
- Opit, mikä sivustollasi on suosittua ja mikä ei
Tutustu Google Analyticsiin lisää heidän omasta oppaastaan.
Microsoft Clarity
Microsoft Clarity on markkinoinnin työkalu yrityksen kotisivujen analysoimiseen. Se näyttää tarkasti, mihin asiakkaan huomio kiinnittyy eniten ja kauanko hän pysyy sivustolla. Microsoft Clarity antaa selkeää dataa siitä, mitä tarvitaan sivujen toiminnan kehittämiseksi ja missä kohtaa sivuja tärkeä tieto on viisainta esittää.
Clarity näyttää, mitä kävijä on klikannut tai milloin hän on vierittänyt sivua ylös tai alaspäin etsiessään tietoa. Erityisen tärkeänä ominaisuutena Clarity paljastaa myös, jos jokin linkki ei ole toiminut. Microsoft Clarity myös nauhoittaa seurannat, ja sillä voi seurata jopa yksittäisen kävijän liikkeitä näytöllä.
Microsoft Clarityn tärkeimpiä hyötyjä:
- Ilmainen ja helppo ottaa käyttöön
- Sopii sekä isolle että pienelle yritykselle
- Helppolukuiset raportit
- Analyysi antaa selkeää dataa sivujen toimivuuden kehittämiseksi
- Tarkat tiedot vierailijan hiiren liikkeistä sivustolla
- Nauhoitusominaisuus
Tutustu myös Microsoft Clarity -arvosteluumme
Lisäherkkuja ammattilaisille
Oribi
All-in-one-markkinointianalyysityökalu Oribi mahdollistaa kaikenkokoisten yritysten tehdä älykkäämpiä dataan perustuvia päätöksiä. Oribin suosio onkin viime vuosina kasvanut.
Oribilla voi esimerkiksi parantaa kanavia, seurata seuraajien käyttäytymistä ja analysoida tuloksia. Työkalun käyttö ei vaadi minkäännäköistä koodausosaamista.
Oribin tärkeimpiä hyötyjä:
- Sivustolla vierailevista annetaan kattavat tiedot, jotka ylittävät jopa Google Analyticsin tarjonnan
- Saat infoa viimeisimmistä trendeistä ja pysyt ajan tasalla sivustosi kanssa
- Tyylikäs ja selkeä ulkoasu
- Kolme eri hintaista ja suuruista pakettia
Hinnat:
- Lukuisia eri paketteja ja siten myös hintoja. Halvimmillaan se maksaa 540 $/kk. Tutustu hintoihin lisää Oribin sivujen pricing-osiossa.
Tutustu myös Oribi-arvosteluumme
Matomo
Matomo on avoimen lähdekoodin web-analytiikka-alusta. Se on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja täyden tietojen omistuksen. Se suunniteltiin aikoinaan avoimen lähdekoodin vaihtoehdoksi Google Analyticsille, ja sitä onkin jopa sanottu kyseisen työkalun parhaaksi vaihtoehdoksi.
Paikallisena analyysityökaluna Matomo on erinomainen. Se seuraa kävijöitä ilman evästeitä nimettömien IP-osoitteiden ja muutamien selainominaisuuksien perusteella. Siinä on myös konfiguroitava hallintapaneeli, jota pystyy mukauttamaan käyttäjän tarpeisiin, jotta kaikki materiaali olisi yhdessä paikassa. Matomo näyttää, mistä käyttäjät tulevat ja kuinka he löysivät sivuston.
Matomon omille palvelimille tehtävän asennuksen voi tehdä ilmaiseksi, mutta palvelun pystytys vaatii teknistä työtä ja paljon aikaa. Pilviversiossa hinta on kuukausittainen. Matomo tunnetaan hyvästä hinta-laatusuhteestaan.
Matomon tärkeimpiä hyötyjä:
- Tärkeitä raportteja verkkosivuston käyttäjistä ja heidän vuorovaikutuksestaan sivuston kanssa
- Työkalu seuraa kävijöitäsi ilman evästeitä nimettömien IP-osoitteiden ja muutamien selainominaisuuksien perusteella
- Konfiguroitava hallintapaneeli
- Ei piilotettua markkinointia
Hinnat:
- Pilviversion hinta alkaen 29 €/kk. Sisältää ilmaisen kokeilujakson. Tutustu hintoihin lisää Matomon sivuston hintaosiossa.
Tutustu myös Matomo-arvosteluumme
Muita työkaluja
Leadfeeder
Katso kaikki ominaisuudet, hinnat sekä lisää tietoa: leadfeeder.com
Lue tekemämme Leadfeeder-arvostelu.
Leadfeederin avulla on mahdollista seurata, mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mistä he ovat olleet kiinnostuneita siellä. Siten saadaan kerättyä liidejä, jotka kehittävät molempien yritysten toimintaa. Tiedoista selviää esimerkiksi, onko kyseessä ollut markkina-analyysia tekevä kilpailija vai potentiaalinen yhteistyökumppani.
Leadfeederin pystyy integroimaan yrityksen jo käytössä olevien sovellusten, kuten Hubspotin ja Pipedriven kanssa.
Leadfeederin tärkeimpiä hyötyjä:
- Seuraa, mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on kiinnostanut siellä
- Kerätyillä liideillä saadaan kehitettyä molempia yrityksiä kannattavaa yhteistyötä
- Hyvä työkalu kotisivujen strategian kehittämiseen
- Monipuoliset integraatiomahdollisuudet
- Läpinäkyvä ja selkeä hinnoittelu
- Hyvä hinta-laatusuhde, halvempi kuin monet vastaavat työkalut
Hinnat:
- Ilmaisversio saatavilla
- Maksullinen versio 63 $/kk, sisältää 2 viikon ilmaisen kokeilujakson
- Tutustu hintoihin lisää Leadfeederin sivuston hintaosiossa
Supermetrics
Supermetrics on raportoinnin automaatiota helpottava työkalu. Sen ansiosta markkinoijien ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa raporttien rakentamiseen, vaan sen sijaan he voivat keskittyä tulosten analysointiin. Supermetrics on eräänlainen lisäosa, joka otetaan käyttöön halutulle raportointisovellukselle, esimerkiksi Google Data Studioon tai Exceliin.
Dataa voi tuoda yli 40 eri lähteestä, kuten Google Analyticsista, Facebook Adsista, Twitter Adsista ja Linkedin Adsista.
Supermetricsin tärkeimpiä hyötyjä:
- Hyvät ominaisuudet
- Helppo käytettävyys
- Tarjolla yli 50 erilaista valmista raporttipohjaa
- Useita tuotevaihtoehtoja
Hinnat:
- Tarjolla lukuisia vaihtoehtoja. Halvin versio maksaa 29 €/kk. Sillä pystyy yhdistämään yhden datalähteen Googlen Looker Studioon (ent. Data Studio)
- Tutustu hintoihin lisää Supermetricsin sivuston hintaosiossa
Tutustu myös Supermetrics-arvosteluumme
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 5 / 5. Arvioiden määrä: 2
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.