Kyselytyökalu – Suosituimmat työkalut esittelyssä

Jaa artikkeli

Artikkelin sisältö

Softia.fi:n arvostelut ja artikkelit sisältävät affiliate-linkkejä. Tämä auttaa meitä pitämään sivusto laadukkaana. Affiliate-linkit eivät vaikuta arvosteluihin tai muuhun sisältöön.

Sähköiset kyselyt ovat jo pitkään olleet osa yritysten tiedonkeruuta, ja nykyisin niitä on tarjolla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Niiden avulla monipuolisiakin kyselyjä pystytään tekemään helposti. Niiden laatiminen käy helposti, ja lisäksi vastauksia voidaan tehokkaasti analysoida ja hyödyntää.  

Web-kyselytyökalu auttaa yritystä tuntemaan asiakkaansa. On erityisen tärkeää tietää, mitä asiakkaat ajattelevat tuotteesta ja millainen on heidän kokemuksensa yrityksen kanssa asioimisesta. Asiakastyytyväisyyskyselyt ovat kaikkein tehokkaimpia tapoja tämän mittaamiseen. Siten saadaan kerättyä tärkeää tietoa oikeilta asiakkailta ja oikealla hetkellä. 

Artikkelissa esiteltävät kyselytyökalut:

  1. Typeform
  2. Zeffi
  3. SurveyMonkey
  4. SurveyPlanet
  5. Survio
  6. Google Forms
  7. KyselyNetti
  8. SurveyPal
  9. Webropol
  10. Questback
  11. HakosaloCRM

Mainos:

Kyselytyökalu yritysten apuna

Sähköisen kyselyn laatijan kannattaa käyttää kyselytyökalua, jotta kyselystä saadaan mahdollisimman monipuolinen ja yksityiskohtainen. Kysely saadaan myös yrityksen näköiseksi ja täyttäminen asiakasta miellyttäväksi. On myös iso etu, jos kertynyttä asiakaspalautetta voidaan hyödyntää markkinoinnissa. 

Kyselytyökalua valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota etenkin raportointiin, vastaajan vastauskokemukseen sekä kysymystyyppeihin. On myös tärkeää pyrkiä siihen, että työkalua pystytään hyödyntämään eri tiimeissä. 

Hyvä kyselytyökalu sisältää muun muassa hyvät raportointiominaisuudet.
Hyvä kyselytyökalu sisältää muun muassa hyvät raportointiominaisuudet.

Tässä artikkelissa käymme läpi joitain hyviä kyselytyökaluja ja esittelemme niiden tärkeimpiä ominaisuuksia. Web-työkalun otsikkoa klikkaamalla pääset lukemaan kyseisen kyselytyökalun arvostelun.

Ilmaiset kyselytyökalut

Nämä web-kyselytyökalut ovat ilmaisia tai niistä on olemassa ilmaisversio. Monella on lisäksi tarjolla maksullinen versio, josta löytyy laajemmat ominaisuudet.

1. Typeform

Kyselytyökalu Typeform tarjoaa monipuoliset ominaisuudet erilaisten kyselyiden luomiseen, ja kyselyistä saadaan tehtyä myös selkeät ja miellyttävät, sillä niiden visuaaliseen ilmeeseen pystyy panostamaan kunnolla. Kyselytyökalu tarjoaa laajan kattauksen valmiita kyselypohjia, joiden ansiosta oman kyselyn saa tehtyä nopeasti ja vaivattomasti.

Typeform-kyselytyökalu soveltuu hyvin esimerkiksi liidien keruuseen.
Typeform-kyselytyökalu soveltuu hyvin esimerkiksi liidien keruuseen.

Typeform sisältää monia yrittäjän kannalta näppäriä ominaisuuksia, jotka ovat toistaiseksi puuttuneet vastaavista sovelluksista. Kyselyihin pystyy esimerkiksi liittämään niin kuvaa kuin videotakin, jolloin niistä saadaan vastaajan kannalta entistä mielekkäämpi. Typeformin voi integroida muun muassa Exceliin, Google Formsiin, HubSpotiin tai Slackiin. Integroimisen ansiosta tuloksia ei tarvitse erikseen jakaa muille. 

Typeformin tärkeimmät hyödyt:

  • Erittäin selkeät kyselypohjat
  • Intuitiivinen
  • Käyttö vie vain vähän aikaa

Hinnat:

Typeformista on saatavilla ilmaisversio, jota kokeilemalla saa hyvät perusteet työkalun toiminnasta. Maksullisilla versioilla saa kuitenkin paljon lisäominaisuuksia käyttöönsä, ja hinnoittelu riippuu tarvittavista ominaisuuksien määrästä. 

Tutustu Typeformiin lisää heidän omalla sivustollaan.

2. Zeffi

Suomalainen Zeffi mahdollistaa erilaisten kyselyjen tekemisen helposti ja nopeasti. Sovellus on hyvä esimerkiksi markkinoinnin kartoittamisessa, asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyden mittaamisessa ja tieteellisessä tutkimuksessa. Zeffi pyrkii siihen, että kyselyn luomista ja analysointia pystyy helposti tekemään aloittelijakin. Zeffin käyttäjät ovatkin kiitelleet nimenomaan sen selkeyttä ja kätevyyttä.

Zeffissä on kolme ominaisuutta, joiden ansiosta se eroaa muista kyselytyökaluista. Design bot -ominaisuudella voit luoda nettisivujesi osoitteen perusteella niihin sopivan ulkoasun kyselyllesi. Tekoälyn avulla Zeffillä voidaan myös toteuttaa erittäin ymmärrettävä ja selkeä analyysi ja raportti kyselyn vastauksista. Lisäksi kyselyä tehdessäsi saat käyttää laajaa valikoimaa erilaisia kysymystyyppejä.

Zeffin tärkeimpiä hyötyjä:

  • Soveltuu esimerkiksi markkinointitutkimuksiin, asiakastyytyväisyys- tai työtyytyväisyyskyselyihin. Myös toistuvat kysely tai ostosten jälkeiset tyytyväisyyskyselyt mahdollisia
  • Myös monikansalliseen käyttöön
  • Kätevät nelikenttäkysymykset
  • Raportointi on interaktiivista ja niissä on patentoitu ZEF-menetelmä
  • Uniikki design bot -ominaisuus

Hinnat:

Zeffistä on saatavilla ilmaisversio. Maksulliset versiot ovat nimiltään Smart, Genius ja Master, joiden kuukausihinnat alkavat 29 eurosta ylöspäin. Hinnan määrittelee kontaktien määrä.

Tutustu Zeffiin tarkemmin heidän omalla sivustollaan.

3. SurveyMonkey

SurveyMonkey on erinomainen kyselytyökalu etenkin yrityksille. Sen ansiosta käyttäjät voivat luoda itse nopeasti ja helposti omia sähköisiä kyselylomakkeita. Sovelluksen avulla tehdyt lomakkeet ovat hyvin selkeitä ja helposti muokattavia, ja lisäksi niiden täyttäminen on helppoa ja nopeaa. SurveyMonkeyn palvelut ovat saatavilla myös suomeksi.  

SurveyMonkeyn laajat ominaisuudet mahdollistavat monipuolisten kyselyiden tekemisen.
SurveyMonkeyn laajat ominaisuudet mahdollistavat monipuolisten kyselyiden tekemisen.

SurveyMonkey sopii kaikille asiakas- ja henkilöstökokemusten seuraamiseen ja hallitsemiseen, ja erilaisia kyselyjä, kokeita ja mielipidetutkimuksia voidaan luoda kaikenlaisille kohdeyleisöille. Alustaa voidaan muuttaa ja kasvattamaan kyselytarpeiden mukaan. 

SurveyMonkeyn avulla on mahdollista kerätä ja analysoida asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttä. Se tarjoaa esimerkiksi asiakastyytyväisyys-, asiakasuskollisuus-, tapahtuma-, työpaikkatyytyväisyys-, henkilöstötutkimus-, markkinatutkimus- ja konseptin testaus -kyselyjä.  

SurveyMonkeyn tärkeimpiä hyötyjä:

  • Valmiita kyselypohjia tarjolla todella laajasti
  • Kyselyjä kaikenlaisille kohdeyleisöille

Hinnat:

Tutustu SurveyMonkeyyn lisää heidän omalla sivustollaan.

4. SurveyPlanet

SurveyPlanetin avulla voidaan luoda täydellinen kysely kenen tahansa tarpeisiin. Tämä kyselytyökalu säästää paljon aikaa, sillä kyselyjen tekeminen on vaivatonta, ja myös raportointi käy nopeasti. 

Sovellus sopii kaikille, jotka tekevät enemmän tai vähemmän kyselyitä. SurveyPlanetin käyttäjä voi siis hyvin olla vaikkapa nuori pro gradun tekijä tai jo kokenut kyselyasiantuntija. Sovelluksen avulla voidaan tehdä omia personoituja kyselyitä tai käyttää valmiita kyselypohjia. Kyselyihin vastaaminen on turvallista, eikä tietoja myydä eteenpäin. Kyselyitä voi luoda jopa 20 eri kielelle. 

SurveyPlanetin tärkeimpiä hyötyjä:

  • Yleiskatsaus jokaisesta kyselystä
  • Ilmaisversio sisältää paljon ollakseen ilmaisversio
  • Siisti ulkoasu

Hinnat:

SurveyPlanetin sovellus on ilmainen, mutta siitä on saatavilla myös maksullinen pro-versio. Jo pelkällä ilmaisversiolla on mahdollista tehdä rajaton määrä kyselyitä. Pro-versiossa voidaan lisäksi kustomoida kyselyiden teemaa ja tulokset voi saada csv-muodossa. Lisäksi pro-versiossa on mahdollista varastoida kyselyitä rajattomasti. 

Tutustu SurveyPlanetiin lisää heidän omalla sivustollaan.

5. Survio

Survion avulla luodaan kyselyitä helposti ja ilmaiseksi. Ohjelma sopii kaikille, jotka työskentelevät kyselyjen parissa, kuten markkina- ja markkinointitutkimusten tai opinnäytetyön tekijöille. Se on hyödyllinen myös yrittäjille, jotka haluavat selvittää asioita omasta firmastaan.

Survion kyselyihin lukeutuvat asiakastyytyväisyyskyselyt, markkina- ja mielipidetutkimukset ja muut verkkokyselyt. Valmiita kyselypohjia on yli 100. Kyselyjen tulosten analysoinnin voi tehdä suoraan ohjelmassa.

Survion tärkeimmät hyödyt:

  • Helppokäyttöinen ja tehokas
  • Kysymyspohjiin on mahdollista lisätä omia kysymyksiä
  • Ympärivuorokautinen asiakastuki

Hinnat:

Survio-ohjelmasta on saatavilla ilmaisversio. Lisäksi on kolme maksullista versiota: Free, Personal, Business ja Elite. Niiden hinnat vaihtelevat. Maksulliset versiot vaativat tarkempaa perehtyneisyyttä kyselyihin. Niistä on kuitenkin myös hyötyjä. Ilmaiseksi kaavioita voi viedä vain PNG- tai SVG-muotoihin. Yhteenvetoraportit tai vastausten vieminen eri muotoihin lähestulkoon vaativat maksullista versiota.

Tutustu Survioon lisää heidän omalla sivustollaan.

6. Google Forms

Google Formsin kyselyt voit laatia maksuttomasti juuri itsesi näköisiksi. Voit lisätä niihin kuvia sekä jopa YouTube-videoita ja hyppyjä haluamiisi kohtiin ja ohitusmahdollisuuden. Valikoima on laaja monivalintakysymyksistä pudotuslistoihin ja numeroasteikoihin. Mukautuvien ominaisuuksiensa ansiosta kysymyksiin voi vastata kaikenkokoisilla näytöillä.

Vastaukset kerääntyvät automaattisesti Google Formsiin, josta löytyvät reaaliaikaiset vastaustiedot ja kaaviot. Tarkempia tietoja on saatavilla Sheetsissä.

Google Formsissa voi lisätä myös yhteiskäyttäjiä ja antaa heidän luoda kyselyitä kanssasi.

Google Formsin tärkeimpiä hyötyjä:

  • Vastaukset nopeasti
  • Tyylikäs ulkoasu, jota voi monipuolisesti muokata
  • Lukuisia kysymysvaihtoehtoja
  • Toimii kaikenlaisilla näytöillä
  • Reaaliaikaiset vastaustiedot ja kaaviot

Hinnat:

  • Ilmainen

Tutustu Google Formsiin lisää heidän omalla sivustollaan.

7. KyselyNetti

Kotimainen KyselyNetti tarjoaa internetkyselyt ilmaiseksi. Voit luoda kyselyn heti ilmaisen rekisteröitymisen jälkeen. Kyselyissä sinulla on mahdollisuus käyttää kokonaan omaa teemaasi, ja voit muun muassa luoda omia kysymyksiä, lisätä selitystekstejä ja ladata kuvia.

KyselyNetissä kysymysten ulkonäköä voi kustomoida oman mielen mukaan ja valita haluamansa värin.

Kyselytutkimuksen päätyttyä pääset keräämään vastauksia. Saat jokaisesta kyselystäsi erillisen linkin, jota voit jakaa niin monta kertaa kuin haluat esimerkiksi kotisivuillasi tai Facebookissa.

Tulosten analysointi onnistuu reaaliajassa suoraan sovelluksessa. KyselyNetin online-raportointi automaattisesti laskee monia tunnuslukuja sekä generoi sopivia kaavioita. Jokaista vastausta voi analysoida erikseen. Voit myös katsoa yhdistettyjä raportteja jokaisesta kysymyksestä kaavioilla ja sopivilla tunnusluvuilla.

Kerätyt tulokset voi viedä Exceliin tai CSV:hen, ja nämä tiedot voi viedä myös SPSS:ään. Kaaviot voi tallentaa kuviksi ja liittää ne esimerkiksi Wordiin tai PowerPointiin. tai yksinkertaisesti tallenna koko raporttisi PDF-tiedostona.

KyselyNetin tärkeimmät hyödyt:

  • Kysymystyypit ovat hyvin kattavat
  • Nopeakäyttöinen
  • Reaaliaikainen tulosten analysointi
  • Online-raportointi

Hinnat:

KyselyNetin Basic-versio on ilmainen. Lisäksi on tarjolla maksulliset Personal-, Pro-, Business- ja Enterprise-versiot. Opiskelijoille tarjotaan 50 prosentin alennus.

Tutustu KyselyNettiin lisää heidän omalla sivustollaan.

Lisäherkkuja ammattilaisille

SurveyPal

SurveyPal on suomalainen palvelu, joka auttaa mittaamaan asiakastyytyväisyyttä ja sen hallintaa. Sen palauteprosessien ansiosta pystytään kehittämään yrityksen liiketoimintaa ja asiakaskokemusta. 

SurveyPal sopii yrityksille, jotka haluavat kasvattaa liiketoimintaansa ja myyntiänsä, hallinnoida paremmin asiakaskokemuksia sekä tarjota merkityksellisiä asiakas-, henkilöstö- ja brändikokemuksia. Siitä hyötyvät myös yritykset, jotka haluavat kuunnella enemmän työntekijöitään ja parantaa henkilöstötyytyväisyyttään. 

SurveyPalin tärkeimmät hyödyt:

  • Integraatiot
  • Ulkoasua on helppo muokata
  • Todella monipuolinen
  • Suomenkielinen sivustoversio ja asiakaspalvelu

Hinnat:

Palvelujen hinta riippuu valitusta vaihtoehdosta. Hinnasta voi sopia ottamalla yhteyttä varaamalla ajan tai sivuston lomakkeella. Yritys auttaa tällöin valitsemaan sopivan ratkaisun ja kertoo myös sen hinta-arvion. 

Tutustu SurveyPaliin lisää heidän sivustollaan.

Webropol

Webropol on suomalainen kysely- ja raportointisovellus, jonka tärkeimmät ominaisuudet ovat monipuoliset ja viimeistellyt kysely- ja raportointityökalut. Niiden ansiosta online-kyselyprojektien laatiminen ja toteuttaminen käy helposti ja nopeasti.

Webropolilla kyselytutkimusten laatiminen on nopeaa ja monipuolista. Kyselyiden laatimisen lisäksi niistä saadaan kerättyä, analysoitua ja jalostettua tietoa. Helppokäyttöinen ja luotettava sovellus toimii erinomaisesti ammattimaisessa käytössä. Webropol tarjoaa myös useita lisämoduuleita, jotka täydentävät pakettia.

Webropolin kysymyskaavake voi näyttää esimerkiksi tältä.
Webropolin kysymyskaavake voi näyttää vaikkapa tältä.

Webropolin tärkeimmät hyödyt:

  • Monipuolinen ja luova
  • Kerättyä dataa helppo hyödyntää
  • Hyvä tietoturva
  • Raporttien hyvä suorituskyky

Hinnat:

Webropolista kiinnostuneet voivat jättää Webropolin sivustolla tarjouspyynnön. Yksivuotisen sopimuskauden hinta liikkuu 1 000 – 40 000 euron (+ alv) välillä. Tarjouspyynnön yhteydessä kartoitetaan, minkälaisista palveluista yritys on kiinnostunut, ja lisäksi tarjouksen pyytäjä voi laatia vapaamuotoisen viestin.

Tutustu Webropoliin lisää heidän omalla sivustollaan.

Questback

Norjalainen Questback soveltuu hyvin myös laajempiin kyselyihin. Sillä voidaan tutkia henkilöstökokemuksia ja asiakaskokemuksia sekä tehdä markkinatutkimuksia.

Sovellus tarjoaa kyselyvaihtoehdoiksi muun muassa monivalintakysymyksiä, avovastauksia ja useita eri kielivaihtoehtoja. Voit valita vastaatko kyselyihin nimellä vai nimettömästi. Kyselyjen ulkonäkö voidaan teettää yrityksen imagon näköiseksi. Valmiita ja testattuja malleja on lähes 40. Kyselyn voi lähettää sähköpostilla, QR-koodilla, linkillä tai tekstiviestillä.

Vastauksista saadaan laajat raportit, joita voidaan analysoida Questbackin omilla analyyseillä. Ne saa jaettua reaaliajassa ppt-, pdf-, excel-, csv- ja spss-muodoissa. Vastaajiin saa otettua suoraan yhteyttä action managerin kautta.

Questbackin tärkeimmät hyödyt:

  • Mainiot integraatiot
  • Raportointityökalut ovat hyvät ja monipuoliset

Hinnat:

Tarjolla on kolme eri vaihtoehtoa: Starter, Business ja Enterprise. Voit tiedustella niiden hintaa ottamalla yhteyttä Questbackin henkilökuntaan.

Tutustu Questbackiin lisää heidän sivustollaan.

Muut työkalut

HakosaloCRM

Porilaisen Hakosalo Oy:n teettämällä HakosaloCRM-kyselytyökalulla voit lähettää monipuolisia kyselyitä erilaisille kohderyhmille. Mahdollisia ovat niin laajat asiakastyytyväisyyskyselyt, kyselyt eri tilaisuuksiin osallistuneille tai automaattikyselyt tapaamiseen osallistuneille. Kysymystyyppejä on useita, kuten yhdenvalinta, monivalinta ja tekstikenttä.

Työkalu ottaa ylös vastanneiden tiedot ja kirjaa ne vastanneen kortille. Poikkeuksia ovat kuitenkin tilanteet, joissa kysely on tehty anonyymisti. Myös kyselyjen raportointi onnistuu monipuolisesti. Tulokset näytetään selkeästi pylväsdiagrammeina.

HakosaloCRM:n tärkeimpiä hyötyjä:

  • Mahdollisuus luoda, muokata ja lähettää kysymyksiä
  • Kyselyt lähtevät automaattisesti
  • Vastausluettelot
  • Kyselyraportointi
  • Sähköpostiviestien määrittely ja oletustekstit
  • Saat haltuusi kyselyiden muokkausoikeudet

Hinnat:

Tutustu Hakosalon kyselytyökaluun lisää heidän sivustollaan.

Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?

Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!

Keskimääräinen arvio 5 / 5. Arvioiden määrä: 2

Ei arvioita. Ole ensimmäinen!

Kiitos arviostasi!

Jos nämä aiheet kiinnostavat, seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa!

Kiitos arviostasi!

Auta meitä kehittämään sisältöämme.

Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.

Softia.fi

Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Lue käyttäjien kokemuksia, tutustu uusiin työkaluihin ja valitse tarpeisiisi sopivin softa.

VIIMEISIMMÄT ARVOSTELUT

Seuraa meitä somessa!

Pysy ajan tasalla yritysohjelmistojen viimeisimmistä trendeistä ja vinkeistä! Esittelemme somekanavissamme erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja sekä jaamme tietoa niiden tehokkaasta käyttämisestä.