Mitä vuonna 2024 kannattaa vaatia web-analytiikkatyökalulta? Piwik PRO ja Google Analytics 4 vertailu

Jaa artikkeli

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Web-analytiikka on olennainen osa digitaalista markkinointia ja verkkosivustojen kehitystä. Tämä Google Analytics 4 ja Piwik PRO vertailu tarkastelee kahta suosittua web-analytiikkatyökalua, ja mitä web-analytiikkatyökalulta kannattaa vaatia vuonna 2024.

Mitä on web-analytiikka ja miksi tarvitset sitä?

Yksinkertaisuudessaan web-analytiikalla eli verkkoanalytiikalla kerätään, analysoidaan ja raportoidaan sitä, miten verkkosivuston vierailijat käyttäytyvät sivustolla. Web-analytiikkaa käytetään tunnistamaan trendejä, joiden perusteella voidaan mitata sivuston suorituskykyä. Tietoja voidaan hyödyntää sivuston sisällön optimoimisessa, mikä taas parantaa sen näkyvyyttä internetin hakukoneissa.

Web-analytiikkatyökalut ovat ohjelmistoja, jotka keräävät tietoa verkkosivuston käytöstä ja sen kävijöistä. Esimerkiksi web-analytiikkatyökalujen klassikko Google Analytics kerää tietoja verkkosivuston kävijöiden määrästä, sivustolla vietetystä ajasta ja siitä, mitä sivustolla tehdään.

Mies katsoo analytiikka kannettavan tietokoneen näytöltä.
Web-analytiikkatyökalut keräävät tietoa verkkosivuston käytöstä ja sen kävijöistä. Kuva: Unsplash.com.

Mitä web-analytiikassa tapahtuu vuonna 2024?

Web-analytiikan painotuspisteet ovat muuttuneet viime vuosina paljon. Niissä korostuvat vuonna 2024 muun muassa:

Yksityisyys ja tietosuoja

Vuonna 2018 voimaan astuneen GDPR-asetuksen myötä yksityisyydestä ja tietosuojasta on tullut keskeisiä teemoja web-analytiikassa. Verkkosivustojen ja sovellusten käyttäjien yksityisyyden suojelemiseksi on kehitetty erilaisia menetelmiä ja teknologioita, jotka auttavat minimoimaan tietojen keräämisen ja jakamisen ilman käyttäjien lupaa.

Tiedon visualisointi

Toinen tärkeä trendi on ollut tiedon visuaalisen esittämisen lisääntyminen. Monimutkaisen datan helpottamiseksi ymmärrettäväksi ja johdonmukaiseksi on käytetty erilaisia graafeja ja kuvia, jotka helpottavat tietojen tulkitsemista ja näkemistä.

Mobiililaitteet

Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen on vaikuttanut web-analytiikkaan. Mobiililaitteet ovat yleistyneet nopeasti ja ne ovat muuttaneet tapaa, jolla ihmiset käyttävät verkkosivustoja ja sovelluksia. Tämä on edellyttänyt web-analytiikan kehittämistä tukemaan mobiililaitteita.

Big Data

Yksi merkittävä trendi web-analytiikassa on ollut siirtyminen “Big Data” -analytiikkaan, jossa suuria määriä dataa kerätään ja analysoidaan tarjoamaan parempaa ymmärrystä käyttäytymisestä ja toiminnasta. Tämä voi sisältää esimerkiksi käyttäjän selaus- ja toimintatietojen keräämisen ja analysoinnin, jotta voidaan ymmärtää paremmin, miten ihmiset käyttävät verkkosivustoja ja sovelluksia.

Mitä eroa on GA4:lla ja Piwik PROlla?

Googlen analytiikkatyökalu Google Analytics on ollut pitkään yksi suosituimmista analytiikkatyökaluista. Sen uusin versio Google Analytics 4 tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia, jotka auttavat yrityksiä ja markkinoijia seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä verkkosivustollaan. Edeltäjänsä Universal Analyticsin tavoin myös GA4 on ilmainen, minkä vuoksi se on monelle luonnollinen valinta Universal Analyticsin jatkajaksi.

Voidaan sanoa, että GA4:ssa on moni asia paremmin kuin edeltäjässään. Dataa kerätään käyttäjä edellä, jolloin mobiilisovelluksien ja verkkosivustojen liikennettä on helpompaa seurata. Lisäksi perusseuranta on kehittyneempää ja tapahtumien hierarkia on poistunut.

Google Analytics 4 ei kuitenkaan ole ainoa varteenotettava web-analytiikkatyökalu. Yksi vaihtoehto GA4:lle on eurooppalainen analytiikkaohjelmisto Piwik PRO. Se on käyttöliittymältään Universal Analyticsia muistuttava työkalu, jonka etuja ovat helppokäyttöisyys ja laajat raportointiominaisuudet. Piwik PRO pitää sisällään myös laajan tietoturvan, sillä se on GDRP-yhteensopiva työkalu, eikä se jaa dataa kolmansille osapuolille.

GA4

  • Kattava perusversio aina ilmainen
  • Palvelinten sijainti Yhdysvalloissa
  • Raakadataan pääsee BigQueryn kautta
  • Sopii vaativaankin käyttöön
  • On yhteensopiva kaikkien muiden Googlen työkalujen kanssa

Piwik PRO

  • Ilmainen 500 tuhanteen tapahtumaan (actions) kuussa
  • Palvelinten sijainti Euroopassa
  • Raakadataan pääsy BigQueryn, CSV:n ja Tableau Connectorin kautta
  • Sisältää laajat ja havainnollistavat raportointiominaisuudet
  • GDPR-yhteensopiva järjestelmä, joka ei jaa dataa kolmansille osapuolille

Kuvaa web-analytiikasta.
Sekä GA4 että Piwik PRO ovat erinomaisia web-analytiikkatyökaluja. Kuva: Unsplash.com.

Kumpi on parempi web-analytiikkatyökalu, Google Analytics 4 vai Piwik PRO?

Kumpi ohjelmisto on parempi valinta web-analytiikkaan: GA4 vai Piwik PRO? Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä kumpikaan ei ole selkeästi toista parempi. Valinta riippuu täysin yrityksen tai organisaation tarpeista ja budjetista.

GA4:sen etu on monipuolisuus. Ohjelmistolla voidaan toteuttaa käytännössä kaikki web-analytiikkatoimet. Sen heikkous on, että se ei ole kaikista käyttäjäystävällisin työkalu. Sen käyttö vaatii useimmissa tapauksissa asiantuntijatason osaamista, mikä voi olla kynnyskysymys yksinyrittäjille ja pk-yrityksille. Google tarjoaa kuitenkin valtavan määrän ilmaisia koulutusmateriaaleja GA4:sen käyttöön.

Jos vedetään mutkia suoriksi, voidaan Google Analytics 4:sen sanoa olevan kehittyneempi ja monipuolisempi alusta verrattuna Piwik PROhon. GA4 tarjoaa laajan valikoiman analytiikkaominaisuuksia, kuten reaaliaikaista dataa, käyttäytymisen seurantaa ja selkeät integraatiot muihin Google-tuotteisiin. Se tarjoaa myös useita lisätoimintoja, kuten laajat personalisointiominaisuudet ja integraatiot lukuisiin markkinointialustoihin.

Piwik PRO puolestaan tarjoaa perustason web-analytiikkaominaisuuksia, kuten kävijäseurantaa ja sivujen näkyvyyden seurantaa. Se tarjoaa myös lisätoimintoja, kuten integraation muihin markkinointialustoihin ja mahdollisuuden luoda henkilökohtaisia raportteja.

Valinta riippuu käyttäjän tarpeesta

Sekä GA4:ssa että Piwik PROssa on erilaisia hinnoittelumalleja ja tarjolla on ilmaisia ja maksullisia versioita. GA4 on kuitenkin käytännössä ilmainen, sillä ilmaisversion ominaisuudet riittävät lähes kaikkien tarpeisiin. Google Analyticsin maksullisessa versiossa on lisätoimintoja, kuten lisää dataa ja henkilökohtaisia raportteja.

Piwik PRO on kuitenkin myös erinomainen analytiikkatyökalu. Sen avulla yritykset pääsevät helposti käsiksi yksityiskohtaisiin käyttäjäreittiraportteihin, joissa on suppilon visualisoinnit ja avoimia napsautuskarttoja, sekä raportteja kampanjoista, latauksista, sivun katseluista ja sivujen URL-osoitteista.

Piwik PRO tarjoaa edistyneitä tiedonkeruuratkaisuja impressiotason analyysistä kävijävirtojen visualisointiin ja muuhunkin, mikä auttaa yrityksiä tiedolla johtamisessa. Lisäksi Piwik PRO kerää dataa yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, kuin GA4. Piwik PRO pitää sisällään myös Tag Managerin sekä Consent Managerin, mikä voi säästää käyttäjän aikaa, kun nämä työkalut löytyvät yhdestä ratkaisusta. Tosin Piwik PROn Tag Manager ei välttämättä toimi ihan yhtä hyvin, kuin Googlen vastaava.

Yhteenvetona voidaan todeta, että se, kannattaako käyttäjän valita GA4 vai Piwik PRO, riippuu täysin organisaation tai yrityksen tarpeesta. Suosittelemme tutustumaan molempiin työkaluihin ja tekemään päätöksen sen pohjalta.

Haussa web-analytiikan kumppani?

Valoa Digital tarjoaa luotettavaa ja osaavaa web-analytiikan kumppania kaikenkokoisille yrityksille.

Muita suosittuja web-analytiikan työkaluja

Lue tekemämme arvostelu:

  • Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.
  • Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
  • Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen.
  • Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
  • Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalla.

Tutustu artikkeleihin

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Tekoäly (AI)

CustomGPT arvostelu

Mikä on CustomGPT? CustomGPT on työkalu yrityksille, jotka haluavat luoda omia tekoälypohjaisia agentteja ilman teknistä osaamista tai koodaustaitoja. Alustalle voidaan ladata yrityksen omaa sisältöä, kuten nettisivujen tietoja, PDF-tiedostoja tai tuotemanuaaleja, minkä jälkeen

Lue arvostelu
Verkkosivualusta

SiteGround arvostelu

Mikä on SiteGround? SiteGround on web hosting -palveluntarjoaja, joka tarjoaa kattavia hosting-ratkaisuja, kuten jaetun hostingin, pilvipalvelut ja erikoistuneita WordPress-hosting-vaihtoehtoja. SiteGroundin palvelut sisältävät ilmaisen sivustonsiirron, päivittäiset varmuuskopiot, ja erittäin nopeat palvelimet. Lisäksi asiakastuki

Lue arvostelu
Videoeditointi

InVideo arvostelu

Mikä on InVideo? InVideo on nettiselaimessa toimiva videoiden luomiseen tarkoitettu työkalu, joka tekee videoeditoinnista helppoa ja nopeaa, vaikka sinulla ei olisi aiempaa kokemusta. Se tarjoaa valtavan määrän valmiita mallipohjia, joita voit muokata

Lue arvostelu

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.