Matomo suojaa tietojasi ja asiakkaidesi yksityisyyttä
Mikä Matomo on?
Matomo on avoimen lähdekoodin verkkoanalytiikka-alusta, joka on suunniteltu antamaan täydelliset analytiikkaominaisuudet ja 100-prosenttisen tietojen omistuksen. Matomo luotiin alun perin avoimen lähdekoodin vaihtoehtona Google Analyticsille. Kuten Google Analytics, se tarjoaa myös tärkeitä raportteja verkkosivustosi käyttäjistä ja heidän vuorovaikutuksestaan verkkosivustosi kanssa. Suurin osa palvelun keskittymisestä kohdistuu kuitenkin tietojen omistukseen, joten on tärkeää että tiedot ovat vain sinulla, jotta käyttäjien yksityisyys olisi suojattu.
Kenelle ja mihin ongelmaan Matomo tuo ratkaisun?
Matomo markkinoi tuotteitaan eettisen analytiikan alustana, joka antaa sen asiakkaille 100 prosentin hallinnan koko kerättävään dataan. Se on yksi työkalu yhdellä tarkoituksella, jotta voit paremmin ymmärtää sivustosi käyttäjiä ja tarjota heille parhaan mahdollisen kokemuksen. Se ei sisällä piilotettua markkinointia hupun alla, tietojen näytteenottoa tai sivuvaikutuksia. Kuten monien “ilmaisten” verkkopalvelujen kohdalla, maksat Googlelle rahan sijaan datalla heidän analytiikkapalvelujensa käytöstä. Matomon käytöstä sinua veloitetaan.
Ominaisuudet
Matomo on optimoitu seuraamaan kävijöitä ilman evästeitä nimettömien IP-osoitteiden ja muutamien selainominaisuuksien perusteella. Se ei ole 100-prosenttisen tarkka, mutta riittävän hyvä, mikäli käyttäjät eivät selaa sovellustasi samasta rakennuksesta standardoidulla laitteistolla samanaikaisesti. Aluksi tämä oli tärkein syy kokeilla Matomoa, koska halusimme välttää yhden tunkeilevista “Ole hyvä ja hyväksy evästekäytäntömme” -ponnahdusikkunoista aloitussivullamme. Jos käytät tällä hetkellä Google Analyticsia, Matomo antaa sinulle vaiheittaiset ohjeet näiden tietojen tuomiseen.
Matomo toivottaa sinut tervetulleeksi konfiguroitavalla hallintapaneelilla, jota voit mukauttaa tarpeisiisi, jotta kaikki tärkeät raportit ovat yhdessä paikassa. Voit nähdä viimeisimpien käyttäjien aktiivisuuden, mistä he tulevat ja miten he löysivät sivun. Hankinta-osion avulla näet mm. hakukoneet, suorat merkinnät tai muut viitteet. Kampanjat voidaan määrittää tarvittaessa. Haittana verrattuna Google Analyticsiin on, että hakusanat eivät toimi heti laatikosta, mutta vasta integroituaan Google Search API -sovelluksen OAuthin kautta.
Matomon käyttäytymisosio tarjoaa enemmän tai vähemmän tarkalleen mitä odotimme lähtiessämme Google Analyticsista. Voit nähdä sivun näyttökerrat, mukautetut tapahtumat, käyttäjävirrat jne. Erityisesti pidemmillä verkkosivustoilla on mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle käyttäjät todella lukevat ja mitä sivuston osia käytetään aktiivisesti. Kohde-URL-osoitteen, näytteenottotaajuuden ja halutun sivunäkymien määrän määrittäminen analyysiä varten riittää saamaan kuvakaappauksen verkkosivustosta, mukaan lukien napsautusten, hiiren liikkeiden ja vierityskäyttäytymisen visualisointi sen päällä.
Hinta
Vaihtoehtona on käyttää Matomon Cloud Hosting -tarjousta, jonka hinta on 19 € kuukaudessa. Bisneskäyttötapauksissa yrityskokonaisuus, joka sisältää enemmän ominaisuuksia, on todennäköisesti paras valinta. 50 000 sivun katselu kuukaudessa maksaa sinulle 29 €, kun taas miljoona näyttökertaa maksaa 239 € ilman veroja. Euroopassa tietojasi isännöidään Saksan Frankfurtissa, mikäli valitset Cloud-ratkaisun. Huomaa kuitenkin, että sinua veloitetaan edistyneempien ominaisuuksien, kuten tuloskanavien, mukautettujen raporttien tai A/B-testauksen, asentamisesta. Matomo tarjoaa kuitenkin ilmaisen kokeilujakson.
Arvostelu
Ensimmäinen vaikutelmamme Matomosta on erittäin hyvä. Siirtyminen Google Analyticsistä Matomo-palveluun kesti alle päivän. Dataa tulee jatkuvasti sujuvasti. Alusta antaa mahdollisuuden pitää käyttäjien seurantatiedot itselläsi, ja se mahdollistaa myös täyden hallinnan ja yksityisyyden suojan. Ei ole syytä käyttää kolmatta osapuolta keräämään käyttäjä- tai vierailijatietoja sinulle ja käsittelemään tietosuojalainsäädännön noudattamisen aiheuttamaa päänsärkyä. Negatiivisena puolena voidaan mainita, että Matomoa ei voi integroida Google-markkinointialustoihin.
Paikallisena analyysityökaluna Matomo on loistava ja suositeltava sisäisen tiedon mittaamiseen, esimerkiksi intranet-yhteisön tietojen kohdalla. Matomo voi auttaa ymmärtämään ja testaamaan verkkosivuston käytettävyyttä. Suurten verkkokauppapaikkojen tulisi kuitenkin käyttää analyysituotetta, jossa on enemmän ominaisuuksia, kuten AT Internet, Adobe, Econda tai Mapp. Matomon suodatin ja segmentit ovat hyvin rajallisia ja visualisointi on alkeellista, mutta se on turvallista ja täydellistä pienille verkkosivustoille, matalalle budjetille tai missä vaaditaan vahvoja GDPR-ohjeita.
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.
Etsitkö web-analytiikkatyökalua? Tutustu Piwik PRO:hon!
Piwik Pro on analytiikkatyökalu, jolla saat käyttöösi kattavat ominaisuudet verkkosivustojesi liikenteen tarkastelemiseen.
Piwik PRO:lla:
- Saat dataa kävijöistä loukkaamatta näiden yksityisyyttä
- tiedot tallentuvat turvallisille pilvipalvelimille EU:n sisällä
- saat tietoa kävijöistä, liikkuivatpa he verkkosivustolla, mobiiliapplikaatiossa, tai heidän ollessa sisään kirjautuneina verkkosivustollasi
- saat koko raakadatan käyttöösi.
Muita suosittuja web-analytiikan työkaluja
Lue tekemämme arvostelu:
- Google Analyticsin avulla verkkosivujen analytiikkaa on helppo seurata. Google Analytics on ilmaine sovellus, joten se sopii niin suureen kuin pieneen tarpeeseen.
- Oribi on Oribi on all-in-one-markkinointianalyysityökalu.
- Microsoft Clarity on kätevä ja ilmainen markkinoinnin työkalu, kun halutaan analysoida yrityksen kotisivujen, tuotekuvastojen tai laskeutumissivujen toimivuutta.
- Leadfeeder on monipuolinen työkalu, jolla on mahdollista seurata mitkä yritykset ovat tulleet yrityksen sivuille ja mikä heitä on sivulla kiinnostanut.
- Windsorin avulla yhdistät kaikki markkinoinnin datan yhdelle alustalle
- SharpSpring on markkinointiautomaatio-ohjelmisto, joka tarjoaa myös helppokäyttöisen CRM-järjestelmän.
Työkaluja web-analytiikan raportoinnin tueksi (arvostelut tulossa!)
- Funnel tarjoaa helpon ja edullisen tapa yhdistää eri datalähteitä
- Advertity tekee tiedolla johtamisesta helppoa tarjoamalla kätevän työkalun useasta eri lähteestä tulevan tiedon analysoimiseen ja yhdistämiseen.
- Improvado on monipuolinen työkalu raportoinnin tueksi, jonka avulla yhdistät eri datalähteet yhdelle alustalle.
- Rockerbox on apuna tehokkaan cpc-markkinoinnin tekemisessä. Se yhdistää usean eri mainosalustan tiedot yhteen paikkaan.
- Stitchin avulla yritysten on mahdollista vähentää aikaa, jota menee tietojen keräämisen useasta eri lähteestä.
- Power BI – Muodosta vaivattomasti yhteys tietoihin sekä mallinna ja visualisoi niitä. Voit luoda tällä tavoin mieleenpainuvia raportteja, joiden mukauttamiseen on käytetty tunnuslukuja ja omaa brändiä.
- Google Data Studio tarjoaa ilmaisen alustan eri lähteistä peräisin olevien tietojen koostamiseen.
- Adobe Analytics on monipuolinen ja moderni web-analytiikkaohjelmisto.
- Customer.io on tehokas ja helppokäyttöinen sähköposti- ja markkinointiautomaatioalusta, joka auttaa yrityksiä luomaan dataan perustuvia markkinointikampanjoita.
Aiheeseen liittyvä blogit
- Testissä datatyökalut
- Mitä vuonna 2024 kannattaa vaatia web-analytiikkatyökalulta? Piwik PRO ja Google Analytics 4 vertailu
- Looker Studio on markkinoijan liittolainen – näin hyödynnät sitä tehokkaammin
- Web-analytiikka – Suosituimmat työkalut esittelyssä
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.