Google Analytics 4 Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. Ohjelma tutkii verkkosivun kävijävirtaa sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta, ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Google Analytics 4 sopii erinomaisesti työkaluksi kaikenkokoisille yrityksille.
Google Analytics 4 käyttää evästeitä datan keräämiseen. Siksi sivustolla on oltava evästeilmoitus, jonka voi asettaa esimerkiksi lisäosana, sekä tietosuojaseloste. Analytiikka ei toimi ilman, että käyttäjä hyväksyy evästeet.
Mikä Google Analytics 4 on?
Google Analytics 4 eli GA4 on Googlen tarjoama työkalu verkkosivujen analysointiin. GA4 on Googlen analytiikkatyökalun uusin versio, joka voidaan pitää monin tavoin edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempänä.
Google on ilmoittanut, että Universal Analytics kerää dataa 1.7.2023 asti. Tämän jälkeen dataa ei enää keräänny, mutta sitä voi tarkastella vielä vuoden 2023 loppuun saakka.
Universal Analyticsin tavoin GA4 tutkii verkkosivun kävijävirtaa määrällisestä ja laadullisesta näkökulmasta ja tarjoaa dataa käyttäjistä ja heidän toimistaan sivulla. Ohjelmisto kerää ja analysoi muun muassa kävijöiden määrää, sekä mistä lähteistä kävijät tulevat ja mitä he sivustolla tekevät. Kaikki tämä on oleellista tietoa, jota yritys voi hyödyntää monella tavalla liiketoiminnan suunnittelussa sekä nettisivujen ja markkinoinnin kehittämisessä.
Kenelle Google Analytics 4 sopii?
- Google Analytics 4 sopii kaikenkokoisille yrityksille analytiikkatyökaluksi. Pienille ja keskisuurille yrityksille se sopii erityisen hyvin siksi, koska se on ilmainen.
- Verkkokauppiaille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelman hyödyntämisestä verkkokauppansa analytiikassa ja kehittämisessä.
- Yhdistyksille ja erilaisilla järjestöille sekä myös yksityishenkilöille, jotka haluavat analysoida nettisivujensa liikennettä.
Google Analytics 4:sen ominaisuudet
Laitteiden välinen raportointi
Google Analytics 4:sen merkittävimmistä ominaisuuksista on laitteiden välinen raportointi, jonka ansiosta voit tarkastella sivuston vierailijan polkua kokonaisvaltaisesti, vierailivatpa he mobiililaitteella, tietokoneella tai tabletilla, tai vierailivatpa he selaimessa tai mobiilisovelluksessa.
Tekoälyn ennusteet
Google Analytics 4 sisältää tekoälyennusteita, jotka tekevät oletuksia kohderyhmien käyttäytymisestä. Tekoäly tarjoaa jopa tietoja mahdollisista tuloista, joita tietyt asiakassegmentit voisivat tuottaa yritykselle.
Tapahtumat
Aikaisemmin Universal Analytics seurasi tapahtumia erilaisina toimintoina, kuten klikkauksina tai tiedostojen latauksina. Nyt GA4:ssa kaikki toiminnot ovat vain tapahtumia, joiden tiedot sisällytetään raportteihin. Tapahtumia on erilaisia, kuten suositellut tapahtumat ja mukautetut tapahtumat. Suositellut tapahtumat kattavat tiedonkeruun yleisimmät skenaariot, mukautetut tapahtumat voi käyttäjä asettaa itse mieltymysten mukaan.
Domainien välinen seuranta
GA4:ssa yrityksellä voi olla useita seurannassa olevia verkkosivuston verkkotunnuksia eli domaineja. Ominaisuuden ansiosta voidaan havaita käyttäjän liikkuvan verkkotunnusten välillä tarjoten paljon kattavamman kuvan vierailijoidesi käyttäjäpolusta.
Lisätietoja GA4:sen ominaisuuksista tarjoaa Valoa Digital Oy.
Paljon Google Analytics 4 maksaa?
GA4 on maksuton. Maksullinen Google Analytics 360 on suunnattu suuremmille yrityksille. Tämä ohjelmisto maksaakin jo 150 000 dollaria vuodessa. Lisärahaa vastaan saa toki lisäominaisuuksia, joista suuret yritykset ovat valmiita maksamaan.
Google Analytics 4 kokemuksia
Google Analytics 4:sta edeltävän Universal Analyticsin käyttäjät ovat kokeneet Googlen analytiikkatyökalun antavan selkeitä tuloksia, joiden ansiosta yrittäjät ovat helposti nähneet mitä heidän tulee tehdä saavuttaakseen parempaa menestystä hakutuloksissa. Se on saanut kritiikkiä siitä, että sitä on voinut olla paikoitellen hankala käyttää.
GA4 on suhteellisen tuore uudistus, joten kirkasta konsensusta sen käyttökokemuksesta ei vielä ole. Universal Analyticsiinkin tottuneille käyttäjille GA4:sen käyttöönotto voi tuntua aluksi haasteelliselta, koska monet ominaisuudet ja käyttöliittymä ovat muuttuneet. GA4 on kuitenkin monin tavoin ominaisuuksiltaan edeltäjäänsä kehittyneempi, mutta sen käyttöönotto vaatii aikaa, perehtymistä ja osaamista analytiikkatyökaluista.
Arvostelu ja yhteenveto
Google Analytics 4 on monin tavoin edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempi. Muun muassa keskittyminen sessioiden ja sivulatausten sijaan käyttäjään ja tämän polkuun on yksi odotetuista parannuksista. GA4:ssa käyttäjän polkua on mahdollista seurata yli laiterajojen, vieraileepa tämä verkkosivulla mobiililaitteella tai tietokoneella, tai mobiilisovelluksessa.
Universal Analyticsiin verrattuna GA4 sisältää kehittyneemmän perusseurannan, ja se näyttää dataa täydellisempänä kuin Universal Analytics, jossa osa datasta suodattuu pois. Lisäksi tekoälyominaisuuksien ansiosta GA4 voi ennustaa trendejä ja sivuston vierailijoiden käyttäytymistä.
Sekä GA4:sen että Universal Analyticsin heikkouksista on, että niiden käyttö vaatii perehtyneisyyttä ja analytiikkatyökalujen tuntemusta. Google tarjoaa GA4:sen kursseja ja demoja, joihin ehdottomasti kannattaa tutustua. Google Analytics ei ole kuitenkaan turhaan yksi suosituimmista analytiikkatyökaluista, sillä osaavissa käsissä se palvelee käyttäjäänsä erinomaisesti, eikä sen käyttö maksa mitään.
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.
Etsitkö web-analytiikkatyökalua? Tutustu Piwik PRO:hon!
Piwik Pro on analytiikkatyökalu, jolla saat käyttöösi kattavat ominaisuudet verkkosivustojesi liikenteen tarkastelemiseen.
Piwik PRO:lla:
- Saat dataa kävijöistä loukkaamatta näiden yksityisyyttä
- tiedot tallentuvat turvallisille pilvipalvelimille EU:n sisällä
- saat tietoa kävijöistä, liikkuivatpa he verkkosivustolla, mobiiliapplikaatiossa, tai heidän ollessa sisään kirjautuneina verkkosivustollasi
- saat koko raakadatan käyttöösi.
Muita suosittuja web-analytiikan työkaluja
Lue tekemämme arvostelu:
- Oribi on Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
- Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen.
- Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
- Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.
- Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalle
Työkaluja web-analytiikan raportoinnin tueksi (arvostelut tulossa!)
- Funnel tarjoaa helpon ja edullisen tapa yhdistää eri datalähteitä
- Advertity tekee tiedolla johtamisesta helppoa tarjoamalla kätevän työkalun useasta eri lähteestä tulevan tiedon analysoimiseen ja yhdistämiseen.
- Improvado on monipuolinen työkalu raportoinnin tueksi, jonka avulla yhdistät eri datalähteet yhdelle alustalle.
- Rockerbox on apuna tehokkaan cpc-markkinoinnin tekemisessä. Se yhdistää usean eri mainosalustan tiedot yhteen paikkaan.
- Stitchin avulla yritysten on mahdollista vähentää aikaa, jota menee tietojen keräämisen useasta eri lähteestä.
- Power BI – Muodosta vaivattomasti yhteys tietoihin sekä mallinna ja visualisoi niitä. Voit luoda tällä tavoin mieleenpainuvia raportteja, joiden mukauttamiseen on käytetty tunnuslukuja ja omaa brändiä.
- Google Data Studio tarjoaa ilmaisen alustan eri lähteistä peräisin olevien tietojen koostamiseen.
- Adobe Analytics on monipuolinen ja moderni web-analytiikkaohjelmisto.
Aiheeseen liittyvä blogit
- Mitä vuonna 2023 kannattaa vaatia web-analytiikkatyökalulta? Piwik PRO ja Google Analytics 4 vertailu
- Google Data Studio on markkinoijan liittolainen – näin hyödynnät sitä tehokkaammin
- Web-analytiikka – Suosituimmat työkalut esittelyssä
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.