CRM-järjestelmä on hankintaprosessiltaan hieman laajempi kuin vaikkapa tekstinkäsittelyohjelmisto. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa järjestelmää, jota voisi varauksetta suositella jokaiselle yritykselle. Syy tähän on se, että jokainen yritys on yksinkertaisesti erilainen. Liiketoiminnan tavoitteet ja toiminta-alueet määrittävät sen, mikä CRM-järjestelmä sopii juuri sinun yrityksellesi parhaiten. Jokainen CRM-järjestelmä pitää niin ikään sisällään uniikkeja ominaisuuksia ja painotuksia, joten tarpeiden ja toiveiden määrittelyyn on syytä käyttää huolella aikaa.
Onneksi markkinoilla on kuitenkin tiettyjä CRM-järjestelmiä, jotka nauttivat jatkuvasti suuresta suosiosta. Tämä helpottaa huomattavasti hankintaprosessia. Kaksi tällaista järjestelmää ovat Pipedrive ja monday. Molemmat CRM-järjestelmät keräsivät kehuja myös arvosteluissamme.
Lue tästä Pipedrive arvostelu.
Lue tästä monday CRM arvostelu.
Pipedrive – myyjien kehittämä CRM-järjestelmä
Yritys mainostaa itseään ensimmäisenä asiakkuudenhallintajärjestelmänä, joka on kehitetty myyjien toimesta. Tämä on luonnollisesti antanut konkreettista näkemystä ja uskottavuutta koko yrityksen tarinaan. Pipedrive on perustettu vuonna 2010 eli sillä on jo kohtuullisesti historiaa myynnin työkaluna.
Pipedrivestä huokuu myynnillisyys. Se nojaa toimintansa aktiiviseen myyntiin eli ohjelmiston pääajatuksena on myynnin tehostaminen ja kehittäminen. Ohjelman avulla myyntiprosessi voidaan pilkkoa pienempiin kokonaisuuksiin sekä aktiviteetteihin, joita aikatauluttamalla myynti tehostuu. Näiden toimenpiteiden kautta myyjät pystyvät myös ennustamaan odotettuja tuloksiaan, joka puolestaan antaa arvokasta tietoa myynnin johdolle.
Pipedrive tunnetaan varsin helppokäyttöisenä järjestelmänä. Oletettavasti myyntitaustaiset henkilöt ovat onnistuneet luomaan myös käyttöliittymän, joka istuu muidenkin myyjien sielunmaisemaan. Visuaalinen myyntiputken kuvaus helpottaa kokonaistilanteen hahmotusta ja koko organisaation on helpompi ymmärtää Pipedriven avulla, mitä myyntikentällä tapahtuu. Hinnoittelultaan Pipedrive on selkeä. Se tarjoaa eri laajuisia palvelupaketteja, joten järjestelmä skaalautuu liiketoiminnan kehityksen mukana. Edullisin paketti maksaa 14,90€/kk per käyttäjä. Ohjelmistoa on mahdollista kokeilla ilmaiseksi 14 päivän ajan. Tämä on mainio keino testata, miten järjestelmän logiikkaa sopii omiin mieltymyksiin.
Monday – projektinhallinnan työkalu, joka on myös tehokas CRM-järjestelmä
Monday tunnetaan yleisesti työkaluna, joka on kehitetty tehokkaaseen projektinhallintaan. Sovellus sopii yrityksille niin sisäisen viestinnän hallintaan kuin vaikkapa tuotannon seuraamiseen. Monday.com liittää tehtäviä ja projekteja helposti ymmärrettävään näkymään. Koko organisaatio pysyy aina ajan tasalla projekteista ja niiden eri vaiheista. Mondayn kautta tehtäviä voi hoitaa useampikin henkilö. Järjestelmä toimii mainiosti sisäisen viestinnän työkaluna.
Monday soveltuu projektinhallinnan lisäksi myös markkinoinnin tehtävien hallintaan sekä myynnin CRM-järjestelmäksi. Ohjelmistoon saadaan lisättyä kaikki asiakastiedot, myyntisyklit, aktiviteetit, kaupat ja sopimukset. Myynnin johto voi seurata kaikkia oleellisia tietoja selkeästä dashboard-näkymästä.
Monday on mahdollista integroida käyttämäsi sähköpostijärjestelmän kanssa, jolloin kaikki asiakasviestintä jää talteen CRM-järjestelmään. Tärkeä ominaisuus on myös sähköpostin seuranta. Mondayn avulla näet siis, koska asiakkaasi on avannut lähettämäsi tarjouksen. Tämä tehostaa myynnin aktiviteetteja, koska ajoitus on usein kaupankäynnissä ratkaisevimpia tekijöitä.
Myynnin johdon näkökulmasta liiketoiminnan kokonaiskuvan ymmärtäminen on olennaisen tärkeää. Kun nähdään missä vaiheessa asiakasneuvottelut etenevät ja mikä on ennustettu liikevaihto tuleville kuukausille, liiketoiminnan johtaminen on myös helpompaa. Tiimin johtaminen tehostuu, kun jokaisen jäsenen aktiviteetit nähdään selkeästi yhdestä näkymästä. Myynnin johto voi myös halutessaan kustomoida mondayn dashboard-näkymiään juuri omalle yritykselleen sopivalla tavalla. Monday sisältää Pipedriven tapaan eri hintaisia ja laajuisia palvelupaketteja. Edullisin paketti on hinnaltaan 10€/kk per käyttäjä. Yritys voi halutessaan vaihtaa pakettia laajempaan, jos yrityksen kehitys sitä edellyttää. Monday tarjoaa myös 14 päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka aikana käyttäjien on helpompi hahmottaa järjestelmän sopivuutta omiin tarpeisiin.
Pipedrive vai monday? Kumpi CRM-järjestelmä kannattaa valita?
On selvää, että tässä on kyseessä kaksi asiakkuudenhallintajärjestelmää parhaasta päästä. Molempien hinnoittelu on ensinnäkin järkevällä tasolla, joten käytännössä mikä tahansa yritys voi lähteä tehostamaan myyntiä näillä järjestelmillä. Molemmat ovat myös skaalautuvia eli ne pysyvät liiketoimintaasi kasvussa mukana. Molemmilla yrityksillä on myös laajat asiakaskunnat ympäri maailman ja arvosteluissa sekä Pipedrive että monday keräävät kiitettäviä arvosanoja.
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että Pipedrivesta näkee sen, että järjestelmä on nimenomaan rakennettu myyjien toimesta myyjille. Sen toimintaa pohjautuu myyntiputken hallintaan. Järjestelmän päätavoite on saada myyjät suoriutumaan paremmin visuaalisen myyntiputkinäkymän avulla. Pipedrive pitää kuitenkin sisällään mahdollisuuksia koko asiakkuuden hallintaan muun muassa liidityökalun ja sähköpostimarkkinoinnin avulla.
Monday on alun perin suunniteltu muuhun käyttöön kuin CRM-järjestelmäksi, mutta se on matkan varrella muovautunut myynnin työkaluksi. Muokattavuus on säilynyt edelleen mukana ja käyttäjällä onkin mahdollisuus muokata dashboard-näkymät haluamallaan tavalla. Myynnin työkaluna monday pitää sisällään oleelliset ominaisuudet myynnin ja asiakkuuksien hallintaan. Järjestelmästä löytyvät muun muassa liidityökalu, asiakastietojen hallinta sekä myyntiputkinäkymä.
On mahdotonta sanoa, kumpi näistä kahdesta hyvästä vaihtoehdosta on parempi. Pipedrive saattaa sisältää laajempia ominaisuuksia, mutta melko monet näistä on saatavilla vasta kalliimmissa palvelupaketeissa. Esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin laajemmat vaihtoehdot sisältyvät mondayn peruspakettiin, kun taas Pipedrivessä ne ovat lisämaksullisia.
Pipedriven ominaisuudet soveltuvat luultavasti paremmin hieman suuremmille yrityksille, jotka hyötyvät astetta laajemmista ominaisuuksista, ja jotka ovat myös valmiita maksamaan niistä.
Ehdoton suositus on kuitenkin hyödyntää ilmaisia kokeilujaksoja, jolla saa selkeämmän kuvan siitä, miltä kyseisen CRM-järjestelmän päivittäinen käyttö tuntuu. Tässä vertailussa ei ole häviäjää, vaan jokaisen yrityksen kannattaa tehdä valinta henkilökohtaisten mieltymyksensä ja kokeilujakson havaintojen jälkeen.
Tutustu aiheeseen tarkemmin
Softia.fi:n sivuilta löydät seuraavien CRM-järjestelmien arvostelut (avautuu uuteen välilehteen)
Aiheeseen liittyvät blogit
- CRM-järjestelmä pk-yrityksen myynnin tehostajana
- Kumpi CRM-järjestelmä kannattaa valita? Pipedrive ja monday vertailussa.
- Mondayn CRM-järjestelmä myynnin tehostajana
- CRM-järjestelmä – näin saat siitä kaiken irti
- CRM-järjestelmä myynnin tukena
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 0 / 5. Arvioiden määrä: 0
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.