Mikä ClickUp on?
ClickUp on eri ominaisuuksia yhdistävä pilvipohjainen projektinhallintatyökalu, jolla voi koota yrityksen tai yhteisön eri osa-alueiden prosessit yhteen paikkaan helposti hallinnoitavaksi. ClickUp mahdollistaa tehtävien jakamisen tiimien jäsenille, projektin seuraamisen asiakkaille ja kommunikoinnin saman projektin tai tehtävän parissa työskenteleville kollegoille keskenään. Sovellus on nostanut suosiotaan erityisesti korona-aikana, kun etätyö on yleistynyt huomattavasti. ClickUp mahdollistaa projektien hallinnan ja kokonaisuuksien tarkastelun järkevästi myös etänä.
Kenelle ja mihin ongelmaan ClickUp tuo ratkaisun?
Projektintyönhallintatyökaluna ClickUp soveltuu käytännössä niin isoille kuin pienillekin yrityksille ja yhteisöille. Tässä työkalussa on otettu huomioon uudella tavalla myös yksin projektia pyörittävät henkilöt, jotka ovat jääneet monen työkalun kohdalla taka-alalle. Kaikki yksin työskentelevän projektikokonaisuudesta löytyy yksinkertaisesti yhdestä paikkaa ja yhteensopivuus eri sovellusten kanssa helpottaa työskentelyä. ClickUp sopii käyttäjille, jotka etsivät helposti erilaisiin tarpeisiin muovautuvaa projektinhallintatyökalua. Etänä toteutettaville projekteille ClickUp tarjoaa erityisen hyvän kokonaisuuden.
Ominaisuudet
Useita erilaisia näkymiä
ClickUpilla asioiden järjestely on tehokasta ja helppoa. Työkalu mahdollistaa oman työpöydän näkymän muuttamisen sellaiseksi, kun se on kulloinkin tarkoituksen mukaista.
Näkymistä voi valita esimerkiksi kalenterinäkymän, jolla voit seurata projektiin liittyviä aikamääreitä ja aikarajoja tai listanäkymän, josta voit määrittää esimerkiksi projektin tehtävien tekojärjestyksen.
Myös projektiin liittyvät henkilöt voivat kommunikoida työkalun kautta niin, että kommentit tai ehdotukset pystyy kohdistamaan tiettyyn haluttuun projektin osaan.
Hallitse projektia tehokkaasti
Projektinhallintatyökalu on myös loistava kokonaisuus, jos yritys on joutunut esimerkiksi koronarajoitteiden vuoksi siirtymään etätyömalliin. Työ voi jatkua normaalisti ja kaikki projektiin liittyvät dokumentit, tehtävät ja muut osat pystyy lähettämään koko projektin jäsenistölle kerralla, ja ne ovat löydettävissä yhdestä ohjelmasta. Työkalun kautta myös tehtävien jako tiimille ja selkeiden prosessien hahmottelu projektityöläisiä varten käy helposti. Projektipäällikölle työkalun kautta on helppo seurata projektin edistymistä ilman erillistä yhteydenottoa tekijöihin.
ClickUp pystyy myös helpottamaan työmäärää myös yhteensopivien ohjelmien kautta. Voit esimerkiksi lisätä ohjelmaan Google Sheetsin, jota voi muokata suoraan ClickUpissa siirtymättä työkalusta mihinkään. Työkalun kautta onnistuu myös esimerkiksi dokumenttien luominen, joiden kautta esimerkiksi tiedon jakaminen projektin osasta muille käy helposti. ClickUp on luonut työkalua varten myös työtä helpottavat komennot (Slash Commands), jotka ovat eräänlaisia pikakomentoja, joiden avulla pystyt hyödyntämään työkalun tarjoamia ominaisuuksia nopeasti.
Hinta
ClickUp on tarjolla ilmaisversiona, jolla saa käyttöönsä suurimman osan projektinhallintatyökalun ominaisuuksista. Näissä kuitenkin pilveen tallennettavien tiedostojen kokoa on rajoitettu (yhteensä maksimissaan 100 MB) ja esimerkiksi asiakkaita ei saa liittää mukaan projektiin ulkopuolelta. Kaikki ominaisuudet saa käyttöönsä tilauksella, joka maksaa tällä hetkellä 5 dollaria kuukaudessa per jäsen (maksu vuodeksi kerrallaan). Tämän lisäksi ohjelmisto tarjoaa vaihtoehdot keskikokoisille tiimeille hintaan 12 $/kk, moniosaisille tiimeille 19 $/kk ja Entreprise-paketti sopii suurille tiimeille ja hinta mukautuu yrityksen tarpeiden mukaan.
Tarkemmat hintatiedot löydät ClikUpin omilta sivuilta Pricing-osiosta.
ClickUp arvostelu
ClickUpista tekee poikkeuksellisen käytännössä sen yhteensopivuusulottuvuudet. Joskus projektiin saattaa tarvita useamman työkalun, jotta kokonaisuuden saa kasattua järkevästi. ClickUp mahdollistaa useiden yhteensopivuuksien ja fiksusti luotujen ratkaisujen kautta suurimman osan projektin osa-alueiden informaation jakamisesta ja toteuttamisesta ilman, että käyttäjän tarvitsee missään vaiheessa poistua työkalun näkymästä. Projektinhallintatyökalun erilaiset näkymät takaavat, että asioiden löytäminen ja järjesteleminen on helppoa. ClickUp arvostelu on siis ominaisuuksien osalta poikkeuksellisen hyvä.
Monet projektinhallintatyökalut ovat suunniteltu erityisesti isompia yrityksiä silmällä pitäen, mutta ClickUp on soveltuva myös yksin työskentelevälle henkilölle. Positiivista on se, että tällaisissa tilanteissa usein riittää myös lähes kaikki ominaisuudet kattava ilmaisversio, eikä yksin työskentelijän tarvitse pulittaa pussistaan euroakaan projektiin tarvittavaan työkaluun. ClickUp on toki soveltuva myös isommille kokonaisuuksille, kuten yrityksien useamman kymmenen ihmisen projekteille. Kokonaisuutena ClickUp on toiminnoiltaan ja visuaalisuudeltaan onnistunut projektinhallintatyökalu.
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut -sivulta.
Suositut vaihtoehdot projektinhallinnan työkaluksi
Lue tekemämme arvostelu:
Aiheeseen liittyvät blogikirjoitukset
- Ilmaiset projektinhallinnan ohjelmistot – hyötyä vai ei?
- Digitaalinen fasilitointi – kuinka löytää oikea ohjelmisto?
- Projektinhallintatyökalu – 9 suosittua vaihtoehtoa esittelyssä
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 5 / 5. Arvioiden määrä: 1
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.