Mikä Salesforce on
Salesforce ratkaisee asiakassuhteiden hallintaan liittyviä ongelmia, ja sen tarkoituksena on yhdistää yritykset ja kuluttajat. Ohjelmisto tarjoaa yhtenäisen alustan, josta yritys voi seurata asiakkuuksien hallintaan liittyvien useiden osa-alueiden toimintaa. Alusta yhdistää myynnin, markkinoinnin, mainonnan ja palvelun toiminnat yhdeksi yhtenäiseksi näkymäksi jokaista asiakkuutta kohden. Salesforcen avulla useat eri kokoiset yritykset ovat onnistuneet kasvattamaan liiketoimintaansa. Ohjelmisto on kattava ja siitä löytyy monia eri ominaisuuksia ja työkaluja monen yrityksen tarpeisiin toimialasta riippumatta.
Salesforce esittelyvideo:
Kenelle?
- Eri kokoisille yrityksille
- Myyntiosastoille
- Markkinoijille
- Asiakaspalveluun ja analytiikkaan
- Yrityksen eri tiimien väliseen viestintään
Ominaisuudet
Salesforcen pääominaisuutena on luoda yksi iso ja yhtenäinen alusta yrityksen asiakkuuksien hallintaan. Perus CRM-toiminnallisuuksien lisäksi se on käytännössä erilaisia liiketoimintaa kehittäviä ja ylläpitäviä sovelluksia yhdistävä pilvipalvelu. Mitä useampia sovelluksia / moduuleja yritys yhdistää Salesforce-alustaan, sitä merkityksellisemmän työkalun se siitä luo yrityksen toimintojen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Salesforce tarjoaa yritykselle mahdollisuuden seurata ja kerätä tietoa yrityksen jokaisesta kohtaamisesta asiakkaan kanssa, eri toimintojen ja tiimien työvaiheiden välillä. Kerättyä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi asiakaskohtaamisten parantamiseen ja sitä kautta asiakassuhteiden syventämiseen.
Alusta tarjoaa myös paremmat eväät yrityksen johtamiseen. Sen tuotteiden avulla saadaan kerättyä johtamisessa tarvittavaa tietoa, paitsi myyntiluvuista ja markkinoinnin tehokkuudesta, myös työntekijöiden toiminnasta ja kumppanuussuhteiden vuorovaikutuksista ja laadusta. Näin yritystä voidaan johtaa aidosti reaaliaikaisella tiedolla, on helpompi puuttua todellisiin heikkouksiin ja tehostaa vahvuuksia. Salesforce panostaa erityisesti tiedolla johtamiseen ja pyrkii tarjoamaan alustan, jolla yritykset voivat kasvattaa kilpailukykyään liiketoiminnasta syntyvän tiedon avulla.
Koska kyseessä on pilvipalvelu, sen käyttöönotto ja käyttö yrityksessä onnistuu suhteellisen helposti. Kun alusta toimii pilvipalveluna, sen käyttöliittymä skaalautuu helposti laitteesta riippumatta juuri optimaaliseen kokoon. Pilvipalvelun muistitila skaalautuu yrityksen tarpeen mukaan ja varmuuskopiointi tapahtuu taustalla eikä siitä tarvitse murehtia kesken työskentelyn. Haluttaessa ohjelmisto on yrityksen jokaisen työntekijän saatavilla kaiken aikaa ja kommunikointi sekä yhteistyö voi tapahtua kaikki Salesforcessa esimerkiksi sähköpostiviestittelyn sijaan. Ohjelmisto suorittaa myös ohjelmistopäivitykset automaattiset.
Salesforce yhdistää kaikki yrityksen erilliset tiimit ja tarjoaa jokaiselle 360 asteen näkymän yrityksen asiakkuuksiin. Ohjelmisto kerää tietoa jokaisen tiimin eri työvaiheista, liideistä myyntiprosesseihin ja niitä seuranneisiin palvelutilanteisiin. Näin yritys voi kohdata asiakkaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tarjota heille niitä tuotteita tai palveluita, joita he sillä hetkellä tarvitsevat. Käytännössä Salesforce pyrkii tarjota kokonaisvaltaisen alustan, jossa asiakkaat voidaan kohdata ja palvella palvelupolun jokaisessa vaiheessa.
Salesforce hinta
Salesforcen CRM:stä eli Sales Cloud ohjelmistosta on valittavissa eri tasoisia paketteja riippuen yrityksen tarpeesta ja koosta. Esimerkiksi pieni, alle 10 työntekijän yritys voi saada CRM:n perustoiminnallisuudet kuukausihintaan 25€/käyttäjä. Enterprise tason toiminnallisuudet maksaa puolestaan alkaen 150€/käyttäjä kuukaudessa. Hintatasoja on kaikkiaan neljä erilaista ja ne laskutetaan vuosittain. Jokaista Salesforcen tarjoamaa pakettia on mahdollista kokeilla ensin 30 päivän ilmaisjaksolla. Kokeiluaika ei sido yritystä mihinkään.
Salesforce kokemuksia
Salesforcea on kiitelty tehokkuudestaan ja ominaisuuksien monipuolisuudestaan asiakashallinnassa. Käyttäjät ovat kehuneet, että Salesforcen ansiosta yritys pystyy edistämään markkinointikampanjoitaan, saavuttamaan asiakkaat nopeammin ja tuomaan heidät helposti eri kanaville. Sen on sanottu myös parantaneen yritysten sisäistä viestintää sekä ajantasaista asiakaskommunikointia. Useimmilla arvostelualustoilla käyttäjät ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä ohjelmistoon, mutta soraääniäkin löytyy.
Kritiikkiä Salesforce on saanut mm. raportoinnin rajallisuudesta ja siitä että kaikkine ominaisuuksineen sitä on hankala oppia käyttämään tehokkaasti. Suuri osa käyttäjistä, joilla on negatiivisia kokemuksia kritisoi myös sitä, että useimmissa tapauksissa ongelmien ratkomiseen ja konfiguroimiseen konsultin palkkaaminen on miltei välttämätöntä, koska Salesforce ei tarjoa riittävää teknistä tukea edes perustoiminnallisuuksien osalta. Konsulttipalkkioiden lisäksi Salesforce on muutenkin jo suhteellisen kallis järjestelmä kattavimmissa paketeissa, minkä takia suuri osa tyytymättömistä asiakkaista kritisoi nimenomaan ohjelmiston suuria kuluja. Ohjelmiston hankinnassa kannattaa siis ottaa huomioon ominaisuuksien takaisinmaksukyky pitkällä aikavälillä. Esimerkkejä kevyemmästä hinnoittelusta Pk-yritysten tarpeisiin tarjoavat mm. suositut Pipedrive ja Hubspot.
Salesforce arvostelu ja yhteenveto
Salesforce on toimiva ja tehokas työkalu yrityksen myynnin ja asiakashallinnan kehittämiseen. Se tarjoaa monipuolisesti työkaluja asiakkuuksien hallinnassa ja myynnissä liittyviin toimenpiteisiin, myynnin seurantaan, tiedon keräämiseen ja analytiikkaan. Sen käyttö on loppukäyttäjälle helppoa, ja jokaiselle työntekijälle avautuu sama näkymä jokaisesta asiakkaasta, mikä helpottaa tiimien välistä työskentelyä ja viestimistä.
Hinnoittelun puolesta se on ehkä kuitenkin sopivampi suuremman, jo menestyneen yrityksen käyttöön. Pienemmille yrityksille tarkoitettu paketti on muita ohjelmistoja suppeampi ja hyviä vaihtoehtoja löytyy paljon.
Tutustu lisää
Softia.fi:n avulla pystyt etsimään ja vertailemaan erilaisia yrityssoftia. Tutustu kaikkiin arvosteluihimme ja löydä tarpeisiisi sopivin sovellus arvostelut-sivulta.
Suosittuja CRM-järjestelmiä
Lue tekemämme arvostelu:
Muita vaihtoehtoja
- Zoho CRM on kansainvälisesti käytössä oleva CRM-järjestelmä.
- Microsoft Dynamics 365 tarjoaa älykkäiden yrityssovellusten valikoiman, joka auttaa kaikkia käyttäjiä toimintojen tehostamisessa ja osallistavampien asiakaskokemusten luomisessa.
- Upsales on monipuolinen CRM-järjestelmä, jonka avulla yritykset voivat tehostaa omaa asiakkuuden -ja myynnin hallintaa
- Taimer on kaikenkattava ratkaisu yrityksen hallintaan.
- Visma Severa CRM-järjestelmän avulla johdat ja ennustat myyntiä, voit keskittyä tulosta tuottaviin toimintoihin ja parannat asiakaskokemusta.
- Lime CRM on visuaalinen ja käyttäjäystävällinen CRM-järjestelmä, joka mukautuu tarpeidesi mukaan.
- Lemonsoft Asiakkuudenhallinta –ohjelman avulla annat organisaatiollesi työkalut asiakkuuksien ja myynnin johtamiseen.
Aiheeseen liittyvä blogit
- CRM-järjestelmä pk-yrityksen myynnin tehostajana
- Kumpi CRM-järjestelmä kannattaa valita? Pipedrive ja monday vertailussa.
- Mondayn CRM-järjestelmä myynnin tehostajana
- CRM-järjestelmä – näin saat siitä kaiken irti
- CRM-järjestelmä myynnin tukena
- Näin valitset CRM-järjestelmän yrityksellesi
Koitko tämän sisällön hyödylliseksi?
Klikkaa tähteä arvion antamiseksi!
Keskimääräinen arvio 3.8 / 5. Arvioiden määrä: 4
Ei arvioita. Ole ensimmäinen!
Kiitos arviostasi!
Auta meitä kehittämään sisältöämme.
Kerro mitä voisimme tehdä paremmin.