Mikä Canva on
Canva on helppokäyttöinen kuvankäsittelyohjelma, jolla kokematonkin tekijä saa aikaan ammattimaista jälkeä. Sovelluksessa on lukemattomia valmiita pohjia, joita käyttäjä pääsee muuttamaan ja hyödyntämään. Pohjat on jaoteltu erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuten juliste, Facebook-postaus, ansioluettelo ja esitys. Valmiiden pohjien ominaisuudet, kuten kuvat ja teksti, ovat helposti vaihdettavissa, ja käyttäjä pääsee helposti tekemään omia tarpeitaan ja brändiään vastaavan graafisen esityksen. Canva on saatavilla useilla eri kielillä, myös suomeksi.
Kenelle?
- Pk-yrityksille, joilla ei ole varaa palkata graafista suunnittelijaa.
- Yhdistyksille, jotka haluavat antaa toiminnastaan asiantuntevan kuvan.
- Markkinoijille, joiden myyntikanava on nimenomaan sosiaalinen media.
Ominaisuudet
Voit luoda tarvitsemasi tuotteen tai julkaisun halutessasi itse alusta asti, mutta parasta Canvassa ovat nimenomaan valmiit pohjat. Eri tarpeisiin vastaavat kategoriat esittelevät käyttäjälle satoja vaihtoehtoja, joita muuntelemalla käyttäjä luo tarvitsemansa tuotteen. Omia mallejaan voi myös kaupitella muille Canvan käyttäjille. Pohjien muuntelulle ei ole rajaa: voit muuttaa kappaleiden värejä, fontteja, graafisia elementtejä ja sommitteluja. Sovelluksen työkalut auttavat elementtien keskittämisessä ja sijoittelussa.
Sovellus tarjoaa käyttöösi runsaan valikoiman fontteja, muotoja, graafisia elementtejä ja kuvia. Elementtejä ja kuvia voit hakea hakusanoilla, ja tuloksien joukosta tekemien valintojesi perusteella sovellus tarjoaa sinulle lisää samankaltaisia kuvia. Canvan kuvankäsittelyominaisuudet ovat niinikään laajat. Voit kääntää kuvia, rajata niitä uudelleen, asettaa erilaisia filttereitä, tehdä yksinkertaisia animaatioita, muuttaa kirkkautta ja kontrastia sekä värisävyjä. Löydät myös lukuisia erilaisia efektejä ja muita kalliiden kuvankäsittelyohjelmien työkaluja helppokäyttöisessä muodossa!
Canva auttaa sinua luomaan erilaisia väripaketteja esimerkiksi lataamasi kuvan perusteella. Näin saat luomukseesi yhtenäisen värimaailman, mikä miellyttää silmään. Yhtä lailla voit luoda juuri omaan tarkoitukseesi sopivan brändipaketin, eli valita oman yrityksesi tai organisaatiosi käyttämät värit, fontit ja logot. Valittuasi ja tallennettuasi nämä, saat ne helposti ja kootusti esille aina, kun teet jotain Canvassa. Yhtenäinen ulkoasu luo aina hyvän vaikutuksen, joka tukee brändiäsi.
Canvan lukuisiin mallipohjiin lukeutuvat myös erilaiset sosiaalisen median julkaisut. Sovelluksella voit luoda ainakin Instagramin postaukset, tarinat ja Reels-videot sekä Facebookin postaukset, kansikuvat, mainokset ja tapahtumat. Tämän lisäksi voit myös yhdistää Canvan sosiaalisen median tilisi ja ajoittaa postauksesi Canvan kautta. Tämä on ominaisuus, joka helpottaa etenkin säännöllisesti julkaisuja tekevien työtaakkaa. Lisäksi Canvan valmiit pohjat auttavat kuvien oikeassa koossa ja yhtenäisen tyylin luomisessa.
Hinta
Canvalla on kolme hintatasoa: maksuton, Pro ja Tiimit. Maksuton versio ei sisällä kaikkia mallipohjia, kuvia ja muita hyödynnettäviä ominaisuuksia. Sillä pääsee kuitenkin helposti alkuun. Pro-taso maksaa kuukaudessa 11,99 euroa tai vuodessa 109,99 euroa. Tämän voi jakaa ainoastaan yhdelle käyttäjälle. Brändipaketti kuuluu tähän versioon, samoin kaikki mallit, elementit ja työkalut. Tiimit-taso sopii suurelle tiimille, jonka julkaisujen halutaan pysyvän samantyylisinä. Lähtöhinta on ensimmäiselle viidelle käyttäjälle 13,99 euroa kuussa.
Canva kokemuksia
Canvaa on kehuttu siitä, että ilmaisellakin versiolla saa aikaan hyvää jälkeä. Käyttäjät ovat kehuneet sitä loistavaksi työkaluksi yrityksen mainostamiseen. Kritiikkiä Canva on saanut siitä, että siinä luotua materiaalia ei voi muokata enää lataamisen jälkeen.
Arvostelu ja yhteenveto
Canva on mainio kuvanmuokkaussovellus, jolla kuka tahansa saa helposti aikaan hyvin vakuuttavaa jälkeä. Se tukee sosiaalisen median julkaisuja ja helpottaa arkipäiväistenkin tuotosten, kuten ansioluettelon, tekemistä. Mallipohjien kategoriat antavat uusia ideoita, ja oma tyyli on helposti omaksuttavissa ja tallennettavissa brändipaketilla. Käyttö on intuitiivista ja helposti omaksuttavaa, ja ohjelman kieleksi saa myös suomen. Ilmaisversio riittää hyvin tavalliselle käyttäjälle, ja Pro-version hinta hyvin edullinen.
Vaikka ilmaisversio palvelee hyvin aloittelijaa, se tekee Pro-version ostamisesta hyvin houkuttelevan. Mallipohjissa on lähes poikkeuksetta elementtejä, jotka eivät ole käytettävissä ilmaisversiossa – mutta ne voi ostaa käyttöön yksitellen. Tehtyäsi monisivuisen diaesityksen, saatat huomata vasta esityksen tulostusvaiheessa sen sisältävän maksullisia elementtejä. Niiden etsiminen ja poistaminen sekä korvaaminen uusilla elementeillä väistämättä vähentää esityksen ammattimaisuutta. Parhaiten Canvan käyttö onnistuu tietokoneella, mutta siitä on saatavilla myös puhelinsovellus.
Suosittuja sosiaalisen median hallintatyökaluja
Lue tekemämme arvostelu:
- Later on sovellus, jolla voi ajastaa kuvien julkaisemista Instagramissa. Sovellus on kätevä kaikille sisällöntuottajille ja muille, joille Instagram on päivittäinen työkalu.
- Buffer on sosiaalisen median hallinointiin luotu työkalu, joka helpottaa useamman sosiaalisen median kanavan yhtäaikaista ylläpitoa.
- Sprout Social on sosiaalisen median hallintatyökalu, jolla voi seurata useita sosiaalisen median kanavia, ajastaa niiden postauksia, kerätä dataa ja analysoida sitä.
- Hootsuite on markkinoiden johtava ja palkittu sosiaalisen median hallintatyökalu.
- Crowdfire on sosiaalisen median työkalu, joka automatisoi ja tehostaa yrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa.
- StoryChief on sosiaalisen median hallintaan tarkoitettu työkalu, joka taipuu moneen eri kanavan hallintaan ja jossa on poikkeuksellisen laajat ominaisuudet.
Aiheeseen liittyvä blogit
Instagramn-julkaisun ajastaminen – Katso suosituimmat sovellukset
Facebook Business Suite – Helpotusta somettamiseen
Sosiaalisen median hallintatyökalut helpottavat someurakkaa
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 4 / 5. Arvioiden määrä: 5
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.
Yksi vastaus
Tilasimme tarroja ko palvelusta ja niiden liima oli todella surkeaa, tarrat irtoavat purkkien kyljestä. Olisimme reklamoineet asiasta, mutta tämän huijarifirman yhteystietoja ei löydy mistään. Sinne meni melkoinen summa rahaa täysin viallisten ja surkeiden tarrojen takia. Lisäksi projektimme myöhästyy pahasti.
Missään nimessä palvelua ei kannata käyttää, jos haluaa etikettejä, joitka pysyvät kiinni.
Lisäksi fonttikoko ei ole sama kuin suunnittelukuvassa. Lukeakseen etikettien tekstin, tarvitaan suurennuslasi.