Google Analytics arvostelu

Google Analytics on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. Ohjelma tutkii verkkosivun kävijävirtaa sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta, ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Google Analytics sopii erinomaisesti pienien tiimien varaan rakentuville, pienille ja keskisuurille yrityksille.

Artikkelin sisältö

Hinta alkaen : perusversio ilmainen, Google Analytics 360: 150 000 $
Kenelle : Pienille ja keskisuurille yrityksille
4.7/5
Android, iOS, Selain

Lue lisää, katso kaikki ominaisuudet sekä tarkemmat hintatiedot:

Softia.fi:n arvostelut sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Mikä Google Analytics on

Google Analytics on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. Ohjelma tutkii verkkosivun kävijävirtaa määrällisestä ja laadullisesta näkökulmasta sekä tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Google Analytics kerää ja analysoi muun muassa nettisivukävijöiden määrää sekä sitä, mistä sivustoista kävijät tulevat ja mitä he sivustolla tekevät. Kaikki tämä on oleellista tietoa, jota yrittäjä voi hyödyntää monella tavalla liiketoiminnan suunnittelussa sekä nettisivujen ja markkinoinnin kehittämisessä.

Kenelle?

  • Google Analytics sopii parhaiten pienille ja keskisuurille yrityksille tehokkaaksi analyysityökaluksi.
  • Verkkokauppiaille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelman hyödyntämisestä verkkokauppansa analytiikassa ja kehittämisessä.
  • Yhdistyksille ja erilaisilla järjestöille sekä myös yksityishenkilöille, jotka haluavat analysoida nettisivujensa liikennettä.

Mainos:

Ominaisuudet

Googlen asiantuntijat kehittävät ja päivittävät Analyticsia jatkuvasti niin, että se vastaa ominaisuuksiltaan täysin nykypäivän ja myös tulevaisuuden haasteisiin. Analytics mahdollistaa kattavan seurannan nettisivujen liikenteestä. Ohjelmassa kerätty data on jaoteltu neljään osa-alueeseen. Ohjelman seuranta osa-alueet ovat yleisö, hankinta, käyttäytyminen ja konversio. Seurantaominaisuuksia ei ole valittu sattumalta. Ne ovat asiantuntijoiden arvion mukaan keskeisiä mittareita, joita hyödyntämällä saadaan hyviä tuloksia liiketoiminnassa.

Google Analytics tarjoaa tulokset selkeästi.
Google Analytics tarjoaa tulokset selkeästi.

Yleisö On tärkeää tietää, keitä sivuilla vierailee. Analytics näyttää muun muassa aktiiviset sivujen käyttäjät, heidän fyysisen sijaintinsa sekä nettiselaimen, jota he käyttävät. Ohjelma näyttää sekä täysin uudet sivuille tulleet käyttäjät että sivuille palaavat käyttäjät. Tämä tieto on luonnollisesti erittäin tärkeää informaatiota markkinoinnin suunnittelussa ja markkinoinnin vaikutuksien mittaamisessa. Yritys saa tietoonsa, mistä käyttäjät tulevat ja ketkä käyttäjistä vierailevat sivuilla eniten.

Hankinta Hankinta-ominaisuus mittaa liikenteen tulolähdettä, eli yksinkertaisesti sitä, mitä kautta käyttäjä on tullut yrityksen sivuille. Tiedot paljastavat, mitä selainta on käytetty sivulla vieraillessa ja onko sivulle päädytty niin sanotun normaalin tai orgaanisen hakutuloksen kautta, vai onko sivuille tullut klikannut maksettua mainosta. Tämä on oleellista, sillä yritykset haluavat tietää, löytyvätkö sivut nopeasti hakukoneilla ja mitä maksetussa mainonnassa kannattaa huomioida.

Käyttäytyminen ja konversiot Analyticsin avulla selviää, miten käyttäjä liikkuu sivuilla ja kuinka paljon tämä käyttää aikaa kullakin sivulla. Tällainen tieto on tarpeen esimerkiksi verkkokaupalle. Myös sivuston nopeus selviää sekä se, onko käyttäjä tehnyt sisäisiä hakuja. Tapahtumat ovat ohjelman tärkeintä informaatiota, etenkin ostotapahtumat ja miten niihin on päädytty. Konversiolla seurataan etukäteen asetettujen tavoitteiden toteutumista. Asetettu tavoite voi olla esimerkiksi tuotteen ostaminen.

Hinta

Google Analytics toimii hybridimallilla, eli se tarjoaa ilmaisia ja maksullisia palveluja. Pienten- ja keskisuurten yritysten omistajat voivat käyttää Analyticsia ilmaiseksi ilman mitään käyttömaksuja. Tarjolla on Google Analytics 360, joka on suunnattu suuremmille yrityksille. Tämä ohjelmisto maksaakin jo 150 000 dollaria vuodessa, eli mistään pienestä hintaerosta freemium- ja premium-versioiden välillä ei voida puhua. Lisärahaa vastaan saa toki lisäominaisuuksia, joista suuret yritykset ovat valmiita maksamaan.

Google Analytics kokemuksia

Google Analytics on saanut kehuja helppokäyttöisyydestään ja tehokkuudestaan. Sen antamat tulokset on koettu selkeiksi, minkä ansiosta yrittäjät ovat saaneet helposti selville, mitä heidän tulee tehdä saavuttaakseen parempaa menestystä hakutuloksissa. Myös ilmainen hinta on nostettu esiin.

Kritiikkiä on saanut Google Analyticsin käyttäjäkokemus. Käyttö voi olla aluksi hankalaa, ja Googlen tähän ongelmaan tarjoamaa tukea on haukuttu kehnoksi. Jotkut ovat kokeneet hankalaksi koodauksen ja integroinnin määrittämisen, jolloin tulokset eivät ole olleet 100-prosenttisen tarkkoja.

Arvostelu ja yhteenveto

Google Analytics sopii erinomaisesti pienien tiimien varaan rakentuville pienille ja keskisuurille yrityksille. Eli mikäli yrityksen konversiotapahtumat ovat suoraviivaisia ja yksinkertaisesti mitattavissa, kuten perusnettikaupoilla, niin tämä ohjelma on hyvä valinta. Standardiversion vahvuutena on se, että siinä yhdistyy kaksi harvinaista elementtiä ohjelmistoista puhuttaessa: ilmaisuus ja laatu. Google Analytics on ehkä maailman tunnetuin analyysiohjelmisto, jota päivitetään ja kehitetään jatkuvasti. Ilmaisversion ominaisuudet riittävät hyvin esimerkiksi keskikoisen nettikaupan analytiikkaan.

Haittapuolena voidaan mainita, että Google Analytics voi vaikuttaa ja myös olla monimutkainen ja hankala ohjelma, jos sinulla ei ole aiempaa analysointikokemusta. Se että pystyt parhaiten hyödyntämään ohjelmasta saatua informaatiota edellyttää, että opit analyysikielen. Netissä on ohjeita, mutta nekin ovat monesti haastavia tulkita. Tämän takia useat it-alan koulutusyritykset järjestävätkin maksullisia kursseja ohjelman käyttöönoton tueksi. Näitä kursseja kannattaa siis harkita.

Tutustu lisää

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.

Suosittuja web-analytiikan työkaluja

Lue tekemämme arvostelu:

  • Google Analyticsin avulla verkkosivujen analytiikkaa on helppo seurata. Google Analytics on ilmaine sovellus, joten se sopii niin suureen kuin pieneen tarpeeseen.
  • Oribi on Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
  • Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen.
  • Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
  • Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.

Työkaluja web-analytiikan raportoinnin tueksi (arvostelut tulossa!)

  • Funnel tarjoaa helpon ja edullisen tapa yhdistää eri datalähteitä
  • Advertity tekee tiedolla johtamisesta helppoa tarjoamalla kätevän työkalun useasta eri lähteestä tulevan tiedon analysoimiseen ja yhdistämiseen.
  • Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalle
  • Improvado on monipuolinen työkalu raportoinnin tueksi, jonka avulla yhdistät eri datalähteet yhdelle alustalle.
  • Rockerbox on apuna tehokkaan cpc-markkinoinnin tekemisessä. Se yhdistää usean eri mainosalustan tiedot yhteen paikkaan.
  • Stitchin avulla yritysten on mahdollista vähentää aikaa, jota menee tietojen keräämisen useasta eri lähteestä.
  • Power BI – Muodosta vaivattomasti yhteys tietoihin sekä mallinna ja visualisoi niitä. Voit luoda tällä tavoin mieleenpainuvia raportteja, joiden mukauttamiseen on käytetty tunnuslukuja ja omaa brändiä.
  • Google Data Studio tarjoaa ilmaisen alustan eri lähteistä peräisin olevien tietojen koostamiseen.
  • Adobe Analytics on monipuolinen ja moderni web-analytiikkaohjelmisto.

Aiheeseen liittyvä blogit

Web-analytiikka – Suosituimmat työkalut esittelyssä

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Käyttäjien kokemuksia

Oletko käyttänyt sovellusta? Kerro oma kokemuksesi alle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.